Carila di sini beb...

Bagila hamster ni makan..

Nak bagi makan, klik saja dalam kotak tu..
Nak bagi minum, klik penutup botol susu tu..
Nak dia jalan di bulatan balik, klik butang tengah bulatan tu..

Lampu Solar

Wallpaper RR Raudah

Acuan Simen

Acuan Simen
Klik di sini untuk melihat pelbagai gambar dari pelanggan

KISAH PUTERI RAJA RATU

Friday, February 26, 2010

Nak ambil ker loan ASB ni..

Raja mengambil cuti panjang. Ratu lak ada tengah sibuk sikit. Ratu rancang nak ambil cuti pada hari Isnin, 1 Mac 2010. Maklumlah, hari jumaat, 26 Mac tu cuti Maulud Nabi. Jadi, bolehlah kami habiskan masa bersama selama 4 hari (Jumaat hingga Isnin). Tapi apakan daya cuti dah diluluskan, Raja lak kena mula kerja balik pada 1 Mac 2010. Maknanya, cuti Raja sampai 25 Mac sahaja. Itu lah, bos Ratu dah cadang suruh Ratu cuti 4 hari dari Isnin 22 Mac sehingga Khamis 25 Mac, tapi Ratu ni degilkan. HAA !!! PADAN MUKA RATU KAN. Ratu pun tukar balik cuti, Ratu ambil cuti pada hari Khamis 24 Mac & batalkan cuti pada 1 Mac 2010. Waa, leh suka2 tukar kan.

Cuti 24 Mac tu Ratu & Raja gunakan untuk uruskan segala urusan bank termasuklah bayar ansuran kereta & bla.. bla.. bla.. Semasa Ratu menguruskan simpanan untuk akaun ASB Raja & Ratu, Ratu tertarik dengan pinjaman ASB yang ditawarkan oleh pihak bank kali ni. Ratu ada juga membuat kiraan tahun lepas sama ada untung/ tidak pinjaman ini di beberapa bank. Bila Ratu tengok hasil kiraan Ratu tu, Ratu kurang berminat untuk membuat pinjaman tersebut. Tapi tahun ni, bila pihak bank memaklumkan bahawa tiada caj sekiranya kita sebagai peminjam ingin berhenti dari meneruskan bayaran pinjaman tersebut selepas 2 tahun ke atas.. Ratu rasa berminat jugak. Tapi Ratu kena kaji dulu, kira dulu untung ke tidak.

Korang mungkin tak faham dengan maksud Ratu tentang caj sekiranya peminjam ingin berhenti dari meneruskan bayaran pinjaman tersebut selepas 2 tahun ke atas. Ok, CAM NI LAH YA ANAK MURID. CIKGU NAK AJAR NI, TOLONG BERI PERHATIAN. Katakanlah korang nak buat pinjaman RM200,000.00 untuk pelaburan & ikat 20 tahun dengan bayaran bulanan RM1,300. Selepas 2 tahun, korang ada banyak komitmen & tak mampu nak bayar ansuran ni. Korang nak berhenti meneruskan bayaran ansuran, pihak bank tersebut tidak kenakan sebarang caj & akan pulangkan jumlah principal yang telah kita bayar sepanjang tempoh itu. ok faham. Ini cuma contohlah. Macam lah Ratu nak pinjam RM200,000 kan.

Bagi Ratu, pelaburan seperti ini kena lihat dari pebagai aspek termasuklah INTEREST BANK sebab jumlah ansuran bulanan tu termasuk interest ni, CAJ BANK, TERMA SERTA SYARAT DARI PIHAK BANK, JUMLAH PRINCIPAL, TEMPOH PINJAMAN, KEUNTUNGAN YANG AKAN DIPEROLEHI & KEMAMPUAN KITA MEMBAYARNYA. Tahun ni lak, pihak bank tu menawarkan interest tetap, tidak seperti sebelum ni. Tahun lepas, tak silap Ratu pihak bank menawarkan interest berubah. Jadi bayaran ansurannya dah cam pinjaman rumah la pulak. Dengan pinjaman ASB yang ditawarkan oleh pihak bank tahun ini, Ratu kena kaji dulu interest nya & jumlah keuntungan yang bakal diperolehi. Dari pandangan kasar, nampak seperti menguntungkan.

Ni yang tengah fikir ni nak ambil ke tak. Tapi kalau ianya menguntungkan, apa salahnya kan. Tapi Ratu kena berbincang dulu dengan Raja.

Tatapan dari,


0 comments:

Kipas Solar

Kipas Solar
klik la gambar ni.. boleh juga call 012-6844870/ 017-2120267