Carila di sini beb...

Bagila hamster ni makan..

Nak bagi makan, klik saja dalam kotak tu..
Nak bagi minum, klik penutup botol susu tu..
Nak dia jalan di bulatan balik, klik butang tengah bulatan tu..

Lampu Solar

Wallpaper RR Raudah

Acuan Simen

Acuan Simen
Klik di sini untuk melihat pelbagai gambar dari pelanggan

KISAH PUTERI RAJA RATU

Monday, December 10, 2012

Rangsang Anak Bijak Dan Berakhlak..

Dalam sesi motivasi kali ini, Raja Ratu ingin kongsikan kepada semua pengunjung Teratak Istana Raja Ratu ini mengenai topik yang amat menarik perhatian ini. Semua ibubapa pasti mengimpikan zuriat yang bijak dan dalam masa yang sama berakhlak mulia. Inilah 'TIKET' kepada masa depan yang gemilang, dunia dan akhirat

Ketahuilah semua bahawa pembentukan anak yang genius dan soleh bermula ketika dia berada di alam rahim. Jadi, kehamilan meruapakn tempoh penting untuk membolehkan si cilik meniti perkembangan positif. Oleh yang demikian, jadikanlah dunia bayi iaitu alam rahim sebagai institusi pertamanya dalam mempelajari pelbagai perkara baru. Janin boleh diransang karbohidrat, vitamin, mineral dan paling penting kaya dengan protein. Begitu jugalah dengan pengambilan minyak ikan Omega. Ia adalah makanan yang baik untuk perkembangan otak bayi. Malah kandungan EPA dan DHA yang ada dalam minyak ikan amat diperlukan untuk perkembangan bayi yang sihat.

Ini adalah antara beberapa langkah yang perlu diamalkan bagi ibu mengandung :-
a)    BANYAKKAN IBADAT
Islam amat menggalakkan kita mengamalkan beberapa surah termasuklah surah Fatihah, Al-Inshirah dan ayat Kursi. Suami juga perlu memainkan peranan dengan membacakan surah berkenaan dan hembuskan ke perut isterinya yang sedang mengandung tu.

Surah al-Fatihah adalah ibu al-Quran, surah al-Inshirah adalah untuk melapangkan hati dan fikiran manakala ayat Kursi bertujuan untuk menghalau gangguan syaitan. Apabila hati kita terang dan lapang, anak mudah menerima pelajaran. Malah, setelah anak lahir, ibu/ isteri masih boleh meneruskan bacaan berkenaan ketika menyusukannya. 

b)  AMALAN MEMBACA AL-QURAN
Pasangan suami isteri perlu memperbanyakkan solat sunat dan puasa sunat terutamanya pada hari Isnin dan Khamis. Begitu jugalah dengan amalam membaca al-Quran. Antara surah yang elok diamalkan ialah Fatihah, Yasin, Al-Taubah, Yusuf, Luqman, An-Nahl (ayat 78), Al-A'raf (ayat 189) dan banyak lagi. Dengan membaca surah ini, dapat memudahkan proses bersalin, mendapat anak yang sihat, sempurna, bijak dan soleh. 

c) SENTUHAN KASIH
 Berbicaralah sambil mengusap lembut perut. Lahirkan perasaan rindu menanti kelahiran bayi dengan penuh ikhlas. Kajian mendapati bayi dalam kandungan jelas lebih baik dan tidak banyak meragam. 

d) EMOSI TERKAWAL
Percayalah tingkah laku yang baik akan mempengaruhi sikap anak kita di masa hadapan. Malah, perasaan riang merupakan ransangan kepada pembinaan otak yang pada masa yang sama dapat bayi yang sihat, pintar dan cerdas.

e) LATIHAN MATEMATIK
Banyakkan membuat latihan matematik semasa mengandung. Ini akan meransang perkembangan otak si anak kelak.

Diharapkan tip-tip ini dapat membantu korang semua.

Tatapan dari,

Kipas Solar

Kipas Solar
klik la gambar ni.. boleh juga call 012-6844870/ 017-2120267