Carila di sini beb...

Bagila hamster ni makan..

Nak bagi makan, klik saja dalam kotak tu..
Nak bagi minum, klik penutup botol susu tu..
Nak dia jalan di bulatan balik, klik butang tengah bulatan tu..

Lampu Solar

Wallpaper RR Raudah

Acuan Simen

Acuan Simen
Klik di sini untuk melihat pelbagai gambar dari pelanggan

KISAH PUTERI RAJA RATU

Monday, December 5, 2011

Rancang Kewangan Dengan Betul

Sudah lama Raja Ratu tidak bermotivasi. Kali ini Raja Ratu ingin berkongsi 1 topik yang amat menarik kali ini iaitu mengenai perancangan kewangan. Perancangan kewangan merupakan langkah utama dalam menguruskan kewangan kita. Ada beberapa langkah yang perlu diambil:-

a) MENETAPKAN MATLAMAT
Matlamat kewangan mencerminkan apa yang kita nak lakukan dalam tempoh tertentu. Matlamat menentukan cara perbelanjaan dan menyimpan secara teratur untuk mencapai matlamat. Matlamat ini boleh berbentuk jangka panjang, jangka pendek atau sederhana bergantung kepada faktor usia, pendapatan, taraf perkahwinan dan jumlah tangunggan.

b) SIMPANAN
MULALAH SIMPANAN SEKARANG. Tingkatkan simpanan kita setiap kali pendapatan kita bertambah, contohnya apabila menerima bonus. Apabila pendapatan diterima, simpanlah sebelum berbelanja bukan selepas berbelanja. Takut nanti kita terguna wang yang sepatutnya diperuntukkan untuk menyimpan. Kita sepatutnya menggunakan formula ini,
PENDAPATAN - SIMPANAN/ PELABURAN = PERBELANJAAN

Jangan lupa wujudkan tabung kecemasan yang berjumlah 3 hingga 6 bulan perbelanjaan bulanan kita untuk memenuhi keperluan sekiranya terjadi sesuatu perkara yang tidak diingini. Tabung kecemasan ini akan dapat digunakan bila memerlukan dan menghindar diri kita daripada berhutang.

c) MELABUR
Kita boleh meningkatkan kekayaan kita melalui pelaburan jika kita melabur secara berhemat. Jenis pelaburan yang dipilih ini bergantung kepada tujuan kita melabur. Tanyalah diri kita :-

*** Apakah matlamat kita? Apa yang ingin kita capai melalui pelaburan ini?
*** Bagaimanakah tahap risiko yang kita akan hadapi?
*** Adakah kita memerlukan wang dalam masa terdekat?
*** Adakah kita tahu bagaimana pelaburan ini dilakukan bagi membolehkan kita memantau perkembangannya dengan lebih berkesan?

Kenal pasti tahap risiko dan pulangan sesuatu produk pelaburan sebelum melabur. Pulangan yang tinggi mempunyai risiko yang tinggi juga. Sekiranya kita tidak bersedia untuk menanggung risiko, jangan melabur.

Sebelum kita membeli sesuatu produk pelaburan, kita perlu:-
*** Kumpulkan maklumat berkaitan produk yang ditawarkan Bandingkan harga dan ciri-ciri produk.
*** Dapatkan keterangan lanjut sekiranya kita tidak faham. Beli produk kewangan hanya setelah kita mengetahui bagaimana produk itu berfungsi serta syarat dan termanya.
*** Ketahui yuran dan caj yang perlu dibayar sekarang dan setelah kita membeli produk tersebut. Ini untuk mengelakkan sebarang perbelanjaan tambahan yang tidak dirancang.
*** Beri perhatian terhadap klausa pengecualian dalam sesuatu kontrak.
*** Pertimbangkan sebarang tawaran dengan teliti. Katakan "tidak" sekiranya kita tidak memerlukan produk kewangan yang ditawarkan.
*** Ketahui bahawa terdapat produk kewangan seperti amanah saham atau insurans/ takaful yang memberi tempoh untuk kita membuat keputusan sama ada kita mahu meneruskan perjanjian setelah kita menandataninya.

Diharapkan tips dapat membantu kita semua dalam pengurusan kewangan kita.

Tatapan dari,

Kipas Solar

Kipas Solar
klik la gambar ni.. boleh juga call 012-6844870/ 017-2120267