Carila di sini beb...

Bagila hamster ni makan..

Nak bagi makan, klik saja dalam kotak tu..
Nak bagi minum, klik penutup botol susu tu..
Nak dia jalan di bulatan balik, klik butang tengah bulatan tu..

Lampu Solar

Wallpaper RR Raudah

Acuan Simen

Acuan Simen
Klik di sini untuk melihat pelbagai gambar dari pelanggan

KISAH PUTERI RAJA RATU

Wednesday, December 29, 2010

Selamat Datang 2011.. Selamat Tinggal 2010..

Kali ini Raja Ratu ingin menjemput kehadiran TAHUN 2011 ke dalam kehidupan kami. Cewahhh !!!! Power tak ayat tu.. Haha.. Tapi bagi Raja Ratu kehadiran tahun 2011 tidak lengkap kalau kita tidak sertakan dengan AZAM / MATLAMAT di tahun baru. Betul tak? Apa matlamat korang wahai pengunjung Teratak Istana Raja Ratu.

Sebelum tahun 2011 melangkah masuk ke kehidupan kita, matlamat yang ingin dicapai perlu diletakkan sebagai semangat kita dalam menempuh tahun baru disamping menjadikan tahun baru ini lebih bermakna. Semestinya itu bukan sahaja harapan Raja Ratu tapi harapan korang semua betul tak?

Alhamdulillah, tahun 2010 ini ada beberapa matlamat Raja Ratu tercapai. Tapi ada juga yang tak tercapai akalmu.. Eh, salah pulak.. Tu tajuk lagu ELYANA. Hehe. Tersasul lak.. Bukan tak tercapai akalmu, tapi tak tercapai oleh Raja Ratu sepanjang tahun 2010. Tapi alhamdulillah, dengan izin YANG MAHA ESA.. Tahun 2010 ini lebih baik dari tahun 2009 dan ini yang kami harapkan supaya tahun 2011 ini adalah lebih baik dari tahun 2010. Semoga Allah membuka ruang untuk Raja Ratu mencapai matlamat kami yang ingin kami gapai sepanjang tahun baru ni. Amin.. Amin.. Amin..

Ini Raja Ratu ingin memberikan tips serba sedikit MATLAMAT/ AZAM. Kita perlu letakkan MATLAMAT di minda kita.. atau pun secara bertulis sama ada di buku ker.. diari ker.. organizer ker.. apa-apa yang memudahkan kita. MATLAMAT ini perlu diselitkan di dalam minda kita sebagai panduan supaya kita tidak tersasar dari apa yang kita ingin capai. Kita juga perlu sentiasa mengingatkan diri kita tentang matlamat tahunan. MATLAMAT ini bukan semestinya 1 perkara sahaja. Kita boleh letakkan 5 ker.. 10 ker.. 15 ker.. perkara yang ingin di capai. Terpulang kepada keinginan kita tapi pastikan ianya termampu yang kita lakukan. Selebihnya kita berserah & bertawakal, kadangkala kita berusaha untuk mencapainya tapi kalau tanpa IZINNYA pun susah juga kan. Tapi kita tak boleh terus meletakkan MATLAMAT tanpa USAHA. Sebab tanpa usaha, macam mana nak tercapai MATLAMAT tu. Nanti pastinya tahun 2011 tak memberi apa-apa makna kalau kita tak berusaha untuk mencapainya & membiarkan matlamat tu hanya untuk ditulis atau dijadikan igauan di minda kita. Betul tak? Bila di hujung tahun, kita imbas balik.. Adakah matlamat kita tahun ini tercapai?

Semoga tips ini berguna untuk korang. Akhir kata, semoga kita menyambut tahun 2011 ini dengan semangat baru.. harapan baru.. matlamat baru.. dan menjadikan inya lebih bermakna.. SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU 2011 DARIPADA RAJA RATU DI TERATAK ISTANA RAJA RATU.

Tatapan dari,



Friday, December 24, 2010

Cantiknya Tarian Air Ni..

video

Inilah yang dikatakan tarian air.. Peh, catntik betul.Inilah yang dikatakan teknologi kini. Bukan sahaja manusia, binatang, robot.. yang tahu menari.. Air pun tahu menari tau, ikut irama lagi.. Harap- harap kat Malaysia adalah tarian air seperti ini. Mesti ramai yang datang menonton. Boleh jadi tarikan pelancong. Idea gila Raja Ratu sudah sampai. Apa kata Raja Ratu buat tasik kecil di halaman rumah kami dan buat tarian air cam ni.. Haha.. Memang hari-hari la lepak rumah je. Tak ke mana-mana. Hehe. Tapi rakaman atas ini Ratu rakam dari facebook. Memang tak cantik sikit lah. Ratu rakam melalui handphone untuk dikongsikan dengan pengunjung semua. Cantik tak tarian air tu.. Cantik kan air tu menari.

Ini pula rakaman kedua yang Ratu ambil tapi rakaman ni tak cantik kerana rakaman ini diambil bukan dari pandangan atas seperti video di atas.



Tatapan dari,



Monday, December 20, 2010

Kena Habiskan Cuti Tahunan..

Emm, di hujung tahun ni Ratu memang orang yang paling sibuk di pejabat. Hehe.. Sebab apa? Cuba teka? Siapa yang menang Ratu hadiah kuaci matahari.. Emm, sedap tu. Nak ker? Hehe. Oklah Ratu beritahu Ratu sibuk sebab hujung tahun Ratu nak tutup akaun. Emm, nampaknya tiada pemenang untuk CUBA TEKA kali ini.. kWANG.. kWANG.. kWANG..


Tapi dalam kesibukan Ratu ni, Ratu perasan dari bulan lepas lagi, Ratu tengok cuti tahunan untuk tahun lepas ada 11 hari lagi. Waa, banyaknya. Kena habiskan cuti ni. Cuti tahun lepas boleh di bawa ke tahun ini. Tapi cuti tu tak boleh pula dibawa ke tahun hadapan. Jadi, kenalah habiskan cuti tu tahun ini. Begitu juga dengan cuti tahun ini yang mana ianya boleh dibawa ke tahun hadapan. Tapi perlu dihabiskan cuti tu pada tahun hadapan. Emm, cuti-cuti ni Ratu banyaklah habiskan masa bersama Raja. Tapi kami tak pula rancang hendak pergi melancong.. CUTI-CUTI MALAYSIA.. Bulan lepas, ibubapa Ratu menunaikan Haji. Jadi Raja Ratu perlu menjaga rumah mereka semasa ketiadaan mereka. Bulan ini pula, Raja pula outstation. Jadi, cuti pun Ratu banyak habiskan masa di rumah sahaja.

Apa yang Ratu buat untuk habiskan cuti tahun ni, Ratu rancang mengambil cuti seminggu 1 hari atau 2 hari bergantung kepada keadaan. Kalau tak terlalu sibuk, Ratu ambillah cuti 2 hari. Bila Ratu dah cuti dan Raja pula ada bersama, kami banyak habiskan masa dengan program masak-memasak. Emm, sampai naik juga badan kami sekejap. Mana taknya, asyik makan saja. Hehe.

Sekarang ni cuti Ratu ada lagi 2 hari lagi. Emm, Ratu perlu habiskan pada minggu terakhir tahun ini. Korang yang masih ada cuti lagi yang perlu dihabiskan, Ratu nasihatkan baik habiskan cuti yang telah diperuntukkan kepada kita. Lagipun, tahun 2010 dah nak sampai ke penghujungnya. Emm, nanti dah nak sambut tahun baru kan. Kena set kan matlamat baru ni untuk tahun baru. Nampaknya, Raja Ratu perlu menghabiskan sisa-sisa cuti yang ada bersama sisa-sia hari yang masih tinggal untuk tahun ini sebelum melangkah ke tahun baru. Akhir kata, rancanglah cuti sebaik-baiknya. Hehe.

Tatapan dari,

Wednesday, December 15, 2010

Selamat Pengantin Baru Pengapit Ratu..

Emm, Ratu mendapat undangan perkahwinan daripada seseorang yang dikenali.. haha.. Seseorang yang yang dikenali ya.. emm, lain macam pulak bunyinya. ok tukar-tukar.. tukar ayat jap. ok. Ratu ada mendapat undangan perkahwinan daripada seorang kenalan yang merupakan pangapit Ratu semasa Raja Ratu melangsungkan perkahwinan kami. Namanya perlu ker dipaparkan. Emm, perlu ker ya.. na naa na na na na.. Ok lah setelah ditimbang-timbangkan.. ditolak.. dicampur.. didarab.. dibahagi.. Ok lah Ratu paparkan nama pengapit Ratu ni. Namanya KHALIJAH atau nama samarannya IJA. hehe. Waaa, akhirnya kahwin juga pengapit Ratu ni. Baru Raja Ratu nak kenalkan Ija dengan seseorang. Tup-tup dah tunang dan dah nak kahwin dah.

Ratu pun hadirlah diri semasa hari persandingan pengapit Ratu ni. Dah dijemputkan. Betul tak? Tapi Raja tidak dapat ikut sama. Raja outstation lak. Emm, apa leh buat. SEDIHNYA.. Tapi apapun Ratu tengok berseri-seri pengantin baru ni dengan baju pilihan hatinya. Terus teringat masa persandingan Raja & Ratu dulu. Waa, tiba-tiba leh tangkap lentuk lak mengingatkan memori lepas kan. Haha. Pengantin berarak lebih kurang dalam pukul 2.30 petang. Dah penat tengok mereka berarak, rakan Ratu Rosie pula sampai. Ratu dan Rosie pun melantak lah. Lepas melantak, kami lepak jap untuk melihat acara seterusnya di rumah pengantin iaitu sesi mencampak gula-gula yang dilekat dengan duit syiling. Haha. Seronok tengok gelagat budak-budak merebut gula-gula. Terus mengimbas semasa Raja Ratu bersanding. Haha. Akitiviti yang sama juga dilakukan. Hehe. Memang seronok. Tengok tu, teringat lagi memori semasa persandingan Raja Ratu. SUDAH RATU!!! Cukup.. cukup.. cukup.. Hehe. Dah puas Ratu lepak, Ratu terus pulang ke rumah.

Akhir kata, Selamat Pengantin Baru Ija & Selamat Menempuh ke alam perkahwinan. Semoga hubungan kalian berkekalan hingga ke akhir hajat. hehe.

Tatapan dari,

Friday, December 10, 2010

Dahsyatnya Sakaratul Maut, bersediakah kita untuk menghadapinya?

SESI MOTIVASI BERMULA !!!! Kali ini Raja Ratu nak kongsikan apa yang Ratu terima dari rakan facebook kami untuk korang. Ini berkaitan sakaratul maut..

"Kalau sekiranya kamu dapat melihat malaikat-malaikat mencabut nyawa orang-orang yang kafir seraya memukul muka dan belakang mereka serta berkata, "Rasakanlah olehmu siksa neraka yang membakar." (nescaya kamu akan merasa sangat ngeri) (QS. Al-Anfal {8} : 50).

"Alangkah dahsyatnya sekiranya kamu melihat di waktu orang-orang yang zalim (berada) dalam tekanan-tekanan sakaratul maut, sedang para malaikat memukul dengan tangannya (sambil berkata), "Keluarkanlah nyawamu !" Pada hari ini kamu dibalas dengan siksaan yang sangat menghinakan, kerana kamu selalu mengatakan terhadap Allah (perkataan) yang tidak benar dan kerana kamu selalu menyombongkan diri terhadap ayat-ayat-Nya". (Qs. Al- An'am : 93).

"Sakitnya sakaratul maut itu, kira-kira tiga ratus kali sakitnya dipukul pedang". (H.R. Ibnu Abu Dunya).

Cara Malaikat Izrail mencabut nyawa tergantung dari amal perbuatan orang yang bersangkutan, bila orang yang akan meninggal dunia itu derhaka kepada Allah, maka Malaikat Izrail mencabut nyawa secara kasar. Sebaliknya, bila terhadap orang yang soleh, cara mencabutnya dengan lemah lembut dan dengan hati-hati. Namun demikian peristiwa terpisahnya nyawa dengan raga tetap teramat menyakitkan.

Di dalam kisah Nabi Idris a.s, beliau adalah seorang ahli ibadah yang kuat mengerjakan solat sampai puluhan raka'at dalam sehari semalam dan selalu berzikir di dalam kesibukannya sehari-hari. Catatan amal Nabi Idris a.s yang banyak di mana setiap malam naik ke langit. Hal itulah yang sangat menarik perhatian Malaikat Maut, Izrail. Maka bermohonlah ia kepada Allah Swt agar di perkenankan mengunjungi Nabi Idris a.s. di dunia. Allah Swt, mengabulkan permohonan Malaikat Izrail, maka turunlah ia ke dunia dengan menjelma sebagai seorang lelaki tampan, dan berkunjung ke rumah Nabi Idris.

"Assalamu'alaikum, yaa Nabi Allah". Salam Malaikat Izrail,

"Wa'alaikum salam wa rahmatullah". Jawab Nabi Idris a.s.

Beliau sama sekali tidak mengetahui, bahawa lelaki yang di hadapannya itu adalah Malaikat Izrail.

Seperti tetamu yang lain, Nabi Idris a.s. melayani Malaikat Izrail, dan ketika tiba saat berbuka puasa, Nabi Idris a.s. mengajaknya makan bersama, namun di tolak oleh Malaikat Izrail. Selesai berbuka puasa, seperti biasanya, Nabi Idris a.s mengkhususkan waktunya "menghadap" Allah sampai keesokan harinya. Semua itu tidak lepas dari perhatian Malaikat Izrail. Juga ketika Nabi Idris terus-menerus berzikir dalam melakukan kesibukan sehari-harinya, dan hanya berbicara yang baik-baik saja. Pada suatu hari yang cerah, Nabi Idris a.s mengajak tetamunya berjalan-jalan ke sebuah perkebunan di mana pohon-pohonnya sedang berbuah.

"Izinkanlah saya memetik buah-buahan ini untuk kita". pinta Malaikat Izrail (menguji Nabi Idris a.s).

"Subhanallah, (Maha Suci Allah)" kata Nabi Idris a.s.

"Kenapa ?" Malaikat Izrail pura-pura terkejut.

"Buah-buahan ini bukan milik kita". Ungkap Nabi Idris a.s. Kemudian Beliau berkata: "Semalam anda menolak makanan yang halal, kini anda menginginkan makanan yang haram".

Malaikat Izrail tidak menjawab. Nabi Idris a.s perhatikan wajah tetamunya yang tidak merasa bersalah. Diam-diam beliau mencurigai pada tetamu yang belum dikenalinya itu. Siapakah gerangan ? pikir Nabi Idris a.s.

"Siapakah engkau sebenarnya ?" tanya Nabi Idris a.s.

Aku Malaikat Izrail". Jawab Malaikat Izrail.

Nabi Idris a.s terkejut, hampir tak percaya, seketika tubuhnya bergetar tak berdaya.

"Apakah kedatanganmu untuk mencabut nyawaku ?" selidik Nabi Idris a.s serius.

"Tidak" Senyum Malaikat Izrail penuh hormat.
"Atas izin Allah, aku sekedar berziarah kepadamu". Jawab Malaikat Izrail.

"Aku punya keinginan kepadamu". Tutur Nabi Idris a.s

"Apa itu ? katakanlah !". Jawab Malaikat Izrail.

"Kumohon engkau bersedia mencabut nyawaku sekarang. Lalu mintalah kepada Allah SWT untuk menghidupkanku kembali, agar bertambah rasa takutku kepada-Nya dan meningkatkan amal ibadahku". Pinta Nabi Idris a.s.

Tanpa seizin Allah, aku tak dapat melakukannya", tolak Malaikat Izrail.

Pada saat itu pula Allah SWT memerintahkan Malaikat Izrail agar mengabulkan permintaan Nabi Idris a.s. Dengan izin Allah, Malaikat Izrail segera mencabut nyawa Nabi Idris a.s. sesudah itu beliau wafat.

Malaikat Izrail menangis, memohonlah ia kepada Allah SWT agar menghidupkan Nabi Idris a.s. kembali. Allah mengabulkan permohonannya. Setelah dikabulkan Allah Nabi Idris a.s. hidup kembali.

"Bagaimanakah rasa mati itu, sahabatku ?" Tanya Malaikat Izrail.

"Seribu kali lebih sakit dari binatang hidup dicabut kulitnya". Jawab Nabi Idris a.s.

"Caraku yang lemah lembut itu, baru kulakukan terhadapmu". Kata Malaikat Izrail.

Masya Allah, lemah-lembutnya Malaikat Maut (Izrail) itu terhadap Nabi Idris a.s. Bagaimanakah jika sakaratul maut itu, datang kepada kita ?

Bersediakah kita untuk menghadapinya ?

Tatapan dari,

Sunday, December 5, 2010

Ibubapa Ratu pulang dari tanah Suci..

Setelah sebulan lebih ibubapa Ratu melangkah ke Tanah Suci untuk menunaikan Haji, Kini tiba lah masanya mereka berangkat ke Tanah Air yang tercinta, Malaysia. Rindu pada mereka? Peh, tak usah kata. Pastinya semakin menebal sehingga duduk bawah kerusi menangis bersama-sama SI BABY kerana rindu pada mereka. ish !!! ish !!! ish !!! Boleh percaya ker dengan cerita karut ni. Mana taknya, kalau sebelum ni Raja Ratu hanya bertanya khabar melalui panggilan tel sahaja.

Sepatutnya ibubapa Ratu dijangka sampai pada 1 Disember 2010 seperti yang dijadualkan. Tapi penerbangan mereka tertangguh lebih kurang 12 jam lebih. Emm, Ratu dah siap rancang nak buat itu ini. emm, itu ini? Perancangan Raja Ratu ingat nak masaklah sedikit untuk mereka sebab mereka sampai malam tu. Ratu pun kerja ambil setengah hari sahaja masa tu. Pukul 10.00 pg ayah Ratu call menyatakan penerbangan mereka ditunda beberapa jam. Emm, Ratu yang sepatutnya cuti setengah hari terus tak jadi cuti masa tu sebab ada kerja-kerja yang perlu disiapkan cepat lak. Emm, macam tahu-tahu lak kapal terbang ni ya. Di saat-saat macam ni.. ya lah.. Ratu lak tiba-tiba ada kerja yang perlu disediakan cepat di pejabat... penerbangan yang membawa pulang ibubapa Ratu pula tertangguh. Kalau tidak.. kelam kabut juga Ratu masa tu. Tapi Ratu telah mengambil 2 hari cuti untuk habiskan masa bersama-sama ibubapa Ratu. Emm, so sweet !!! Tapi sedihnya Raja lak dapat panggilan untuk bertugas di Kuantan. ish !!! ish !!! ish !! Nak nagis ni.. Dah nak penuh dah air mata secawan. hUA.. hUA.. hUA..
Tepat pukul 10.00 malam, ayah Ratu call memaklumkan kapal terbang sudah mahu berangkat. Waa, Ratu kena bangun seawal mungkin keesokkan harinya sebab Ratu difahamkan penerbangan mengambil masa 8 ke 9 jam. Faham-faham sajalah waktu mereka sampai di KLIA tu orang tengah sibuk nak pergi kerja kan. Akhirnya, ibubapa Ratu tiba di KLIA pada pukul 8.30 pagi. 2 Disember 2010.

Berseri-seri Ratu tengok wajah mereka. Ratu jumpa sahaja mereka, terus Ratu memeluk dan mencium pipi mereka. Rindu Ratu pada mereka dah terubat.. Raja masa tu tunggu di kereta, kerana kenderaan terlalu banyak. Selepas barang-barang Ibubapa Ratu dimasukkan ke dalam kereta, terus kami semua pulang ke rumah. Pastinya, sedara-mara dan jiran-jiran menunggu kami di rumah untuk menyambut kepulangan ibubapa Ratu.

Tatapan dari,

Kipas Solar

Kipas Solar
klik la gambar ni.. boleh juga call 012-6844870/ 017-2120267