Carila di sini beb...

Bagila hamster ni makan..

Nak bagi makan, klik saja dalam kotak tu..
Nak bagi minum, klik penutup botol susu tu..
Nak dia jalan di bulatan balik, klik butang tengah bulatan tu..

Lampu Solar

Wallpaper RR Raudah

Acuan Simen

Acuan Simen
Klik di sini untuk melihat pelbagai gambar dari pelanggan

KISAH PUTERI RAJA RATU

Thursday, October 5, 2017

Ceri Terbaik Untuk Otak

Ratu ada terbaca di dalam satu majalah dan Ratu ingin kongsikan di sini tentang khasiat buah ceri.

Ceri bukan setakat sedap dimakan, malah ia penuh dengan zat yang baik untuk kesihatan dan memiliki antioksidaan yang unik. Untuk mendapatkan khasiat ceri, kita boleh minum segelas jus ceri atau menambahkannya ke dalam bijirin mahupun oat sewaktu bersarapan. Untuk pengambilan ceri ketika waktu makan tengah hari, kita juga boleh mencampurkannya dengan salad dan yogurt.

Antara khasiat buah ceri ini,

*  Kurangkan risiko kanser
Ceri ini dikatakan amat tinggi kandungan antioksidaan bagi menentang pelbagai penyakit. Terdapat kajian yang menyatakan bahawa diet pemakanan yang tinggi dengan pengambilan buah ceri ini dikatakan mampu membantu mengurangkan risiko penyakit kanser, penyakit jantung, dan masalah keradangan seperti arthritis.

* Mengatur corak-corak tidur
Buah ceri mengandungi melatonin yang dikatakan mampu membantu memperlahankan proses penuaan dan membantu mengatur corak-corak tidur. Ambillah secawan jus ceri pada waktu pagi dan petang untuk awet muda.

* Mengurangkan lemak dan kolestrol
Ceri adalah salah satu buah yang amat rendah kandungan kalorinya. Namun, ia kaya dengan sumber zat, vitamin dan mineral. Ini termasuklah vitamin C, besi, zink, tembaga, beta karotena, lutein dan zeaxanthin. Pemakanan yang dimasukkan buah ceri telah terbukti membantu mengurangkan lemak badan dan keradangan. Ia juga baik untuk kesihatan jantung.

* Memperbaiki fungsi otak
Pengambilan buah ceri dikatakan mampu mengurangkan simptom-simptom penyakit Alzheimer dan Huntington's. Oleh itu, ambillah buah ceri untuk memastikan otak sentiasa berada dalam keadaan baik.

* Melegakan sakit otot selepas senaman
Buah ceri kaya dengan antisianin sejenis antioksidaan berkuasa tinggi yang mengandungi sifat-sifat antikeradangan. Oleh itu, pengambilan buah ceri mampu mengurangkan kerosakkan otot dan kesakitan selepas bersenam.

* Memudahkan pencernaan
Kandungan serat makanan yang tinggi dalam buah ceri dikatakan mampu mengurangkan kanser usus besar dan rektum serta penyakit-penyakit lain yang melibatkan salur pencernaan. Pengambilan buah ceri sekurang-kurangnya secawan buah ceri mampu melegakan rasa tidak selesa berikutan dengan penyakit arthritis dan gout.

Jom kita amalkan makan buah ceri setiap hari.

Tatapan dari,

Kipas Solar

Kipas Solar
klik la gambar ni.. boleh juga call 012-6844870/ 017-2120267