Carila di sini beb...

Bagila hamster ni makan..

Nak bagi makan, klik saja dalam kotak tu..
Nak bagi minum, klik penutup botol susu tu..
Nak dia jalan di bulatan balik, klik butang tengah bulatan tu..

Lampu Solar

Wallpaper RR Raudah

Acuan Simen

Acuan Simen
Klik di sini untuk melihat pelbagai gambar dari pelanggan

KISAH PUTERI RAJA RATU

Monday, August 7, 2017

Law Kana Bainana

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua pengunjung Teratak Istana Raja Ratu ini. Kali ini dengan rendah dirinya, Ratu ingin kongsikan 1 video yang menyentuh hati dan sanubari Ratu. Mungkin video ini juga akan menyentuh hati korang semua.

Video ini menambahkan keinginan dan kerinduan Ratu untuk ke tanah suci lagi. Jom kita amati video ini. Moga ianya memberikan manfaat kepada kita semua.  Amin.. Amin.. Amin..

Jom kita hayati,



Law Kana Bainana
===============
Wahai Tuhan kami..
Kami telah lalai dan alpa..
Namun setiap daripada kami mendambakan..

Pada KeampuananMu..
Pada Sifat PemurahMu..
Pada Pembebasan daripada api nerakaMu..
Dan pada syurgaMu bersama Penghulu segala manusia..

Kami memohon padaMu.. 😭
Kami memohon padaMu.. 😭
Wahai Tuhanku..

Jauh di lubuh hati kami..
Andai Rasulullah masih ada bersama kami..
Pasti yang jauh dan dekat akan datang padanya..
Mengharapkan kebaikan Rasulullah sebelum ia berakhir..
Pasti yang jauh dan dekat akan datang padanya..

Kerana mendampingmu jiwa menjadi tenang..
Doa akan diperkenankan oleh Allah..
Cahaya Rasulullah tidak pernah sirna..

Wahai Tuhanku..
Makbulkanlah hajat kami untuk bertemu dengannya..
Hidayahmu ibarat alam terbentang luas..
Sebagai kasih sayang Tuhan pemberi hidayah..
Bicaramu bagai sungai yang jernih..
Berdampingan denganmu bagaikan dahan yang segar dan basah..
Ku tebuskan diriku dengan dirimu.

Wahai Rasulullah..
Wahai Muhammad..
Yang memuliakan segala makhluk..
Berada di sisimu jiwa menjadi tenang..
Wahai pembawa rahmat bagi sekalian alam..

Wahai kekasihku..
Wahai Nabi Muhammad..
Wahai penawarku..
Wahai yang sentiasa dipuji..
Kelebihanmu tidak dapat disangsikan lagi..
Maha Agung yang berselawat ke atas Baginda..

Wahai kekasihku..
Wahai Nabi Muhammad..
Wahai penawarku..
Wahai yang sentiasa dipuji..
Kelebihanmu tidak dapat disangsikan lagi..
Maha Agung yang berselawat ke atas Baginda.

Wahai kekasihku..
Wahai Nabi Muhammad..
Wahai penawarku..
Wahai yang sentiasa dipuji..
Kelebihanmu tidak dapat disangsikan lagi.. 😭😭

Tatapan dari,

Friday, August 4, 2017

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua khususnya pengunjung setia Teratak Istana Raja Ratu. Hari ini Ratu hendak kongsikan serba sedikit Tazkirah petikan melalui page Facebook RR Raudah.

Ingatlah wahai sahabatku..
Walau dimana sahaja kita berada..
Hanya dengan mengingati Allah..
Hidup kita akan tenang..


Jangan kita lalai dan leka..
Dan ingatlah..
Apa yang kita miliki hari ini..
Apa yang kita kecapi hari ini..
Semuanya dari Allah..
Pinjaman dari Yang Maha Esa..

Jangan kita lalai dan leka..
Dengan mengejar duniawi sahaja..
Seimbangkan lah langkahmu..
Untuk mencapai kejayaan Dunia dan Akhirat..

Jom kita sama-sama..
Lakukan apa yang DisuruhNya..
Tinggalkan apa yang DilarangNya..
Jom kali ini..
Kita mulakan usaha kita untuk mencapai impian kita..
Dan sentiasa menjaga solat..
Kerana solat itu menjaga hubungan kita dengan Allah..

Inilah tip yang paling mudah..
Kalau kita berjaya seimbangan..
Mengejar impian kejayaan Dunia dan Akhirat..
Insya Allah..
Setiap urusan dan tindakan kita..
Akan jadi lebih mudah setiap masa..


Moga-moga ianya membantu. Marilah sama-sama kita menjaga hubungan kita denganNya seiring dengan tindakan kita yang ingin mengejar kejayaan yang ingin kita kecapi di dunia ini.

Tatapan dari,

Monday, June 12, 2017

Abang Raja Meninggal Dunia

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pengunjung Teratak Istana Raja Ratu. Baru-baru ini Raja dan Ratu dikejutkan dengan pemergian abang kandung Raja bernama Azahar bin Hj Ibrahim. Arwah telah dimasukkan ke Hospital Port Dickson lebih kurang sebulan lalu. 

Arwah mengalami strok 1 badan dan dijangkiti kuman di bahagian otaknya. Baru-baru ini, arwah berada dalam keadaan kritikal di ICU. Raja dan Ratu yang berada di lokasi yang berlainan menerima panggilan telefon dari kakak ipar Ratu dan mereka memaklumkan mengenai keadaan abang ipar Ratu. Raja terus bersiap-siap dan bergegas balik. Ratu hendak ikut tapi Raja kata biar dia pergi dulu sementara Ratu uruskan selesaikan urusan di rumah.

Malam tu, Ratu terus menelefon Raja dan kakak ipar Ratu untuk bertanyakan mengenai keadaan kesihatan abang ipar Ratu. Raja memaklumkan dia akan balik nanti untuk membawa Ratu dan Puteri Raja Ratu ke sana. Kalau difikirkan balik, kan senang kalau Ratu ikut Raja jadi tak perlulah Raja berulang alik. Dah macam Ratu duduk kawasan sana lak nak berulang alik. Tapi tak per lah, nak buat macam mana kan.

Raja pun pulang ke rumah. Sebelum tu, Raja memaklumkan kepada Ratu bahawa keadaan abangnya dah mula sedar sikit. Kemudian baru beberapa jam Raja berada di rumah, Raja telah dikejutkan dengan satu panggilan bahawa abang Raja baru sahaja meninggal dunia. Arwah meninggal lebih kurang pukul 4.00 petang. Raja terus menelefon Ratu dan memaklumkan kepada Ratu. Ratu yang berada di luar sangat terkejut. Rasa rasa galat pun ada kerana tidak dapat melawat semasa di ICU. Tapi benda dah terjadi. Ratu pun terus bergegas balik dan kami pun bertolak pulang ke kampung Raja.

 
Gambar ini semasa di tanah perkuburan,


Moga pemergiannya pada hari Khamis di bulan Ramadhan ini dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman. Amin. Marilah kita semua mensedekahkan Al-Fatihah kepada arwah.


Tatapan dari,

Sunday, June 11, 2017

Resepi Kuih Talam Cha Cha Di Bulan Ramadhan

Selamat Berpuasa semua. Jangan lupa bulan Ramadhan yang mulia ini, kita sama-sama kumpul pahala melalui pelbagai cara. Selain solat terawih, kita boleh bersedekah. Bulan Ramadhan ini hanya datang setahun sekali. Jadi, kita jom kita rebut peluang ini memohon keampunan dari Yang Maha Esa. Moga hidup kita diberkati. Amin..

Kali ini Ratu ingin kongsikan satu resepi tradisional yang menarik perhatian Ratu melalui facebook yang mungkin  korang boleh cuba untuk juadah berbuka puasa di bulan Ramadhan ini.

Resepi yang menarik perhatian Ratu kali ini ialah TALAM CHA CHA



Bahan lapisan bawah:

50gm sekoteng - rebus hingga empuk atau lembut dan toskan. Boleh juga gunakan cha cha



150gm tepung beras*
250ml santan pekat*
450ml air*
1 tbsp tepung hoen kwee - putih*
150gm gula castor*
1 tsp garam*

Cara:

1. Bancuh semua bahan yang bertanda * tapis dan masak hingga naik wap, tutup api.
2. Masukkan sekoteng atau cha cha yang telah direbus tadi dan kacau rata.
3. Tuang ke dalam loyang dan kukus selama 25 minit.

Bahan lapisan atas:

150gm tepung gandum
300gm gula halus
3 biji telur
250ml santan pekat
500ml air
1/2 tsp garam
1 ½ tsp perisa rose
Pewarna pink



Cara:
1. Bancuh semua bahan, tapis ke dalam periuk dan masak hingga naik wap, tuangkan ke atas lapisan bawah.
2. Kukus selama 30 minit.
3. Setelah siap, angkat dan biarkan betul-betul sejuk barulah di potong dengan menggunakan pisau plastik supaya kuih kelihatan cantik.


SELAMAT MENCUBA SEMUA !!!

Tatapan dari,

Saturday, June 10, 2017

Kemeriahan Bazar Ramadhan

Alhamdulillah, bazar di kawasan rumah Ratu tidaklah jauh dari rumah Ratu. Jadi, tidak perlulah Ratu pergi ke tempat yang lebih jauh untuk membeli tambahan menu untuk berbuka puasa. Bazar Ramadhan ni juga paling diminati oleh kaum lain seperti Cina dan India. 

Tapi pembaziran makanan juga banyak berlaku di bulan Ramadhan ni yang mana peniaga makanan kali ini lebih ramai berbanding tahun lepas. Jika pembeli membeli makanan dan tidak dimakan selepas waktu berbuka puasa. Sudah pasti pembaziran berlaku. Mungkin tidak dimakan sebab kekenyangan atau makanan tersebut tidak memenuhi citarasa mereka. Bagi para peniaga pula, jika makanan tersebut tidak habis dijual sudah semestinya pembaziran berlaku. 


Di bazar Ramadhan berhampiran Ratu, antara makanan yang menarik perhatian ramai orang adalah murtabak. Bukan main ramai lagi orang sampai sanggup beratur untuk membeli. Alhamdulillah, Raja dan Ratu membeli tambahan makan untuk juadah berbuka ala kadar sahaja. Takut mebeazir beb !!!

Apa-apapun Selamat Berpuasa dari Raja dan Ratu.

Tatapan dari,

Kipas Solar

Kipas Solar
klik la gambar ni.. boleh juga call 012-6844870/ 017-2120267