Carila di sini beb...

Bagila hamster ni makan..

Nak bagi makan, klik saja dalam kotak tu..
Nak bagi minum, klik penutup botol susu tu..
Nak dia jalan di bulatan balik, klik butang tengah bulatan tu..

Lampu Solar

Wallpaper RR Raudah

Acuan Simen

Acuan Simen
Klik di sini untuk melihat pelbagai gambar dari pelanggan

KISAH PUTERI RAJA RATU

Friday, November 10, 2017

Tip Orang Dewasa Belajar Al-Quran

Kebanyakkan orang yang berusia ini akan rasa malu untuk kembali mendalami dan belajar Al-Quran dengan baik dan sempurna. Ada juga yang merasakan dirinya sudah mampu membaca Al-Quran dengan bagus. Jadi, tidak perlu mengajar mengaji. Tidak terdetik di hatinya ada bacaan yang perlu diperbaiki. Tambahan lagi, di usia muda kebanyakkan golongan ini lebih tertumpu dalam kesibukkan membina kerjaya dan keluarga. Al-Quran tidak didampingi dan menjadikan kita lebih lupa.

Berikut adalah beberapa tip yang boleh dicuba untuk menguasai Al-Quran,

1.  Kenali huruf Al-Quran
Inilah perkara pertama yang perlu dilakukan iaitu dengan menguasai keseluruhan huruf dalam Al- Quran. Dicadangkan dengan membaca 29 huruf asas yang ada di dalam A-Quran terlebih dahulu dan kemudiannya menyalinnya kembali ke dalam buku atau kertas supaya lebih senang menghafal dan mengenali huruf tersebut. 

2.  Kenali tanda baca di dalam Al-Quran
Perlu mengenali jenis tanda baca Al-Quran seperti fathah, kasrah, dhammah, sukun dan lain-lain dengan baik. Boleh mempelajarinya melalui buku pembelajaran Al-Quran ataupun video yang boleh dimuat turun melalui google play.

3.  Teknik membaca Al-Quran
Kuasai teknik membaca dengan betul. Dalam Al-Quran ada beberapa teknik membaca seperti idgham yang membuatkan kita membaca dengan suara dengung. Teknik baca Al-Quran yang dibahas juga membantu anda mengetahui bila waktu membaca dengan suara tinggi, dengungan panjang mahupun teknik lain.

4.  Ada  guru
Sekiranya kita dalam proses pembelajaran, Al-Quran ini tidak boleh ditinggalkan pembelajarannya setiap hari sehingga kita betul-betul dapat kuasai sepenuhnya. Jika terikat dengan komitmen lain, luangkanlah masa walaupun 10 ke 15 minit sahaja pun sudah memadai untuk mempelajari sekaligus mengingatkan kembali apa yang dipelajari.

Sekiranya kita masih sukar belajar sendiri, seelok-eloknya minta bantuan guru mengaji yang boleh mengajar anda. Dengan bantuan mereka, anda akan lebih cepat menguasai Al-Quran dengan lebih baik. Sekarang terdapat ramai guru mengaji yang boleh datang ke rumah untuk kelas persendirian ataupun kita boleh menghadiri kelas-kelas mengaji yang dianjurkan di kawasan berhampiran rumah.

5.  Latih
Walaupun kita ada belajar melalui guru mengaji, kita mesti rajin buat homework dengan melatih diri sendiri mengaji pada masa terluang di rumah. Aktiviti sebegini membuatkan kita lebih faham dalam menghafal ayat-ayat suci Al-Quran. Latih sekerap yang mungkin dan selalu melakukannya agar kita lebih lancar dan membacanya dengan baik. Jika boleh baca dan fahami terjemahannya.

Moga bermanafaat.

Tatapan dari,

Kipas Solar

Kipas Solar
klik la gambar ni.. boleh juga call 012-6844870/ 017-2120267