Carila di sini beb...

Bagila hamster ni makan..

Nak bagi makan, klik saja dalam kotak tu..
Nak bagi minum, klik penutup botol susu tu..
Nak dia jalan di bulatan balik, klik butang tengah bulatan tu..

Lampu Solar

Wallpaper RR Raudah

Acuan Simen

Acuan Simen
Klik di sini untuk melihat pelbagai gambar dari pelanggan

KISAH PUTERI RAJA RATU

Friday, October 30, 2015

Rawat Diri Dengan Sumber Alami

Kali ini Ratu ingin kongsikan beberapa tip merawat diri menggunakan bahan-bahan semulajadi. Ratu terbaca tips ini di dalam salah sebuah majalah. 

*  GARAM UBATI SAKIT GIGI
Petua ini elok dilakukan bagi menghindarkan diri dari sakit gigi. Caranya, campurkan sedikit garam halus pada ubat gigi apabila hendak menggosok gigi setiap pagi, Jika ini diamalkan, anda bukan sahaja dapat menghindarkan sakit gigi dan mulut, malah gigi anda juga akan jadi lebih putih berseri. 

*  MENGHILANGKAN BISUL
Apabila anda terkena bisul, jangan dibiarkan begitu sahaja hingga ia membesar yang bukan sahaja sakit malah akan sukar diubati. Oleh itu, bila anda sedar terkena bisul, cepat-cepat ambil bawang putih. Gosoklah bisul anda dengan bawang putih. Berkat air bawang putih yang berbau tengik itu, bisul tidak sempat membesar akhirnya akan mengempis tanpa meninggalkan kesan parut.

*  LIMAU WANGIKAN RAMBUT
Ambil beberapa biji limau nipis dan hiris. Kemudian gosokkan ke seluruh kepala. Biarkan beberapa minit, selepas itu cuci bersih. Selain mewangikan rambut, limau nipis juga boleh menghilangkan pening dan menyejukkan rambut.

*  GULA UBAT LUKA
Jika bibir luka dan berdarah kerana terhantuk pada benda keras, ambil sedikit gula dan sapukan pada bibir yang berdarah. Anda akan dapati darah itu akan berhenti dengan segera.

*  BINTIK-BINTIK MERAH DI BADAN
Kadang-kadang tanpa disedari, badan terkena bintik-bintik merah. Ia mungkin disebabkan terkena bisa serangga atau ulat bulu yang menyebabkan gatal-gatal atau pedih. Sekiranya anda mengalami keadaan demikian, jangan panik. Ambillah sepotong kunyit, parut dan bubuh kapur sirih serta air. Panaskan ramuan tersebut di atas api, kemudian sejukkan. Setelah sejuk sapukan pada bahagian bengkak itu. Insya Allah dalam waktu 5 minit penyakit tersebut akan hilang.

*  UBI KAYU UBAT SAKIT GASTRIK
Sudah tentu kita tidak selesa kalau gastrik menghampiri. Menurut orang tua-tua cara mengubatinya ialah dengan mencari ubi kayu yang masih segar atau masih muda. Kupas kulitnya dan dicuci bersih. Kemudian potong ubi kayu itu sepanjang 5 cm. Makanlah ubi kayu itu sehari 3 potong iaitu pada sebelah pagi, tengah hari dan petang. Pada sebelah pagi sebelum makan ubi tersebut, makanlah nasi terlebih dahulu walaupun sedikit. Lakukan ini setiap hari sampai 3 minggu atau sebulan.

Semoga tips ini dapat membantu anda semua.

Tatapan dari,

Kipas Solar

Kipas Solar
klik la gambar ni.. boleh juga call 012-6844870/ 017-2120267