Carila di sini beb...

Bagila hamster ni makan..

Nak bagi makan, klik saja dalam kotak tu..
Nak bagi minum, klik penutup botol susu tu..
Nak dia jalan di bulatan balik, klik butang tengah bulatan tu..

Lampu Solar

Wallpaper RR Raudah

Acuan Simen

Acuan Simen
Klik di sini untuk melihat pelbagai gambar dari pelanggan

KISAH PUTERI RAJA RATU

Sunday, October 15, 2017

Aneka Petua Di Dapur

Kali ini Ratu ingin kongsikan pelbagai petua yang mana petua ini boleh kita amalkan khususnya untuk rumah kita. Petua ini Ratu baca di salah sebuah majalah dan Ratu kongsikan di sini.

Serbuk kopi bantu halau cicak
Cicak sememangnya musuh utama pemilik kediaman. Caranya memghalaunya ialah dengan mencamourkan serbuk kopi dengan serbuk tembakau dengan sedikit air. Bentukkan bulat-bulat kecil. Gunakan pencungkil gigi dan cucukkan campuran serbuk tersebut yang telah dibentukkan bulat di bahagian hujung pencungkil gigi tersebut. Letakkan di bahagian dalam rumah yang gelap seperti di belakang almari, perabot dan sebagainya. Apabila cicak nampak, pasti dia akan makan dan akhirnya dia akan mati. 


Bersihkan Kerak lidah dengan kunyit
Selain dari kunyit, kerak di atas lidah boleh guna dibersihkan menggunakan berus gigi. Kalau ingin menggunakan kunyit, campurkan kunyit yang telah ditumbuk atau dikisar bersama dengan air, kemudian jadikan ianya sebagai bahan kumur. Lebih baik diamalkan sebelum tidur. Lakukan sekerap yang mungkin hingga lidah anda benar-benar bersih.

Cuci tilam dengan baking soda
Agak sukar untuk mencuci tilam khususnya tilam katil kerana agak berat. Gunakan 1 cawan baking soda di dalam bekas kecil. Kemudian, titiskan 4 hingga 5 titis minyak lavender . Kacau sebati dan tuangkan ke atas tilam menggunakan penapis.Biarkan selama 1 jam atau lebih untuk tujuan ia menarik dan menangkap segala kotoran, kelembapan dan bau. Akhir sekali, sedut kotoran tersebut perlahan-lahan menggunakan vakum.

Gunakan gula untuk kurangkan bolu roma
Cara untuk mengurangkan bulu roma menggunakan pencukur pastinya bukan penyelesaian yang baik. Pastinya ia akan tumbuh lebih lebat dari sebelumnya. Cubalah kaedah tradisional ini iaitu dengan mengambil 2 sudu besar jus limau nipis dan sedikit gula pasir. Satukan kedua-dua bahan ini dan sapukan ramuan tadi di tempat yang ditumbuhi bulu roma yang lebat. Biarkan seketika sehingga ia kering dan bilas dengan air sebersih-bersihnya. Amalkan petua ini 2 kali sehari hingga bulu roma gugur dengan sendirinya.

Serbuk msg jadi penggalak tanaman
Monosodium glutamate atau MSG telah menjadi viral sebagai penggalak kesuburan tanaman yang mana ianya bertindak memberi booster kesuburan pokok selepas baja. Bagi pokok-pokok kecil seperti sawi, kangkung, bayam, gunakan satu sudu makan serbuk MSG bersama lima liter air. Kemudian siram dan semburkan pada keliling pokok. Lakukan seminggu sekali. 

Semoga petua-petua ini sangat membantu anda semua. Selamat mencuba !!!

Tatapan dari,

Kipas Solar

Kipas Solar
klik la gambar ni.. boleh juga call 012-6844870/ 017-2120267