Carila di sini beb...

Bagila hamster ni makan..

Nak bagi makan, klik saja dalam kotak tu..
Nak bagi minum, klik penutup botol susu tu..
Nak dia jalan di bulatan balik, klik butang tengah bulatan tu..

Lampu Solar

Wallpaper RR Raudah

Acuan Simen

Acuan Simen
Klik di sini untuk melihat pelbagai gambar dari pelanggan

KISAH PUTERI RAJA RATU

Thursday, September 16, 2010

Hanya untuk RENUNGAN..

Ni Ratu dapat dari FACEBOOK.. Lantas terfikir untuk dikongsikan kepada semua...

Dalam sehari ada 24jam..

Setiap manusia ada rutin tersendiri.

Cuma, di dalam kita sibukkan diri dalam urusan seharian dalam dunia yang sementara ni.. pernah tak kita fikir sesaat tentang nasib kita di Akhirat.. negara yang kekal abadi..

Pernah tak kita amik berat benda benda yang kat bawah ni :-

1 ) Berapa kali dalam sehari kita ada rasa takut pada Allah hingga menggeletar tubuh badan kita?

Alim ulamak rah.a serta para sahabat ra berpendapat bahawa, disaat tubuh menggeletar ketakutan kepada ALLAH, itu adalah masa yang terbaik untuk berdoa.. kerana ALLAH akan kabulkan doa .

2) Berapa minit dalam sehari, kita duduk, fikir, perah otak, macammana nak hidupkan Rumah Allah dikawasan kita, 24jam setiap hari? sampai semua lelaki yang akil baligh datang sembahyang jemaah?

Tak semua orang ada duit yang banyak untuk disumbangkan pada tabung masjid.. tapi..
semua orang ALLAH bagi masa yang sama dalam sehari.. iaitu 24jam untuk tunduk.. patuh dan amal perintah ALLAH..
jika takda duit untuk disedekah kepada pembangunan masjid..kita boleh guna masa dan tenaga yang ALLAH anugerahkan kepada kita untuk jumpe orang setiap hari untuk ajak orang kepada rumah ALLAH...
jika orang tu datang ke rumah ALLAH..dan ajak orang lain jugak ke rumah ALLAH untuk hidupkan Rumah ALLAH...maka sudah pasti Rumah ALLAH akan makmur dengan amal solat jemaah serta amal amal masjid yang lain..
dan jika berterusan hingga kiamat..inikan sejenis pelaburan yang kekal untuk akhirat ?

3) Berapa banyakkah dlm sehari, kita cakap, sembang tentang kebesaran ALLAH pada kawan2,ahli keluarga, isteri, anak2 kita? & kita mengajak mereka turut sama memuji Allah? malah kita mengajak mereka bersama sama bercakap tentang kebesaran ALLAH pada kawan kawan diorang ?

Kita boleh cakap yang ringkas ringkas.. sebagai contoh..ALLAH MAha Kuasa, Makhluk tak berkuasa... ALLAH menghidupkan.. ALLAH yang mematikan.. ALLAH berkuasa menjadikan sesuatu itu dari tiada kepada ada... dan dari tiada kepada ada.. ALLAH yang memanaskan api.. ALLAH juga yang berkuasa mutlak untuk menyejukkan api.. seperti kisah Nabi ALLAH Ibrahim dicampak ke dalam api tetapi api itu tak membakar.. Sebaliknya memberikan kedamaian kepada baginda..
Bukan garam yang bagi masin. Bukan gula yang bagi manis. Bukan ubat yang bagi sembuh. Setiap apa di atas muka bumi ni perlukan keizinan ALLAH untuk berfungsi.
Sesungguhnya ALLAH tak memerlukan makhluk sebaliknya makhluk yang mengharapkan pada ALlah..
Cuba fikir kalau Allah tarik nikmat kelazatan bernafas.. makan..tido...?
Jadi.. kita kene sentiasa bercakap tentang kehebatan dan kebesaran ALLAH tiap masa.. tiap waktu...


4) Berapa banyakkah dalam sehari, kita amal sunnah Nabi Saw dalam hidup kita?a Adakah kita ada ajak org lain pun turut sama amalkan sunnah Nabi Saw?

Adakah kita sudah selawat kepada Baginda Nabi saw yang kita cinta hari ni?
Disebut dalam kitab Iman al Termizi, tentang kisah seorang lelaki yang bermimpi berjumpa Nabi saw.. tetapi Nabi saw memaling tubuh dari dia. Lalu lelaki ni pun tanya, kenapa Rasulullah palingkan tubuh dari dia.. lalu BAginda saw memberitahu...l elaki ni tidak cintakan Baginda.. sebab lelaki ini tak pernah selawat pada baginda.. selawat tanda ingat pada BAginda.. lalu lelaki ni terjaga dari tidur.. dan terus selawat 100 kali sehari...
pada suatu malam.. dia bermimpi sekali lagi jumpa Baginda saw.. dan Baginda saw memberitahu.. Baginda saw mensyafaati lelaki tadi...

Akhir kata.. RENUNG-RENUNGKAN.. FIKIR-FIKIRKAN..


Tatapan dari,

Kipas Solar

Kipas Solar
klik la gambar ni.. boleh juga call 012-6844870/ 017-2120267