Carila di sini beb...

Bagila hamster ni makan..

Nak bagi makan, klik saja dalam kotak tu..
Nak bagi minum, klik penutup botol susu tu..
Nak dia jalan di bulatan balik, klik butang tengah bulatan tu..

Lampu Solar

Wallpaper RR Raudah

Acuan Simen

Acuan Simen
Klik di sini untuk melihat pelbagai gambar dari pelanggan

KISAH PUTERI RAJA RATU

Thursday, March 28, 2013

7 Tip Jadi Bos Yang Disenangi

Dalam segmen motivasi kali ini, Ratu ingin kongsikan tips untuk menjadi bos yang disenangi. Bukan mudah untuk memikul tanggungajawab sebagai seorang ketua, bos ataupun majikan. Pasti ada sahaja perkara yang tidak disenangi jika seseorang ketua itu melakukan sesuatu. Ramai beranggapan bahawa bos itu dan ini. Ada sahaja yang tidak disukai. Tetapi seorang ketua itu tidak perlu risau dengan situai itu, jika apa yang dilakukan itu ikhlas dan berniat baik pasti akan disenangi jua. Betul tak !!! Teruslah menjadi ketua yang disenangi dan memiliki ciri-ciri hebat seperti yang disenaraikan ini.

 a)   BERTANGGUNGJAWAB
Sikap ini amat penting bagi seorang ketua. Sikap ini bukan hanya pada organisasi tetapi juga kepada kakitangan di bawah seliaannya. Seorang ketua yang bertanggungjawab akan sentiasa peka dengan apa yang terjadi dan bakal terjadi kepada organisasi dan kakitangannya. Sebagai ketua anda harus tahu sama ada organisasi itu berada dalam keadaan baik, lancar dan kakitangannya selesa dengan kerja dan tugas masing-masing.

b) BERPENGETAHUAN
Ketua yang baik harus mempunyai pengetahuan yang luas dalam bidang yang diceburinya. Pengetahuan yang luas boleh membantunya membuat keputusan yang bijak dan pertimbangan yang wajar dalam setiap keadaan yang memerlukan dia berbuat demikian. ini akan menambahkan lagi kepercayaan kakitangan terhadap kewibawaannya sebagai seorang ketua. 

c) BIJAK MERANCANG
Seorang ketua perlu mempunyai sikap bijak merancang. Keupayaan merancang akan menunjukkan kewibawaan dan daya mengawal pengikut sehingga kakitangan dapat mengikut arahan seorang ketua dengan secara sukarela. 

Seorang ketua juga tidak boleh mempunyai perasaan berat sebelah pada kakitangan. Sikap ini hanya akan menampakkan kelemahan ketua itu sendiri dan akan membuka ruang kepada kakitangan untuk menunjukkan sikap protes mereka dan menurunkan motivasi bekerja.

d) TIDAK MUDAH TERPENGARUH
Cuba melatih diri agar tidak mudah terpengaruh dengan keputusan majoriti. Kebiasannya orang yang suka pada keputusan majoriti akan memuaskan orang lain dan kadangkala terpaksa mengetepikan diri sendiri. 

Bagi melatih diri menjadi pemimpin, kita tidak seharusnya terikat dengan keputusan pemimpin. Ada masanya idea yang tidak disukai majoriti itu ada kebaikkannya. Seorang pemimpin yang baik perlua bijak melihat kebaikan daripada idea yang ditentang.

e) MEMPUNYAI VISI YANG JELAS
Seorang ketua benar-benar sangat dituntut untuk memiliki tujuan atau visi yang jelas yang ingin dicapai oleh organisasinya ataupun dirinya sendiri. Jika tidak ada visi maka dirinya hanya akan menjadi orang yang bekerja tanpa arah dan kejelasan. Oleh itu ia akan sangat mudah digoyangkan dan dihancurkan. 

f) KOMUNIKASI LISAN YANG BAIK
Komunikasi adalah satu perkara yang tidsak pernah terlepas dalam kehidupan seharian. Setiap hari kita akan berkomunikasi dengan pelbagai jenis lapisan masyarakat. Oleh itu komunikasi dengan rakan sejawatan atau sekerja haruslah menggunakan komunikasi yang baik.

Ketika pemimpin memberi arahan dengan tegas, ramah dan penuh empati kepada kakitangannya akan berbeza dengan pemimpin yang memberikan arahan dengan kasar, tidak jelas dan dalam keadaan marah. Ini akan terlihat daripada hasil kerja kakitangannya. 

g) BIJAK BUAT KEPUTUSAN
Ketua yang baik tidak akan membuat keputusan itu dengan penuh emosi. Keputusan itu mestilah keputusan yang terbaik dirasakan oleh pemimpin walaupun ada pendapat yang mengatakan keputusan itu kurang baik. Membuat keputusan memerlukan ketegasan, kenyakinan dan keberanian.

Diharapkan tip yang diberikan ini dapat digunakan sebaik mungkin. AMIN !!!

Tatapan dari,

Kipas Solar

Kipas Solar
klik la gambar ni.. boleh juga call 012-6844870/ 017-2120267