Carila di sini beb...

Bagila hamster ni makan..

Nak bagi makan, klik saja dalam kotak tu..
Nak bagi minum, klik penutup botol susu tu..
Nak dia jalan di bulatan balik, klik butang tengah bulatan tu..

Lampu Solar

Wallpaper RR Raudah

Acuan Simen

Acuan Simen
Klik di sini untuk melihat pelbagai gambar dari pelanggan

KISAH PUTERI RAJA RATU

Thursday, September 21, 2017

Kelebihan Surah Al-Mulk

Surah Al Mulk (bahasa Arab:الملك ) adalah surah ke 67 dalam Al-Qur’an. Surah ini tergolong surah ‘makkiyah’ yang terdiri daripada 30 ayat. Dinamakan Al Mulk kerana kata Al Mulk yang terdapat pada ayat pertama surah ini. yang bererti ‘Kerajaan’. Surat ini disebut juga dengan ‘At Tabaarak’ yang bererti Maha Suci.

Secara umumnya, surah ini banyak mengisahkan tentang kekuasaan Allah terhadap makhluk ciptaan-Nya. Ini jelas digambarkan daripada tajuk surah ini, al-Mulk, yang bermaksud ‘kerajaan’. Pada awal surah, ayat ini diceritakan kesempurnaan ciptaan alam ini, yang tidak ada cacat-celanya. Allah telah menciptakan alam ini daripada awal yang tiada apa-apa kepada yang ada dan seterusnya menjaga alam ini dengan penuh kesempurnaan. Allah berkuasa menciptakan dan mematikan sesuatu menurut kehendak-Nya.

Surah Al-Mulk mempunyai kehebatannya tersendiri yang mana sesiapa yang mengamalkan dan menghafal surah ini, pasti mereka akan dijaga dan dipelihara dari azab kubur. Masya Allah.

Jom kita renungkan antara kelebihan surah Al-Mulk.



Keistimewaan Dan Keutamaan Surat Al-Mulk

1. Rasulullah S.A.W bersabda, barangsiapa yang selalu membacanya, maka Allah akan mengampunkan dosa-dosanya. 

2.   Surah ini mempunyai 30 ayat dan barangsiapa yang selalu membaca dan menghafalnya, maka mereka akan dimasukkan ke dalam syurga.

3.   Surah ini dikatakan selalu dibaca dan diamalkan oleh Rasulullah sebelum tidur. Sebab keagungan kandungan dan maknanya. Keistimewaan Dan Keutamaannya tersebut diketahui kerana Baginda Rasulullah SAW menyebutkan dalam salah satu sabdanya. Rasulullah mengatakan bahwa Surat al-Mulk itu menjaga dan memelihara pembacanya dari azab kubur.

4.   Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud: “Aku sungguh gembira, sekiranya orang mukmin sentiasa membaca surah Al-Mulk sehingga seolah-olah surah itu tertulis di dalam hatinya.

5.   Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya di dalam Al-Quran ada satu surah yang terkandung 30 ayat. Surat itu ialah surah Al Mulk. Ia akan datang kepada pembacanya untuk membantu menjawab di dalam kubur sehingga mereka selamat masuk ke dalam Syurga.”

Ibnu Abbas berkata: “Pada suatu hari ada seseorang menghampar jubahnya di atas kuburan dan ia tidak tahu bahwa tempat itu adalah kuburan, ia membaca surah Al-Mulk, kemudian ia mendengar suara teriakan dari kawasan kubur itu: Inilah yang menyelamatkan aku. Kemudian kejadian itu diceritakan kepada Rasulullah saw. Lalu beliau bersabda: Surat Al-Mulk dapat menyelamatkan penghuni kubur dari azab kubur.” (Ad-Da’awat Ar-Rawandi, hlm 279/817; Al-Bihar 82/ 64, 92/313/2, 102/269/

Imam Muhammad Al-Baqir (sa) berkata: “Surat Al-Mulk adalah penghalang dari siksa kubur, surat ini termaktub di dalam Taurat, barangsiapa yang membacanya di malam hari ia akan memperoleh banyak manfaat dan kebaikan, …Sungguh aku membacanya dalam solat sunnah sesudah Isya’ dalam keadaan duduk. Ayahku (sa) membacanya pada siang dan malam. Barangsiapa yang membacanya, maka
* ketika malaikat Munkar dan Nakir akan masuk ke kuburnya dari arah kedua kakinya, kedua kakinya berkata kepada mereka: kalian tidak ada jalan ke arahku, kerana hamba ini berpijak padaku lalu ia membaca surat Al-Mulk setiap siang dan malam;

* ketika mereka datang kepadanya dari rongganya, rongganya berkata kepada mereka: kalian tidak ada jalan ke arahku, kerana hamba ini telah menjagaku dengan surat Al-Mulk;

* ketika mereka datang kepadanya dari arah lisannya, lisannya berkata kepada mereka: kalian tidak ada jalan ke arahku, kerana hamba ini telah membaca surat Al-Mulk setiap siang dan malam denganku.”  (Al-Kafi 2/233/hadis 2)

Imam Muhammad Al-Baqir (sa): “Bacalah surat Al-Mulk, kerana surat ini menjadi penyelamat dari siksa kubur.”

6.   Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud: “Sebahagian surat-surat yang terdapat di dalam Al-Quran ada satu surat yang mengandungi 30 ayat. Surat itu surat Al Mulk. Ia memberi syafaat kepada orang yang membacanya dengan mengeluarkannya dari Neraka dan memasukkannya ke dalam Syurga.” 

Para ulama berkata: “Sesungguhnya Rasulullah tidak akan tidur melainkan setelah membaca surah As Sajadah dan surah Al Mulk.”

Para ulama juga berkata: “Sesungguhnya surat Al-Mulk itu melepaskan pengamal-pengamalnya dari bahaya azab kubur. Ia akan menjawab pada hari kiamat di hadapan Tuhan kerana menuntut melepaskan mereka yang mengamalkannya dari azab api Neraka.”

7.   Saiyidina Ali berkata: “Barangsiapa mengamalkan surah Al Mulk, niscaya dibawa ia pada hari kiamat di atas sayap malaikat serta wajahnya yang cantik seperti nabi Yusuf.’

8.  Ulama berkata: “Sesungguhnya surat Yasin dan surah Al Mulk terkandung di dalamnya terdapat beberapa rahsia dan kelebihan. Barangsiapa mengamalkannya niscaya ia mendapat rahsia-rahsia dan kelebihan-kelebihan itu serta dikasihi oleh semua manusia dan juga menjadi hebat pada pandangan makhluk.

9.   Membaca surat As-Sajdah dan surat Al-Mulk di waktu malam samalah dengan memperoleh lailatul qadar (Hadist).

10.  Barang siapa setiap malam membaca surat Al-Mulk, maka kelak ia dapat menang untuk menjawab pertanyaan kubur dan sebelumnya mati jauh dari fitnah (Hadis)

11.  Surah Al-Mulk itu dapat mensyafaati pembacanya hingga diampuni dosanya (Hadis). Kesemua kelebihan surah ini tersemat di hati dan tubuh badan seseorang jika seseorang rajin membacanya setiap malamnya, mengamalkan hukum-hukum yang terkandung di dalamnya, mengimani berbagai berita yang disampaikan di dalamnya..Wallahu a’lam.

12.  Jika diamalkan menjadi wirid, zikir harian boleh meluaskan rezeki dan menghilangkan kefakiran serta hidup akan menjadi lebih makmur dan sejahtera.

Malah surah ini juga menjadikan pekerjaan, perniagaan dan usaha seseorang menjadi lebih berjaya. Insya Allah.

Masya Allah, banyak sungguh kelebihan surah ini. Marilah kita membaca surah Al-Mulk ini minima 1x sehari dan dilaksanakan dengan lebih disiplin. Disertakan sekali dengan sedekah, solat dhuha dan tahajud, insya Allah dalam sekurang-kurangnya dalam masa seminggu hidup anda akan lebih makmur, bahagia dan sejahtera serta dimudahkan rezeki. Amin..

Ratu cuma menyampaikan, korang semua yang perlu mengamalkan dan merebut kesemua kelebihannya.

Tatapan dari,

Saturday, September 16, 2017

Nasi Ayam Madu

Kali ini Ratu ingin kongsikan resepi nasi ayam Madu. Resepi ini menjadi kegemaran Puteri Raja Ratu. Bila ada permintaan darinya, kenalah Ratu tunaikan. Ini Ratu petik dari facebook yang mana ada kelainan dengan meletakkan madu pada ayam tu. Ni Ratu kongsikan di sini.


RESEPI NASI AYAM

Bahan-bahannya :
Bahan untuk ayam (direbus) :
● 1 ekor ayam dipotong 8
● 2 ulas bawang putih, ditumbuk halus
● 2 cm halia, ditumbuk halus
● 1 kiub ayam


Bahan untuk ayam (diperap) :
● 1 sudu besar kicap pekat
● 1 sudu besar sos tiram
● 1 cm halia, ditumbuk halus
● 2 ulas bawang putih, ditumbuk halus
● 1 sudu besar kicap cair
● Sedikit madu untuk sapuan

Bahan untuk nasi:
● 3 cawan beras  (Ratu biasa letak 4 cawan beras, 4 cawan air rebusan sebab takut nanti nasi lembik)
● 4 cawan air rebusan ayam
● 2 sudu besar butter
● 1 cm halia ditumbuk halus
● 3 ulas bawang putih ditumbuk halus
● Sedikit garam
● 2 bunga lawang*
● 4 buah pelaga*
● 1 kayu manis*
● 1 batang serai ketuk
● 2 helai daun pandan
● Sedikit kunyit untuk warna dan aroma

Bahan untuk sos:
● 5 biji cili merah
● 3 ulas bawang putih
● 2 cm halia
● 1 sudu besar cuka (Tak letak pun tak per)
● 1 sudu teh garam
● 1 sudu teh gula
● 1/2 cawan air rebusan ayam

Bahan untuk sup:
● Air rebusan ayam
● 1 biji bawang besar, dikisar
● Rempah sup bunjut
● Garam
● Daun sup dan daun bawang yg dihiris

Bahan untuk kuah kicap:
● Kuah kicap perapan ayam di atas
● Kicap manis cap kipas udang
● Sedikit garam
● Air rebusan ayam

Cara Penyediaan:
Untuk ayam:
1. Bersihkan ayam, toskan air dan lumurkan dgn 2 ulas bawang putih dan halia yg diketuk.
2. Rebus ayam bersama 1 kiub ayam sehingga empuk.
3. Angkat ayam dan perap dengan bahan perap selama 1/2 jam (rujuk bahan perap untuk ayam)
4. Kemudian goreng dalam kepanasan api sederhana seketika, angkat dan sapukan dengan madu.

Untuk nasi :
1. Basuh beras dan tos air.
2. Panaskan butter dan tumiskan rempah tumis(*), daun pandan, serai, halia serta bawang putih hingga garing. Masukkan beras dan masak seketika sehingga naik aroma dan bau. Masukkan air rebusan ayam, garam dan kunyit secukupnya. Masak nasi seperti biasa. (Ratu gunakan rice cooker)

Untuk sup :
1. Rebus air rebusan ayam bersama rempah sup bunjut, bawang besar, dan masukkan garam secukup rasa. Taburkan dengan bawang goreng dan hirisan daun sup.

Untuk sos :
1. Kisarkan semua bahan di atas.
2. Boleh juga dimasak sebentar untuk menaikkan aroma.

Untuk kuah kicap :
Campurkan semua bahan untuk kicap dan masak seketika. Sejukkan sebelum dihidang.
Selamat mencuba.


Tatapan dari,

Wednesday, September 13, 2017

Sambal Hijau

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua. Ratu terpandang 1 resepi melalui ruangan selera di dalam mingguan wanita. Resepi yang menarik perhatian Ratu untuk dicuba adalah sambal hijau.

Bahan-bahan:
250 gram cili hijau yang dibuang tangkainya
50 gram cili padi hijau
4 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 biji tomato hijau
1/2 sudu teh air perahan limau nipis
Minyak untuk menggoreng
Garam dan gula secukup rasa

Cara membuatnya :
1.  Potong cili hijau dan cili padi hijau.
2.  Masukkan segelas air ke dalam periuk. Kukus cili padi hijau dan cili hijau bersama-sama dengan bawang merah, tomato hijau dan bawang putih selama lebih kurang 5 hingga 10 minit. Kemudian angkat dan toskan.
(Ada juga resepi yang mana kukus cuma cili padi hijau dan cili hijau. Kemudian angkat dan toskan. Tumis bawang merah dan tomato hijau hingga lembut dan angkat.)


3.  Tumbuk bahan-bahan tadi iaitu cili padi hijau, cili hijau, tomato dan bawang tadi secara kasar.
4.  Panaskan minyak untuk menggoreng. Tumis semua bahan yang ditumbuk tadi sehingga sebati dan berbau harum.
5.  Tambahkan gula dan garam. Tak perlu terlalu lama menumis. Angkat dan masukkan ke dalam mangkuk dan air limau nipis. Sedia untuk dihidangkan.





Tatapan dari,

Thursday, September 7, 2017

Ayam Masak Sambal Hijau

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua. Ratu tengah berjalan-jalan ke beberapa blog. Ratu terbaca 1 blog ni yang berkongsi resepi Ayam Masak Hijau. Kalau sebelum ini, Ratu ada kongsikan di sini resepi sambal hijau yang Ratu ambil dari mingguan wanita. Kali ini Ratu terbaca pula resepi ayam masak hijau ni. Ratu belum pernah masak ayam masak hijau. Bila terpandang resepi ni, rasa macam nak cuba la pulak. Nampak macam simple je resepi ni.

Ratu kongsikan di sini ya.

Bahan A
6 ketul ayam
2 batang serai (diketuk)
1 labu bawang besar (hiris kasar)
2 biji limau kasturi
Minyak masak
Serbuk kunyit
Garam secukupnya

Bahan B (bahan kisar)
7 biji cili hijau
7 biji cili api hijau
5 ulas bawang merah
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia

Cara memasak:
1) Gaulkan ayam dengan kunyit dan sedikit garam. Goreng hingga masak atau separuh masak.
2) Tumis bahan kisar dan serai yang dititik sehingga wangi dan pecah minyak. Pastikan bahan kisar ditumis hingga betul- betul masak untuk elakkan rasa maung cili dan sakit perut!



3) Kalau nak berkuah, tambahkan sedikit air. Masukkan ayam dan perasakan dengan garam. Kacau rata dan tunggu sampai kuah sedikit kering.
4) Masukkan bawang besar dan kacau rata. Kalau pedas sangat bolehlah tambah sedikit gula ya! Bila bawang dah layu, perahkan limau kasturi dan bolehlah padamkan api.

Selamat mencuba !!!

Tatapan dari,

Wednesday, August 16, 2017

Aktiviti Puteri Raja Ratu Di Tadikanya

Kali ini Ratu menerima gambar hasil dari aktiviti Puteri Raja Ratu di tadikanya. Waa, seronoknya. Aktiviti kali ini adalah membuat kenderaan secara berkumpulan. Patutlah, cikgunya ada whatsapp mohon bawa kotak tak kira sama ada kotak biskut atau kotak tisu. Puteri Raja Ratu memaklumkan kepada Ratu bahawa dia akan buat kenderaan. Emm.. Ratu pun bekalkan kotak sabun, kotak teh uncang lipton dan kotak ubat gigi.

Tapi bila pulang dari kelasnya, Ratu pun terkejut bila melihat kotak-kotak yang Ratu bekalkan masih lagi dalam beg sekolahnya. Bila Ratu melihat gambar yang dihantar ini oleh gurunya melalui group whatsapp barulah Ratu tahu bahawa gurunya yang membawa atau memilih kotak yang bersesuaian untuk aktiviti membina sebuah kenderaan.

Inilah antara gambar yang diterima,


Erkk.. kenapa tingkap keretapi ni tak banyak. Hasishh..


Ini gambar seterusnya semasa proses penyiapan,


Ini adalah antara hasil kerja berkumpulan,


Wow, cantik dan kreatif hasil kerja masing-masing kan. Alhamdulillah, siapa sangka hasil kerja tangan kanak-kanak sekarang ini semakin keratif. Huhu..

Tatapan dari,

Kipas Solar

Kipas Solar
klik la gambar ni.. boleh juga call 012-6844870/ 017-2120267