Carila di sini beb...

Bagila hamster ni makan..

Nak bagi makan, klik saja dalam kotak tu..
Nak bagi minum, klik penutup botol susu tu..
Nak dia jalan di bulatan balik, klik butang tengah bulatan tu..

Lampu Solar

Wallpaper RR Raudah

Acuan Simen

Acuan Simen
Klik di sini untuk melihat pelbagai gambar dari pelanggan

KISAH PUTERI RAJA RATU

Tuesday, December 25, 2012

Tahun 2012 Menjadi Sejarah Terindah..

Pejam celik.. pejam celik.. Sekejap jer dah akhir tahun 2012 kan.. Rasa sekejap jer masa berlalu.. Dan tak lama lagi kita bakal menyambut Tahun Baru 2013. Yang pasti 2012 banyak memberikan pengalaman baru bagi Raja Ratu. Bagi Ratu 2012 banyak mengajar Ratu erti persahabatan. Ratu dapat kenal mana satu sahabat.. Mana satu kawan.. Yang kenal kita bila diperlukan sahaja.. Bila dah dapat apa yang dia capai.. Dia tikam dari belakang dalam senyap.. Emm,.. tapi tak mengapa Tuhan dah tunjukkan dan Ratu perlu berhati-hati dalam memilih sahabat.. Kawan tu ramai, tapi sahabat sukar dicari.

Tahun 2012 memberikan semangat kepada Raja Ratu untuk mengeratkan lagi genggaman kami. Lantas kami mengorak langkah, memperkemaskan usaha kami dalam mencapai impian kami. Yang pasti impian sudah berada di hadapan. Raja Ratu sudah berada di pertengahan jalan. Alhamdulillah, ada matlamat yang telah tercapai tahun ni.. Alhamdulillah, kami juga dikurniakan cahaya mata yang comel dan lama kami impikan. Pastinya, kami tidak akan mengabaikannya. Yang pasti, kami tidak boleh meletakkan diri kami di tahap selesa. Langkah demi langkah perlu di atur untuk impian seterusnya.

Bagaimana dengan korang pengunjung setia Teratak Istana Raja Ratu ni ? Sudah tecapaikah matlamat korang pada tahun ini ? Kalau tercapai.. Alhamdulillah, tahniah Raja Ratu ucapkan. Jika ada di kalangan korang yang tidak tercapai, jangan berputus asa. Pasti ada hikmahnya. Jangan bersedih. Jadikan, kegagalan tu sebagai satu LANDASAN untuk berjaya. Apa yang penting.. USAHA.. DOA.. TAWAKAL..

Akhir kata, selamat tinggal TAHUN 2012.. Selamat datang TAHUN 2013.. Apa yang Raja Ratu harapkan, doakan agar kita sama-sama berjaya mencapai apa yang kita impikan..INSYA ALLAH

Tatapan dari,

Monday, December 10, 2012

Rangsang Anak Bijak Dan Berakhlak..

Dalam sesi motivasi kali ini, Raja Ratu ingin kongsikan kepada semua pengunjung Teratak Istana Raja Ratu ini mengenai topik yang amat menarik perhatian ini. Semua ibubapa pasti mengimpikan zuriat yang bijak dan dalam masa yang sama berakhlak mulia. Inilah 'TIKET' kepada masa depan yang gemilang, dunia dan akhirat

Ketahuilah semua bahawa pembentukan anak yang genius dan soleh bermula ketika dia berada di alam rahim. Jadi, kehamilan meruapakn tempoh penting untuk membolehkan si cilik meniti perkembangan positif. Oleh yang demikian, jadikanlah dunia bayi iaitu alam rahim sebagai institusi pertamanya dalam mempelajari pelbagai perkara baru. Janin boleh diransang karbohidrat, vitamin, mineral dan paling penting kaya dengan protein. Begitu jugalah dengan pengambilan minyak ikan Omega. Ia adalah makanan yang baik untuk perkembangan otak bayi. Malah kandungan EPA dan DHA yang ada dalam minyak ikan amat diperlukan untuk perkembangan bayi yang sihat.

Ini adalah antara beberapa langkah yang perlu diamalkan bagi ibu mengandung :-
a)    BANYAKKAN IBADAT
Islam amat menggalakkan kita mengamalkan beberapa surah termasuklah surah Fatihah, Al-Inshirah dan ayat Kursi. Suami juga perlu memainkan peranan dengan membacakan surah berkenaan dan hembuskan ke perut isterinya yang sedang mengandung tu.

Surah al-Fatihah adalah ibu al-Quran, surah al-Inshirah adalah untuk melapangkan hati dan fikiran manakala ayat Kursi bertujuan untuk menghalau gangguan syaitan. Apabila hati kita terang dan lapang, anak mudah menerima pelajaran. Malah, setelah anak lahir, ibu/ isteri masih boleh meneruskan bacaan berkenaan ketika menyusukannya. 

b)  AMALAN MEMBACA AL-QURAN
Pasangan suami isteri perlu memperbanyakkan solat sunat dan puasa sunat terutamanya pada hari Isnin dan Khamis. Begitu jugalah dengan amalam membaca al-Quran. Antara surah yang elok diamalkan ialah Fatihah, Yasin, Al-Taubah, Yusuf, Luqman, An-Nahl (ayat 78), Al-A'raf (ayat 189) dan banyak lagi. Dengan membaca surah ini, dapat memudahkan proses bersalin, mendapat anak yang sihat, sempurna, bijak dan soleh. 

c) SENTUHAN KASIH
 Berbicaralah sambil mengusap lembut perut. Lahirkan perasaan rindu menanti kelahiran bayi dengan penuh ikhlas. Kajian mendapati bayi dalam kandungan jelas lebih baik dan tidak banyak meragam. 

d) EMOSI TERKAWAL
Percayalah tingkah laku yang baik akan mempengaruhi sikap anak kita di masa hadapan. Malah, perasaan riang merupakan ransangan kepada pembinaan otak yang pada masa yang sama dapat bayi yang sihat, pintar dan cerdas.

e) LATIHAN MATEMATIK
Banyakkan membuat latihan matematik semasa mengandung. Ini akan meransang perkembangan otak si anak kelak.

Diharapkan tip-tip ini dapat membantu korang semua.

Tatapan dari,

Sunday, December 9, 2012

Malaysia lwn Thailand

Baru sebentar tadi kita semua rakyat Malaysia khususnya peminat bola sepak dapat menyaksikan perlawanan Separuh Akhir AFF Suzuki Cup 2012 di antara Harimau Malaya (Malaysia) menentang Thailand. Dan malam ni perlawanan ni berjalan secara langsung di Stadium Nasional Bukit Jalil, Malaysia untuk saringan pertama. Ratu pun turut sama mengikuti perlawanan ini sepanjang ianya berlansung melalui saluran TV1. Cuma Raty tidak menonton bersama Raja kerana Raja bertugas.

Ratu ni bukannya kaki bola. Tapi bila tengok Harimau Malaya berjaya menentang Indonesia hari tu. Ratu pun ingin mengetahui perkembangannya terkini. Apa-apapun Ratu pada mulanya agak gusar sedikit untuk meletakkan sebarang andaian kerana beberapa hari yang lepas Ratu dapat tahu melalui radio beberapa pemain kuat kita mengalami kecederaan sedikit semasa membuat latihan dan Raja Gopal agak gusar dengan keadaan mereka. 


Tapi bila Ratu tengok pada permulaannya Malaysia berjaya menjaringkan 1 gol. Ratu rasa agak gembira sedikit dan mungkin ada harapan untuk Harimau Malaya berjaya dalam perlawanan ini. Tapi bila Ratu tengok Thailand pula berjaya menjaringkan 1 gol. Ratu sudah mula rasa gusar dan perlawanan berakhir dengan keputusan 1-1. Mungkin ianya akan memberikan tekanan kepada Harimau Malaya untuk membawa keputusan ini ke saingan kedua nanti yang akan berlangsung di Thailand nanti.

Akhir kata, Ratu berharap Harimau Malaya dapat melakukan yang terbaik untuk saringan kedua nanti.

Tatapan dari,

Membawa Puteri Raja Ratu Bersiar-Siar

Sejak kebelakangan ni Raja Ratu agak sibuk dengan urusan kerja. Kadang-kadang kecian tengok Puteri Raja Ratu ni. Selalunya agak kerap juga Raja Ratu membawanya keluar bersiar-siar. Tapi kali ni, seminggu sekali pun jarang. Ada kelapangan ni, Ratu ingin habiskan masa bersama Puteri Raja Ratu dengan membawanya ke kawasan riadah semalam. Raja pula semalam bekerja. Jadi, Ratu pun mengajak ibubapa Ratu bersama-sama Puteri Raja Ratu ke pasar malam dan kemudian ke kawasan riadah air pancut. 

Bila sampai di kawasan riadah tersebut, Ratu rasa agak sedih sedikit pada mulanya. Mana tidaknya, baru sampai. Belum keluar kereta lagi, dah mula hujan gerimis. Ala hai, tidak ada rezeki lagi Puteri Raja Ratu ni nak bermain. Tambahan pula kawasan ni ada disediakan taman permainan kanak-kanak. Ratu pun tunggulah sebentar. Manalah tau, hujan tu berhenti. Sebab ni bukannya hujan lebat. Sekali Ratu tengok hujan berhenti. Waa, sukanya. Bersedialah wahai puteriku. Jom kita seranggg !!!!!

Ratu pun bawalah Puteri Raja Ratu menaiki jongkang jongkit dan beberapa permainan lain. Lebih menyeronokkan apabila Ratu melihat ramai kanak-kanak sedang bermain di Taman Permainan tu. Puteri Raja Ratu ni pula bila dah tengok ramai member-member dia main, bukan main sukalah dia.

Lepas tu, Ratu bertatih dengan Puteri Raja Ratu. Ratu minta ibu Ratu mengeluarkan kereta yang Ratu belikan 2 bulan lepas. Memang Ratu sudah merancang untuk membawa kereta tersebut supaya Puteri Raja Ratu dapat bermain dengan suasana persekitaran yang berbeza. Kalau tak, asyik main kereta ni kat rumah jer. Ratu pun bawalah Puteri Raja Ratu ni di kawasan air pancut. Peh, sukanya dia tidak terkata. Tak percaya korang tengoklah video ni yang sempat Ratu rakam melalui telefon bimbit. Tapi sayangnya, video ni tak lama dirakanm sebab telefon bimbit Ratu baterinya dah lemah. Kamera pula terlupa bawa. Emm, tak perlah. Layan jer lah video ni.

video

Ini pula gambarnya,

Puteri Raja Ratu ni, bila dah seronok main sampai Ratu ajak balik pun tak mahu. Ratu tengok jam.. Dah lewat petang dah ni. Ratu pun terus dokong jer Puteri Raja Ratu masuk dalam kereta manakala ibu Ratu mengangkat kereta mainannya. Apa lagi menagis la puteri kesayangan ni. Ala sayang oi, dah lewat petang dah ni. Nanti balik nak main lagi. Nanti lain kali ibu bawa lagi ke tempat ni ya..

Tatapan dari,

Wednesday, December 5, 2012

Cuti Ratu Banyak Lagi..

Emm.. Pejam Celik.. Pejam Celik.. Dah nak hujung tahun dah.. Dalam kesibukan kerja nak tutup akaun ni, Ratu terfikir tentang baki cuti Ratu. Maklumlah, dah nak hujung tahun ni, cuti perlulah dihabiskan. Betul tak.. Tahun lepas pun 3 hari cuti Ratu yang tidak digunakan luput begitu sahaja. Rasa rugi pun ada. Mana tidaknya, Ratu baru habis berpantang dan bercuti selama 2 bulan. Bila mula kerja, Ratu tengok banyak betul kerja-kerja tertangguh yang belum diselesaikan. Ratu pun sibuklah menyiapkannya sampai cuti pun Ratu rasa keberatan nak ambil. 

Tapi tahun ni, Ratu rasa Ratu ingin cepat siapkan segala urusan kerja dan ingin mengambil cuti. Peh, terasa tensionnya untuk siapkan tugas ni secepat mungkin. Mana tidaknya, kalau dulu Ratu boleh bawa balik kerja. Kali ni kalau Ratu bawa balik kerja pun, belum tentu Ratu dapat buat. Maklumlah sudah ada Puteri Raja Ratu ni.. Faham-faham jer lah gelagat anak yang masih kecil ni kan.

Sekali Ratu semak, cuti Ratu ada 32 hari lagi. Hehe.. Banyak tuuu !!!! Dari jumlah cuti tu 10 hari darinya adalah cuti tahun lepas manakala bakinya 22 hari tu adalah cuti tahun ni. Ratu perlu habiskan cuti 10 hari tu bulan ni juga sebab cuti tu tak boleh dibawa ke tahun hadapan. Emm.. Mana Ratu nak pergi ni ya.. Emm.. 10 hari seperti ambil cuti 2 minggu je kan.. Emm.. 1 minggu 5 hari waktu bekerja. Kalau 2 minggu dah 10 hari waktu bekerja. Haha.. Tapi mana nak pergi ni. Sebenarnya memang ada perancangan nak pergi ke Cameron Highlands. Tapi Ratu tengok Raja ni tengah sibuk dengan projek di Petronas Penapisan Melaka, Ratu rasa seperti sukar nak pergi bercuti lama. Lagipun, baki cuti Raja pun tak banyak. Emm.. Tengoklah nanti macam mana. Kadang-kadang apa yang dirancang ni menjadi di saat-saat mengejut.

Apa yang penting Ratu perlu cepat siapkan kerja sebelum Ratu bercuti. Tak kisah lah Ratu ambil sekaligus cuti 10 hari ker atau ambil cuti sikit-sikit ker.. Janji Ratu perlu siapkan kerja secepat mungkin sebelum Ratu bercuti. Tak lah nanti cuti kita diganggu. Betul tak... Hehe..

Tatapan dari,

Sunday, December 2, 2012

Ayah Ratu Menerima Pingat Jasa Malaysia

Alhamdulillah, pertama sekali Ratu ingin mengucapkan tahniah lah kepada ayah Ratu kerana menerima PINGAT JASA MALAYSIA (PJM). Ratu pun tidak mengetahui mengenainya sehinggalah satu hari tu Ratu bersuara ingin meminta ibu bapa Ratu jagakan Puteri Raja Ratu ni sebab Ratu ingin ke pejabat pada hari Sabtu lepas untuk menyiapkan kerja-kerja yang berlambak di pejabat tu. Maklumlah, dah hujung-hujung tahun ni memang sibuklah Ratu sikit. Itulah rutin tahunan Ratu setiap tahun. Bila dah nak hujung tahun sibuklah nak 'close akaun'. Sekali Ratu tengok ayah Ratu ni tengah sibuk nak 'service kereta'. Macam nak jalan jauh. Rupa-rupanya ayah Ratu akan pergi ke Majlis Penganugerahan Pingat Jasa Malaysia Rejimen Artileri Diraja 2012 pada 1 Disember 2012 ni bertempat di Port Dickson untuk menerima pingat. Ratu pula pada tarikh tu ada taklimat. Emm, nampak gayanya Ratu tak dapatlah hendak menghadiri taklimat yang diadakan pada tarikh yang sama iaitu 1 Disember 2012. Mana tidaknya, kalau Ratu pergi siapa yang akan jaga Puteri kesayangan Raja Ratu yang comel ni. Raja pula memang kena bertugas setiap hari Sabtu. Emm.. Tak perlah..

Pingat yang diterima ayah Ratu ni diberikan oleh pihak ANGKATAN TENTERA MALAYSIA di atas khidmat ayah Ratu yang mana sebelum ini pernah berkhidmat di ATM dan jawatan terakhir yang disandang olehnya sebelum bersara dulu ialah PEGAWAI WARAN II. Teringat pula waktu Ratu pergi sekolah dahulu menaiki lori askar. Hehe.. Pagi-pagi kena tunggu lori askar kat tepi jalan untuk ke sekolah. Hehe.. Terimbas kenangan lama pula dah.. Hehe.. Ok, merujuk pada surat jemputan tu, ayah Ratu kena berada di sana pada pukul 7.30 pagi. Dari segi pakaian pula ayah Ratu kena memakai baju melayu hitam beserta samping. Waa.. seronoknya. Rasa seperti hendak ikut sahaja ibubapa Ratu ke Port Dickson tu. Kebetulan, rumah mertua Ratu pun di sana. Tapi, Raja pula bekerja. Emm.. Cuak-cuak ni nak pergi ke tidak. Ratu pun nak juga tengok ayah Ratu menerima pingat tu. Tapi nanti kecian lak Puteri Raja Ratu hendak bersiap seawal pagi.. Mana dengan waktu tidurnya lagi yang mana kebiasaannya selepas mandi Puteri Raja Ratu ni mesti nak tidur. Ratu pun terfikr juga buatnya Puteri Raja Ratu ni menangis ke nanti. Tak senang duduk pula ayah Ratu tu nanti hendak terima pingat. Haha..


Inilah pingat yang diterima oleh ayah Ratu tu,



Apa-apapun TAHNIAH AYAH !!!! RATU BERBANGGA DENGAN AYAH.. Hehe..

Tatapam dari,

Saturday, December 1, 2012

Kemaruk Drama Bersiri ADAM & HAWA

Musim drama bersiri 'Adam dan Hawa' dan bermula.. Kalau dulu sibuk dengan filem Ombak Rindu yang mendapat sambutan hangat di pasaran. Penuh panggung sehingga mencecah kutipan sekitar RM7 juta. Kali ni, drama bersiri ni menjadi sebutan ramai peminat terutama sekali peminat Aaaron Aziz. Ratu pun tidak ketinggalan untuk menontonnya. Haha..

Apa-apa hal pun ni Ratu link semua episod drama bersiri ni dari episod 1 hingga episod 80. Kalau korang nak tengok, klik setiap episod yang tertera di bawah. Nanti korang leh tengok ceritanya. Ratu pun sebenarnya dapat link ni dari Welcome to Blog P.A.

Episod 1      Episod 2      Episod 3      Episod 4      Episod 5  
Episod 6      Episod 7      Episod 8      Episod 9      Episod 10   
Episod 11    Episod 12    Episod 13     Episod 14    Episod 15
Episod 16    Episod 17    Episod 18     Episod 19    Episod 20
Episod 21    Episod 22    Episod 23     Episod 24    Episod 25
Episod 26    Episod 27    Episod 28     Episod 29    Episod 30
Episod 31    Episod 32    Episod 33     Episod 34    Episod 35
Episod 36    Episod 37    Episod 38     Episod 39    Episod 40
Episod 41    Episod 42    Episod 43     Episod 44    Episod 45
Episod 46    Episod 47    Episod 48     Episod 49    Episod 50
Episod 51    Episod 52    Episod 53     Episod 54    Episod 55
Episod 56    Episod 57    Episod 58     Episod 59    Episod 60
Episod 61    Episod 62    Episod 63     Episod 64    Episod 65
Episod 66    Episod 67    Episod 68     Episod 69    Episod 70
Episod 71    Episod 72    Episod 73     Episod 74    Episod 75
Episod 76    Episod 77    Episod 78     Episod 79    Episod 80

Akhir kata, SELAMAT MENONTON !!!!! 

Tatapan dari,

Sunday, November 25, 2012

Beli Mainan Lagi

Baru hari tu Ratu belikan mainan telefon bimbit untuk Puteri Raja Ratu. Kali ni Ratu nak belikan lagi mainan untuknya. Hehe.. Pada awalnya, Ratu tak terfikir nak belikan mainan untuk Puteri Raja Ratu ni. Ratu bersama ibu Ratu pergi ke Mydin untuk membeli barang keperluan harian. Pada ketika itu, Raja bekerja. Sekali Ratu terpandang seorang kanak-kanak kecil berjalan mengusung sebuah mainan. Ratu tertarik dengan mainan tu. Terus terbayang di kotak fikiran Ratu bagaimanalah agaknya gelagat Puteri Raja Ratu bila dia dapat mainan ni agaknya ya ???

Dah habis bayar barang yang dibeli tu, Ratu bersama ibu Ratu bergeraklah pulang ke rumah. Sekali Ratu ternampak ada kiosk di luar Mydin yang yang menjual mainan kanak-kanak. Dan Ratu ternampak satu mainan yang menarik kehadiran Ratu ke kiosk tersebut. Mainan itu adalah mainan yang Ratu nampak sebentar tadi. Tanpa berlengah masa Ratu pun terus bertanyakan harganya dan terus membelinya.

Inilah mainannya,



Mainan ni menarik perhatian Ratu kerana warna warninya.. Siap ada bunyi apabila di tolak.. Ditambah lagi dengan sayapnya yang berpusing apabila kapal terbang ni bergerak.. Kapal terbang ni pula bergerak apabila kita gerakkan rodanya atau tolakkan rodanya di atas lantai.. Ratu ingatkan kapal terbang ni gunakan bateri. Rupa-rupanya tidak. Ratu rasa mainan ini juga sesuai bagi kanak-kanak kecil yang baru bertatih.

Baru beberapa hari lepas, Ayah Ratu pula belikan mainan masak-masak ni,


Beli mainan ni saja suka-suka. Ratu suka tengok Puteri Raja Ratu bermain. Kadang-kadang kecian tengok dia macam boring jer dia main mainan yang sama. Ditambah lagi, Ratu tengok sejak kebelakangan ni Puteri Raja Ratu ni suka main telefon bimbit. Mungkin dia tengok ibu dan ayahnya gunakan telefon bimbit, dia pun nak juga pakai. Bila Ratu berikan telefon bimbit, dia pun letaklah kat telinga dia dan cakap bahasa budak kecil yang kita sendiri pun tak faham.. Haha.. Tu yang beberapa minggu lepas Ratu belikan mainan telefon bimbit sebagai permainannya.. Kalau Ratu atau ibu Ratu tengah suapkan makanan dari pinggan ke mulutnya, dia pun sibuk nak suapkan makan. Tu yang ayah Ratu belikan mainan masak-masak tu. Bulan lepas juga Ratu ada belikan mainan drum dan trompet bila Ratu tengok Puteri Raja Ratu ni suka dengar muzik. Emm.. Ditambah dengan mainan-mainan yang pernah Raja Ratu belikan sebelum ni, dah naik penuh dah bakul mainan Puteri Raja Ratu ni.. Emm..

Apa-apa pun moga-moga Puteri Raja Ratu bergembira dengan mainan baru yang terlah Ratu belikan.. Hehe. Pastinya Ratu akan belikan mainan lagi nanti bagi menambahkan lagi koleksi mainan Puteri Raja Ratu.

Tatapan dari,

Friday, November 16, 2012

Maharaja Lawak Mega 2012 Sudah Kembali..

Maharaja Lawak Mega telah kembali lagi. Tapi yang menjadi PELIKNYA.. Semua pemenang-pemenang yang pernah menang dalam pertandingan Maharaja Lawak dan Maharaja Lawak Mega sebelum ini kembali beraksi lagi. Setahu Ratu, berdasarkan kepada pengalaman lepas.. mana-mana pertandingan yang pernah dijalankan, pihak penganjur tidak akan mengambil peserta yang telah menang dalam pertandingan yang sama konsepnya pada tahun-tahun lepas. Emm.. biasanya mereka mengambil peserta baru untuk bertanding. Berbeza pula dengan pertandingan kali ini, pihak Astro membuka ruang kepada peserta-peserta yang pernah menang pada tahun-tahun lepass untuk kembali bertanding. Emm.. mungkin pihak Astro takut RATING penonton untuk rancangan ini akan menurun jikalau mereka mengambil peserta baru kot. Hehe..

Apa-apapun, Raja Ratu suka juga jika mereka kembali bertanding seperti kumpulan SAEHU.. BOBOI.. SABUN (OSBON).. JOZAN.. Kehadiran mereka dapat mengamatkan lagi pentas pertandingan. Pertandingan ini ditayang secara langsung melalui siaran Mustika 132 di saluran Astro setiap Hari Jumaat pada pukul 10.00 malam. Pengacaranya macam biasalah Datuk AC Mizal,


Pertandingan ini sama seperti mana dalam pertandingan tahun lepas yang mana ianya melibatkan para peserta dari 3 negara iaitu MALAYSIA.. INDONESIA.. SINGAPURA.. Cuma bezanya kali ini jurinya telah berubah konsepnya pemilihannya. Pihak Astro telah memilih seorang juri yang datangnya dari INDONESIA.. seorang juri yang datangnya dari SINGAPURA.. dan 2 orang juri dari MALAYSIA..

Akhir kata, agak-agak korang siapa yang akan menjadi JUARA MAHARAJA LAWAK MEGA 2012 ni ya ????? Tunggguuuuuu !!!!!!! Yang pasti Raja Ratu akan sokong kumpulan JOZAN.. Hehe..

Tatapan dari,

Thursday, November 15, 2012

Selamat Menyambut Awal Muharam

Hari ni hari Rabu.. Esok sudah hari Khamis.. Esok, semua orang yang beragama Islam akan menyambut Awal Muharam. Alhamdulillah, kita akan memasuki tahun baru dalam kelendar Islam. Muharam adalah bulan pertama dalam kalendar Islam (Hijrah). Apa yang ingin Raja Ratu kongsikan di sini ialah doa Akhir Tahun, Doa Awal Tahun serta amalan-amalan sunat di bulan Muharam.

DOA AKHIR TAHUN
Doa ini perlu dibacakan sebanyak 3 kali pada waktu Asar atau sebelum Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah.

Sesiapa yang membaca doa ini, syaitan berkata :
"Kesusahan bagiku & sia-sia lah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku dalam satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun"

Inilah doanya,

DOA AWAL TAHUN
Doa ini perlu dibacakan sebanyak 3 kali selepas Maghrib pada malam 1 Muharam.

Sesiapa yang membaca doa ini, syaitan berkata :
"Telah amanlah anak Adam ini daripada godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan 2 Malaikat memeliharanya daripada fitnah syaitan"

Inilah doanya,

Di sini Raja Ratu senaraikan pula amalan-amalan sunat pada bulan Muharam :
 a)  Berpuasa.
Maksud hadis : Barang siapa berpuasa 1 hari dalam bulan Muharam pahalanya seumpama berpuasa 30 tahun
Maksud hadis : Barang siapa yang berpuasa selama 3 hari dalam bulan Muharam, Allah akan tulis padanya pahala seperti mana beribadat selama 2 tahun.
b)  Banyakkan amal ibadat seperti solat sunat, zikir & sebagainya.
c)  Berdoa akhir tahun pada hari terakhir bulan Zulhijjah selepas Asar selama 3 kali
d) Berdoa awal tahun pada 1 Muharam selepas Maghrib sebanyak 3 kali.

 14 Perkara sunat dilakukan pada Hari Asyura iaitu 10 Muharam :
a) Melapangkan masa/ belanja anak isteri. Fadilatnya Allah akan melapangkan hidupnya pada tahun ini.
b) Memuliakan fakir miskin. Fadilatnya Allah akan melapangkannya dalam kubur nanti.
c) Menahan marah. Fadilatnya Di akhirat nanti, Allah akan memasukkannya ke dalam golongan yang redha.
d) Menunjukkan orang sesat. Fadilatnya Allah akan memenuhkan cahaya iman dalam hatinya.
e) Menyapu/ mengucap kepala anak yatim. Fadilatnya Allah akan mengurniakan sepohon pokok di syurga bagi tiap-tiap rambut yang disapunya.
f) Bersedekah. Fadilatnya Allah akan menjauhkannya daripada neraka sekadar jauh seekor gagak terbang tanpa berhenti-henti dari kecil hingga ia mati. Diberikan pahala seperti bersedekah kepada semua fakir miskin di dunia ini.
g) Mememihara kehormatan diri. Fadilatnya Allah akan mengurniakan hidupnya sentiasa diterangi cahaya keimanan.
h) Mandi sunat. Fadilatnya Tidak sakit (sakit berat) pada tahun itu. Lafaz niat, " Sahaja aku mandi sunat Asyura kerana Allah Taala."
i) Bercelak. Fadilatnya Tidak akan sakit mata pada tahun itu.
j) Membaca Qulhuwallah sehingga 1,000 kali. Fadilatnya Allah akan memandanginya dengan pandangan rahmah di akhirat nanti.
k) Sembahyang sunat 4 rakaat. Fadilatnya Allah akan mengampunkan dosanya walau telah berlarutan selama 50 tahun melakukannya. Lafaz niat, 'Sahaja aku sembahyang sunat hari Asyura 4 rakaat kerana Allah Taala'. Pada rakaat pertama dan kedua selepas Fatihah dibaca Quhuwallah sebanyak 11 kali.
l) Membaca 'has biallahhu wa nik mal wa keel, nikmal maula wa nikmannasser. Fadilatnya Tidak mati pada tahun itu.
m) Menjamu orang berbuka puasa. Fadilatnya Diberi pahala seperti memberi sekalian orang Islam berbuka puasa.
n) Puasa niat. 'Sahaja aku berpuasa esok hari sunat Hari Asyura kerana Allah Taala' Fadilatnya Diberi pahala 1,000 kali Haji, 1,000 kali umrah dan 1,000 kali syahid dan diharamkannya daripada neraka.

Tatapan dari,

Wednesday, November 7, 2012

Raja Menang Pertandingan Go Kart..

Pertama sekali, Ratu ingin mengucapkan TAHNIAH kepada Raja hatiku kerana telah berjaya menjadi JUARA dalam perlawanan Go Kart beberapa hari lepas. Ratu pada asalnya tidak mengetahui bahawa Raja akan menyertai perlawanan Go Kart tu. Sehingga lah Raja pulang ke rumah dan menceritakan kepada Ratu bahawa Raja telahpun memenangi perlawanan Go Kart yang diadakan lebih kurang pukul 2.00 petang, Sabtu lepas. Pertandingan ini melibatkan rakan-rakan sekerja Raja. 

Ratu pada asalnya marah juga dengan Raja. Mana tidaknya, Raja tidak maklumkan pada Ratu pun sebelum perlawananan tu bermula. Ratu pula pada ketika itu memang berada di sekitar tempat perlawanan bersama dengan Puteri Raja Ratu serta ibubapa Ratu. Jadi, boleh Ratu menonton perlawanan tu. Tapi bila Ratu fikirkan balik, pada ketika itu Ratu pun tidak berapa sihat dan cuaca petang tu dengan hujan turun gerimis. Jadi, Ratu rasa seperti tidak sesuai untuk bawa Puteri Raja Ratu untuk menonton sama. Kalau korang ada baca cerita Ratu sebelum ini bertajuk Tersentuh Dengan Gelagat Puteri Raja Ratu yang mana pada hari tersebut Ratu rasa tidak berapa sihat. Tapi dalam keadaan tak sihat pun, Ratu bersama Puteri Raja Ratu turut serta bersama ibubapa Ratu pergi ke jemputan Majlis Perkahwinan. Sebenarnya, itulah hari Raja menyertai perlawanan Go Kart tersebut. Jadi, Ratu rasa tak kisahlah tak dapat melihat perlawanan tu pun.

Sehari selepas Raja memenangi perlawanan tu, Raja membawa Ratu bersama Puteri Raja Ratu termasuklah ibubapa Ratu makan tengah hari di salah sebuah Restoren. Emm, belanja makan je ker sayang oi.. Ingat nak belikan Ratu iPad ker.. Haha.. Sempat lagi Ratu ni berangan kan.Hehe.. Akhir kata, TAHNIAH kepada Raja. Lain kali, kalau menang leh belanja Ratu lagi ya..


Tatapan dari,

Sunday, November 4, 2012

Tersentuh Dengan Gelagat Puteri Raja Ratu,,

Hari ni Ratu mula rasa tak sedap badan. EMMM.. Hahaha... Jangan korang fikir yang bukan-bukan lak ya.. Jangan korang fikir Ratu berbadan dua lak ya.. Hahaaa.. Cuaca sejak kebelakangan ni tidak menentu.. Pagi panas.. Petang lak hujan.. Ratu pulak hari ni rasa seperti hendak DEMAM.. Pagi ni badan Ratu dah mula seram-seram sejuk.. RAJAAAAA !!!!! TOLONG BAWA RATU PERGI KLINIKKKK..

Ibubapa Ratu pula ajak temankan mereka pergi ke 2 jemputan Majlis Perkahwinan. Pada asalnya, Ratu malas nak ikut ibubapa Ratu. Tapi, kebetulan Ratu ada keinginan hendak beli mainan Puteri Raja Ratu dan android tablet yang kebetulan berhampiran dengan kawasan Majlis Perkahwiinan tu. Jadi, Ratu gagahkan diri untuk temankan ibu bapa Ratu sambil membawa Puteri Raja Ratu ni. Raja pula hari ni bekerja. Jadi, Raja tidak dapatlah menemani Ratu. Kalau duduk rumah pun belum tentu Ratu dapat berehat. Maklumlah sudah ada anak yang masih kecil ni.. Faham.. Faham je lah kan. Kalau Ratu ikut pun sekurang-kurang Ratu dapat juga belikan sesuatu untuk Puteri kesayangan Raja Ratu ni.

Tiba di salah sebuah Majlis Perkahwinan tu, Ratu suka melihat gelagat Puteri Raja Ratu ni yang suka mendengar persembahan nyanyian yang kebetulan pada ketika itu pihak tuan rumah memang ada menjemput sebuah Kumpulan Nasyid untuk membuat persembahan nyanyian di Majlis Perkahwinan anak mereka. Ratu difahamkan bahawa kumpulan nasyid tersebut adalah bekas finalis salah sebuah rancangan pertandingan nasyid yang pernah di siarkan di tv9 tahun lepas. Jadi, tak perlulah Ratu ceritakan bagaimana persembahan kumpulan nasyid tersebut. Korang sendiri pun sudah boleh bayangkan bagaimana persembahan mereka. Maklumlah finalis lah katakan..

Sedang seronok melihat persembahan Kumpulan Nasyid tersebut, hujan pula turun dengan lebatnya. Apa lagi... Berlari lah Ratu mendukung Puteri Raja Ratu ni lari masuk ke dalam khemah. Bila hujan agak reda sedikit, Ratu bersama ibubapa Ratu berangkatlah pulang ke rumah. Tapi, dalam keadaan cuaca hujan sebegitu sempat lagi Ratu membelikan mainan untuk Puteri Raja Ratu yang terletak berhampiran dengan rumah pengantin tu. Bukan beli mainan apa pun, Ratu belikan Puteri Raja Ratu mainan trompet beserta 2 telefon bimbit. Inilah mainannya..

Cuma hajat Ratu untuk membeli android tablet tu tak kesampaian apabila hujan semakin lebat.

Sampai di rumah selepas Ratu mandikan Puteri Raja Ratu, Ratu rasa badan cam dah tidak selesa. Ratu pun baringlah sekajap. Nasib baiklah ibubapa Ratu ada. Bolehlah, tolong tengok-tengokkan Puteri Raja Ratu ni. Tiba-tiba Ratu rasa agak tersentuh hati apabila melihat Puteri Raja Ratu datang dekat Ratu dengan kereta 'Walker'nya. Dia tengok Ratu terbaring terus dia salam dan cium tangan Ratu. Selepas tu, dia pergi main pusing-pusing kat depan. Kemudian datang balik pada Ratu.. Salam dan cium tangan Ratu. Kemudian dia pergi pusing-pusing kembali ke depan. Bergitulah gelagatnya yang dilakukan berulang-ulang kali. Tersentuh hati Ratu melihatnya.

Wahai puteriku sayang, doakan ibu cepat sembuh dari demam ni.. Nanti boleh kita main sama-sama ya sayang.. Hehe..

Tatapan dari,

Thursday, November 1, 2012

Belikan Kereta Mainan Untuk Puteri Raja Ratu

Baru-baru ini, ibubapa Ratu ada menceritakan kepada Raja Ratu mengenai gelagat Puteri Raja Ratu di kampung. Puteri Raja Ratu memang dijaga oleh ibubapa Ratu. Kebetulan, ayah Ratu ingin berhenti kerja awal tahun lalu. Raja Ratu pun sokong sahaja keputusan ayah Ratu. Memang sepatutnya pun Ratu perlu menyara kehidupan ibubapa Ratu sekarang ni. Lagipun, Raja Ratu sudah ada cahaya mata. Jadi, ayah Ratu bolehlah bermain dengan cucunya ni. Emm.. Bila boring leh pergi ke jalan-jalan bawa cucunya ni. Kebetulan baru-baru ni atuk Ratu bermalam di rumah ibubapa Ratu. Jadi, atuk Ratu ingin pulang ke kampungnya. Tu yang ibu bapa Ratu bawa Puteri Raja Ratu ni sekali. Tak kan nak tinggalkan pulak kan. Raja Ratu pula pada ketika itu bekerja. 

Alhamdulillah, atuk Ratu ni memang kuat lagi. Ratu bersyukur ke hadrat Illahi kerana masih lagi dipanjangkan usia atuk Ratu dan dapat melihat kehadiran moyangnya dalam kehidupan Raja Ratu. Bila atuk Ratu ni boring, dia tidurlah di rumah-rumah anaknya termasuklah rumah ibubapa Ratu. Bila atuk Ratu ni pulang ke kampung, dia tinggal bersama bapa sedara Ratu di sana. Nak dijadikan cerita.. Ketika ibubapa Ratu ni menghantar atuk Ratu ni ke kampung, Puteri Raja Ratu ni sudah terpandang ada kereta mainan milik dua pupunya yang kebetulan dijaga oleh bapa sedara Ratu. Apa lagi, ibubapa Ratu pun meletakkan Puteri Raja Ratu tu di kereta mainan tersebut dan biarkan dia bermain. Sesekali jatuh juga Puteri Raja Ratu ni ketika bermain. Tapi dia tak serik-serik. Dah jatuh pun nak main lagi. Tapi emm.. Bila nak balik, Puteri Raja Ratu ni menagis tak mahu balik. Dia dah leka dengan kereta mainan tersebut. Emm.. Nampak gayanya Raja Ratu kena belilah kereta mainan ni kan.

Pada hari Sabtu lepas, Ratu mengajak ibubapa Ratu untuk menemani Ratu membeli barang keperluan harian di Jaya Jusco. Kebetulan pula pada ketika itu, Jaya Jusco memang ada membuat promosi. Emm.. Bila dah sampai susah nak cari parking daa. Nasib baiklah pusing punya pusing ada kereta nak keluar. Ratu pun rebutlah parkingnya. Seperti biasa sampai saja, perut perlu diisi dahulu. Selepas makan, barulah Ratu dan ibubapa Ratu mula bershopping. Ratu pun mencarilah sekali kereta mainan untuk Puteri Raja Ratu.

Inilah kereta mainannya,

Bila Ratu tengok harganya, Ratu pun menelefon Raja yang sedang bertugas dan memaklumkan harganya. Bila Raja kata ok. Ratu pun belilah. Bila bawa baik rumah bukan main suka lagi Ratu tengok Puteri Raja Ratu ni bermain. Hehe.. Mainlah sayang oi.. Mainlah puas-puas.. Hehe..

Tatapan dari,

Tuesday, October 30, 2012

Puteri Sudah Ada Gigi Geraham

Terkejut Raja Ratu apabila melihat Puteri Raja Ratu sudah tumbuh gigi geraham.. Emm, patutlah lambat jalan ya.. Rupa-rupanya tumbuh gigi dulu ya.. Raja Ratu pun agak pelik juga melihat Puteri Raja Ratu ni lambat jalan. Tapi tak mengapalah. Janji Puteri Raja Ratu ni sihat. Mungkin Puteri Raja Ratu ni mengikut jejak langkah Ratu kot. Hehe.. Ibubapa Ratu ada memaklumkan bahawa Ratu lambat berjalan semasa Ratu kecil dahulu. Alamak pecah tembelang Ratu !!!!! Padan muka Ratu. Siapa suruh ceritakan.. hUA.. hUA.. hUA..

Raja Ratu pun pada awalnya tidak mengetahui bahawa Puteri Raja Ratu ni sudah tumbuh gigi geraham. Tapi sejak kebelakangan ni, Ratu tengok Puteri kesayangan Raja Ratu ni tak sihat sikit. Kejap-kejap demam. Ditambah lagi dengan batuk dan selsema. Emm.. Bak kata jiran Ratu. Ni demam nak pandai ni. Hehe.. Tapi risau juga bila tengok keadaan Puteri Raja Ratu masa tu sampai cuba ubat dari pelbagai klinik. Bila Puteri Raja Ratu sudah sihat, lega rasanya. Tapi, masa tu tak terfikir pula Puteri Raja Ratu ni akan tumbuh gigi geraham. Orang tua-tua ada kata kalau demam tu mesti nak tumbuh gigi. Kalau demam teruk pula, mesti nak tumbuh gigi geraham.

Beberapa hari lepas, semua umat Islam telahpun menyambut Hari Raya Aidiladha. Raja Ratu juga menyambutnya seperti tahun-tahun lepas. Pagi Raja Ratu di rumah ibubapa Ratu. Kemudian, barulah Raja Ratu bergerak ke rumah ibu Raja pula. Semasa di rumah ibu Raja, Ratu pun duduk berehat sekejap dan kemudian ingin memberikan Puteri Raja Ratu ni makan. Ratu pun sediakan menu nasi impit berlaukkan sayur masak lodeh untuk santapan Puteri kesayangan Ratu ni. Semasa Ratu memberikan Puteri Raja Ratu ni makan, Ratu ternampak gigi geraham kecil seperti baru tumbuh di sebelah kiri. Eh, biar betul ni. Puteri Raja Ratu ni sudah tumbuh gigi geraham. Ratu tidak puas hati lagi tu. Ratu nak tengok balik betul-betul. Gigi geraham ke atau sisa nasi impit ni. Bila Puteri buka mulut ketika Ratu suapkan makan, Ratu cepat-cepat tengok. Bila dah dapat tengok 5 ke.. 6 kali. Baru Ratu puas hati. Terus Ratu peluk Puteri Raja Ratu. Patutlah kesayangan Raja Ratu ni demam jer sejak kebelakangan ni ya.. Rupanya tumbuh gigi geraham. Pada mulanya, Ratu ingatkan nak masukkan jari jer ke dalam mulut Puteri Raja Ratu ni dan rasakan gusi di sebelah kiri tu. Boleh Ratu rasa gigi geraham tu tumbuh ker tidak. Tapi bila Puteri Raja Ratu ni kantupkan giginya. Mendodoi Ratu.. Menjerit kesakitan. Mana tidaknya, gigi atas dah tumbuh 3 batang manakala gigi bawah pula 4 batang. Sekali dia katupkan gigi. Tak de belas kasihan punya..

Raja pula pada ketika tu keluar pergi solat jumat dan kemudian pergi melawat rakannya yang tidak sihat. Bila Raja balik, Ratu pun ceritakan pada Raja. Emm.. lepas ni bila gigi geraham tu dah besar kit, Raja Ratu dah tidak risau lagi tentang pemakanan Puteri Raja Ratu ni.. Sebab Puteri Raja Ratu sudah ada gigi geraham untuk kunyah makanan. Hehe..

Tatapan dari,

Friday, October 26, 2012

Selamat Menyambut Hari Raya Aidiladha

Seperti biasa.. Seperti tahun-tahun lepas, hari ini.. Hari memantai sempena menyambut Hari Raya Aidiladha. Ratu dan rakan-rakan sepejabat diberikan pelepasan pulang awal. Hari ini Ratu kerja setengah hari. Raja pula kerja seperti  biasa cuma diberikan pelepasan pulang awal sedikit sekitar pukul 4.30 petang. Raya Adiliadha tahun ini sama seperti tahun-tahun lepas dalam penyediaan makanannya seperti biasa iaitu nasi impit, rendang daging dan sambal ayam.

Pada keesokkan hari seperti biasa Raja Ratu beraya di sebelah pagi di rumah ibubapa Ratu dan kemudian bergerak ke rumah keluarga Raja pula. Rutinnya sama seperti tahun-tahun lepas. Cuma bezanya tahun ini, kemeriahannya bertambah dengan kehadiran Puteri kesayangan Raja Ratu. Ratu juga difahamkan Raja tidak bercuti lama. Ratu ingatkan nak bermalam di rumah mertua memandangkan sudah lama tidak bermalam di sana. Maklumlah, Hari Raya tahun ni jatuh pada hari Jumaat. Jadi Ratu fikirkan bolehlah bermalam dan pulang pada hari Ahad. Raja memang bekerja pada hari Sabtu. Jadi Ratu fikir mungkin Raja mengambil cuti 1 hari pada hari Sabtu. Rupa-rupanya cuti Raja tidak diluluskan kerana cuti Raja sehingga bulan ini telah habis. Jika ingin mengambil cuti boleh diambil pada bulan hadapan. Emm.. Nampak gayanya Raya keesokkan hari , Raja Ratu hanya menghabiskan masa hanya beberapa jam di rumah keluarga Raja.


Di Hari Raya Adiladha tahun ini, Ratu terfikir pula ingin membuat korban. Jikalau ada rezeki tahun hadapan, boleh juga Raja Ratu membuat korban nanti. Ratu difahamkan, seekor lembu boleh diletakkan 7 nama dan Raja Ratu perlu peruntukkan sejumlah wang dalam anggaran RM2,600. Ya ALLAH Ya TUHANKU, minta dipermudahkan dan dimurahkan rezeki untuk tujuan ini pada tahun hadapan. AMIN.. AMIN.. AMIN..

Tatapan dari,

Wednesday, October 10, 2012

Memang Kelakar

Setiba di pejabat, Ratu memang buka laman facebook dan Teratak Istana ni. Sambil bekerja, Ratu melihat perkembangan berita dan cerita terkini melalui facebook. Sekali Ratu terpandang 1 gambar dialog perbualan yang mana ada wajah The Rock. Ratupun baca lah dialog tu. Haha.. Tergelak Ratu dibuatnya..

Haha.. Nah baca ni.




































 
Kelakar tak.. Eh, JANGAN BESAR SANGAT KETAWA TU. Ratu dah nampak dah anak tekak korang. Haha.. Kalau korang tak ketawa pun tu tipu namanya. Moga-moga dialog ni dapat menghiburkan hati korang. Hilanglah tension sekejap. Hehe..

Tatapan dari,
 

Friday, October 5, 2012

Akhirnya Raja Pulang Dari Outstation

Setelah sebulan lebih, Raja outstation kerana tugas. Hari ni Raja pulang juga akhirnya menemui Ratu dan Puteri Raja Ratu. Emm.. Jarang Raja outstation tak dapat pulang. Selalunya, 2 minggu sekali tu Raja ada juga pulang ke rumah. Tapi kali ni Raja terlalu sibuk. Hanya melalui panggilan telefon sahaja. Raja bertugas di Petronas Fertilizer Kedah Sdn. Bhd. untuk menguruskan kerja-kerja Shut Down. Raja juga ada memberikan Ratu nombor telefon bimbit rakan setugasnya jikalau Ratu tidak dapat menghubungi Raja. Maklumlah bila Raja sudah masuk ke kawasan Petronas ni, telefon bimbitnya memang tidak boleh dibawa.

Raja bertugas dari seminggu selepas Raya Aidilfitri lepas sehinggalah ke hari ini 04 Oktober 2012. Ratu pula pada hari ini mengambil cuti 1 hari. Lebih kurang 2 minggu lepas, Raja ada memaklumkan kepada Ratu bahawa dia akan pulang tidak lama lagi. Cuma tidak diberitahu bila tarikhnya kerana Raja sendiri pun tidak pasti bila urusan kerjanya akan selesai.  Raja meminta Ratu juga mengambil cuti 2 hari kerana Raja pun turut sama bercuti. Jadi, Raja Ratu bolehlah menghabiskan masa bersama Puteri Raja Ratu ini. Hari ke hari, Ratu tunggu Raja memaklumkan tarikh pemulangannya. Raja juga tidak pasti bila dia dapat balik. Ratu pun terus cuti 1 hari pada hari ni. Bila tengah hari, Raja call Ratu dan memaklumkan bahawa dia dalam perjalanan balik. Waa.. Apa lagi gembiralah rasa di hati Ratu apabila Raja kesayangan hati pulang ke rumah. Tapi ni bukan seperti mana yang dirancangkan. Sebab Ratu pun hanya bercuti 1 hari sahaja. Rupa-rupanya pihak pengurusan tempat kerja Raja telah meminta Raja pulang dan berehat setelah hampir sebulan Raja berkerja tanpa bercuti. Emm.. 

Ratu pula risau.. Risau jikalau Puteri Raja Ratu yang masih kecil ni menagis bila Raja mendukungnya nanti. Maklumlah sudah sebulan lebih tu. Selalunya bila orang yang dia tidak kenal atau jumpa sekali sekala ni, Puteri Raja Ratu ni mesti menagis bila didukung. Puteri Raja Ratu ni pun berhubung dengan Raja dan mendengar suara ayahnya melalui penggilan telefon sahaja. Sekali Ratu dukung Puteri Raja Ratu ni menuju kepada Raja, Puteri Raja Ratu ni terus tersenyum. Eh, sangkaan Ratu silap lah. Raja pun mendukung Puteri Raja Ratu. Emm, sangkaan Ratu memang silap. Puteri Raja Ratu memang tak nagis pun bila ayahnya mendukungnya. Raja terus mencium pipi Puteri Raja Ratu. Tapi Puteri kesayangan je ker kena cium. Pipi Ratu ni tak nak cium ker. Hehe. Ratu pula yang 'jealous'. Akhirnya, pipi Ratu kena cium juga. Jangan 'jealous' ya..


Ni lah gelagat Puteri Raja Ratu apabila bertemu dengan ayanhnya. Bukan main lagi. Masa ni Raja sedang membuka buku kecil kanak-kanak dan mula mengajar Puteri Raja Ratu ABC. Emm.. Lepas tu, dua beranak ni terlelap. Emm.. tak perlah.. Janji Puteri Raja Ratu ni gembira setelah sebulan tak bermain dengan ayahnya.. Dan janji Raja pula pulang ke rumah dengan selamat. Emm..

Tatapan dari,

Monday, October 1, 2012

Video Saat-Saat Terakhir Rasulullah S.A.W

Sudah lama Ratu tidak berkemas di teratak yang sudah bersawang ni.. Emm.. Kali ni Ratu ingin berkongsi satu kisah melalui segmen MOTIVASI pada bulan ini yang menarik perhatian Ratu. Raja Ratu berharap korang semua terutama sekali pengunjung setia kami yang beragama Islam dapat menghayati kisah Nabi Muhammad S.A.W ini.

Bagaimana Ratu boleh terjumpa video ni ???? Ehem.. Ehem.. Pada suatu hari Sang Kancil.. Eh, salah story pulak. Hehe.. Sorry ya.. Satu hari di pagi yang indah, Ratu buka facebook  dan blog ni di pejabat Ratu. Ratu terjumpa 1 video ni di facebook yang menarik perhatian Ratu. Nak tau apa videonya ???? Inilah dia, mari kita saksikan,

Mari kita amati apa yang di sampaikan melalui video ini,

Ada sebuah kisah tentang cinta..
Yang sebenar-benar cinta..
Yang dicontohkan Allah..
Melalui kehidupan Rasul Nya..

Pagi itu, walaupun langit telah mulai menguning..
Burung-burung gurun
Enggan mengepakkan sayap.. 

Pagi itu..
Rasulullah dengan suara terbatas memberikan khutbah..

Wahai umatku,
Kita semua ada dalam kekuasaan Allah & Cinta kasih Nya..
Maka taati & bertakwalah kepada Nya..

Kuwariskan dua perkara kepada kalian..
Al-Quran & sunnahku..

Barang siapa mencintai sunnahku..
Beerti mencintaiku..
Dan kelak orang-orang yang mencintaiku..
Akan masuk syurga bersama-sama aku..

Khutbah singkat itu diakhiri..
Dengan pandangan mata Rasulullah..
Yang tenang & penuh minat..
Menatap sahabatnya satu persatu..

Abu Bakar menatap mata itu dengan berkaca-kaca..

Umar dadanya naik turun menahan nafas & tangisnya..

Usman menghela nafas panjang..

Ali menundukkan kepalanya dalam-dalam..

Isyarat itu telah datang, saatnya sudah tiba..
Rasulullah akan meninggalkan kita semua..
Keluh hati semua sahabat kala itu..

Manusia tercinta itu..
Hampir selesai menunaikan tugasnya di dunia..
Tanda-tanda itu semakin kuat..

Ali & Fadhal dengan cergas menangkap Rasulullah..
Yang berkeadaan lemah & goyah..
Ketika turun dari mimbar..

Di saat itu, kalau mampu..
Seluruh sahabat yang hadir di sana..
Pasti akan menahan detik-detik berlalu..

Matahari kian tinggi..
Tapi pintu rumah Rasulullah masih tertutup..
Sedang di dalamnya..
Rasulullah sedang berbaring lemah..
Dengan keningnya yang berkeringat..
Dan membasahi pelepah kurma..
Yang menjadi alas tidurnya..

Tiba-tiba dari luar pintu..
Terdengar seorang yang berseru..
Mengucapkan salam..

Bolehkah saya masuk? tanyanya..
Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk..
Maaflah ayahku sedang demam..
Kata Fatimah yang membalikkan badan..
Dan menutup daun pintu..

Kemudian dia kembali menemani ayahnya..
Yang ternyata sudah membuka mata..
Dan bertanya pada Fatimah..
Siapakah itu wahai anakku?..
Tak tahulah ayahku..
Orang sepertinya baru sekali ini aku melihatnya..
Tutur Fatimah lembut..

Lalu Rasulullah menatap puterinya itu..
Dengan pandangan yang menggetarkan..
Seolah-olah bahagian demi bahagian..
Wajah anaknya itu hendak dikenang..

 Ketahuilah, dialah yang menghapuskan
Kenikmatan sementara..
Dialah yang memisahkan pertemuan di dunia..
Dialah malaikat maut, kata Rasulullah..

Fatimah pun menahan ledakkan tangisnya..
Malaikat maut datang menghampiri..
Tapi Rasulullah menanyakan..
Kenapa Jibril tidak ikut sama menyertainya..

Kemudian dipanggillah Jibril..
Yang sebelumnya sudah bersiap..
Di atas langit dunia menyambut..
Roh kekasih Allah & penghulu dunia ini..

Jibril, jelaskan apa hakku nanti..
Di hadapan Allah?.. 
Tanya Rasulullah dengan suara yang amat lemah..
Pintu-pintu langit telah terbuka..
Para malaikat telah menanti Rohmu..
Semua syurga terbuka lebar..
Menanti kedatanganmu, kata Jibril..

Tapi itu ternyata tidak
Membuatkan Rasulullah lega..
Matanya masih penuh kecemasan..
Engkau tidak senang mendengar khabar ini?
Tanya Jibril lagi..

Khabarkan kepadaku..
Bagaimana nasib umatku kelak?..
Jangan kuatir wahai Rasulullah..
Aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku..
Kuharamkan syurga bagi siapa sahaja..
Kecuali umat Muhammad..
Telah berada di dalamnya..
Kata Jibril..

Detik-detik semakin dekat..
saatnya Izrail menjalankan tugas..
Perlahan roh Rasulullah ditarik..
Nampak seluruh tubuh Rasulullah..
Bersimpah peluh..
Urat-urat lehernya menegang..

Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini.. 
Perlahan Rasulullah mengadu..
Fatimah terpejam..
Ali yang di sampingnya menunduk semakin dalam..
Dan Jibril memalingkan muka..

Jijikkah kau melihatku..
Hingga kau palingkan wajahmu Jibril?..
Tanya Rasulullah pada Malaikat penghantar wahyu itu.. 
Siapakah yang sanggup melihat..
Kekasih Allah di renggut ajal..
Kata Jibril..

Sebentar kemudian..
Terdengar Rasulullah memekik..
Kerana sakit yang tidak tertahan lagi..
Ya Allah !! ..
Dasyatnya nian maut ini..
Timpakan sahaja semua siksa maut kepadaku..
Jangan pada umatku.. 

Badan Rasulullah mulai dingin..
Kaki & dadanya sudah tidak bergerak lagi..
Bibirnya bergetar seakan..
Hendak membisikkan sesuatu.. 

Ali segera mendekatkan telinganya..
Uushiikum bis shalati..
Wa maa malakat aimanuku..
Peliharalah solat..
Dan peliharalah orang-orang yang lemah di antaramu..

Di luar pintu tangis mula terdengar bersahutan..
Sahabat saling berpelukan..
Fatimah menutupkan tangan di wajahnya..
Dan Ali kembali mendekatkan telinganya..
Ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan..

Ummatii.. Ummatii.. Ummatii.. 
Dan berakhirlah hidup manusia mulia..
Yang memberi sinaran itu..

Allahumma sholli 'ala Muhammad..
wa baarik wa salim alaih..
Betapa cintanya Rasulullah kepada kita..

RENUNG-RENUNGLAH MESEJ YANG DI SAMPAIKAN INI..

Tatapan dari,

Saturday, September 29, 2012

Kesibukan Bermula..

Ni dah penghujung bulan September kan. Sekejap jer kan masa berlalu. Raja Ratu pun perlu bergerak pantas dalam mengejar impian dan matlamat kami mana yang masih belum terlaksana tahun ini. Ratu kena cuba pastikan apa yang telah Ratu rancangan tahun ni berjalan dengan lancar. Raja Ratu cuma ada 3 bulan sahaja lagi. 

Sekali fikir kerja-kerja Ratu di pejabat pun memang tengah berlambak. Belum lagi urusan-urusan jualan Al-Quran Digital dan beberapa perkara lain yang telah Ratu aturkan untuk tahun ini. Ratu perlu settlekan kesemuanya sebelum Ratu menyambut tahun baru. Ratu mula merancang apa juga tugasan, kalau boleh Ratu perlu siapkan sebelum menyambut Awal Muharam. Jika tidak Ratu perlu siapkan sebelum hujung tahun ni. Kalau Awal Muharam, Ratu ada masa lagi sebulan lebih. Aduh hai, boleh ker. Kalau nak bawa balik rumah. Belum tentu Ratu dapat siapkan. Mana dengan ragam Puteri Raja Ratu di rumah lagi. Ratu rancang nak settlekan kesemua perkara sebelum Ratu aturkan strategi baru untuk tahun baru nanti.

Ni baru sedikit kerja-kerja pejabat. Belum lagi fail-fail di tepi meja yang mana Ratu telah longgokkan supaya Ratu tidak lupa untuk siapkannya. Hisss.. PENING.. PENING.. PENING..


Boleh ker Ratu siapkan ni. CAIYOK RATU.. CAIYOK !!!!  BOLEH, PASTI BOLEH BUAT PUNYA. LAKUKAN KALAU NAK BERJAYA !!!!!

Tatapan dari,

Friday, September 28, 2012

Tahniah Kepada Shila Amzah

Ratu agak terkejut juga apabila Shila Amzah mewakili Malaysia menyertai pertandingan "Asian Wave 2012" yang diadakan di China baru-baru ini. Bukan calang-calang orang yang menyertai pertandingan ini. Semuanya agak-agak hebat belaka. Ratu tumpang gembira apabila mengetahui Shila menjadi Juara dalam pertandingan tersebut. 

Inilah video rakamannya. Inilah lagu yang dinyanyikan sehingga menjadikannya Juara.



Sebenarnya Shila Amzah ini adalah anak kepada ND Lala. Dahulu keluarga ini bukanlah keluarga yang senang. Ratu ada terbaca kisahnya keluarganya di suratkhabar suatu ketika dahulu. Kalau tak silap Ratu masa tu Shila Amzah ni masih kecil dan keluarganya pada ketika itu mengalami masalah kewangan. Ya lah, ND Lala ni seorang penyanyi. Mungkin pada ketika itu dia tidak banyak menerima tawaran nyanyian. Mungkin juga kekecohan cetak rompak turut menjadi puncanya kot. Keluarganya beraya dalam keadaan serba kekurangan sehinggakan nak beraya di kampung pun tak cukup duit. 

Tapi daripada kesusahan itu mereka bangkit. Sekarang keluarga mereka boleh hidup senang. Ratu juga percaya Shila pun bekerja keras untuk berjaya ke tahap sekarang ni. 

Apapun TAHNIAH Ratu ucapkan.

Tatapan dari,

Saturday, September 22, 2012

Puteri Raja Ratu Sudah Genap Setahun Kini..

Pejam celik.. Pejam celik.. dah setahun dah usia Puteri Raja Ratu. Peh !!! Tak terasa masa berlalu. Tapi Ratu rasa bersyukur sangat kerana dapat melihat Puteri Raja Ratu membesar di hadapan mata Raja Ratu sejak dilahirkan sehingga kini. Ni kira cerita terakhir untuk segmen Kisah Puteri Selepas Lahir Sehingga 1 Tahun di bawah tajuk Kisah Puteri Raja Ratu. Selepas ini muncul lah pula 1 segmen baru iaitu Kisah Puteri 1 Tahun sehingga 2 Tahun. Haha.

Terasa seperti ingin berpuisi pula kali ini untuk ditujukan kepada Puteri Raja Ratu ni.. Emm..

Puteriku..
Ibu terasa bahagia kini..
Melihat dikau membesar dihadapan ibu & ayah..
Ibu tidak kisah..
Walaupun setiap malam..
Ibu kerap bangun malam..
Menyediakan susu untukmu..
Supaya dirimu dapat membesar dengan baik..
Harapan ibu & ayah..
Menjadi insan yang berguna kelak..
Menjadi seorang yang beramal soleh..
Menjadi seorang yang berakhlak..
Kerana dikaulah harapan ibu & ayah..
Yang akan menjaga kami di hari tua kelak..
Dikaulah harapan ibu & ayah..
Yang akan mendoakan kami..
Bila kami sudah tiada nanti..
Sesungguhnya..
Senyumanmu.. Riang ria ketawamu.. Tangisanmu..
Akan menjadi semangat kekuatan kepada ibu & ayah..
Dalam meniti kehidupan kami membesarkanmu..
Yang pasti..
Ibu & ayah..
Akan lakukan yang terbaik..
Hanya untuk dirimu..

Akhir kata, SELAMAT ULANG TAHUN KELAHIRAN PUTERI RAJA RATU YANG PERTAMA.. Ketahuilah wahai anakku bahawa Ibu & Ayah amat menyayangi kamu sepenuh hati.. Emmm..

Tatapan dari,

Friday, September 21, 2012

Jamuan Hari Raya Di Pejabat Ratu

Hari ini pejabat Ratu ada membuat Jamuan Hari Raya. Jadi sudah pastinya, ramai staff dari pelbagai cawangan akan berkunjung ke pejabat Ratu untuk menjamu selera. Ada pelbagai makanan yang disediakan. Ada rendang ayam.. sambal udang.. rendang daging masak hitam.. nasi lemak.. nasi goreng.. mihun goreng.. satay.. sekodok.. dan pelbagai jenis kuih. 

Tapi yang menjadi persoalannya di sini, ni dah hampir penghujung bulan September 2012. Bulan syawal dah habis daa.. Habis ni jamuan untuk sambut apa ??? Sambut bulan Zulkaedah kot.. Hehe.. Sebenarnya, perancangan untuk mengadakan Jamuan Hari Raya ni memang telah diadakan pada bulan lepas lagi. Jamuan Hari Raya ni memang dah jadi satu kewajipan untuk diadakan setiap tahun. Tapi pihak pengarah pula ingin mengadakan di hotel bersama-sama kesemua staff. Tidak lagi di pejabat. Tapi akhirnya, perancangan untuk mengadakan Jamuan Hari Raya di hotel tu terbatal. Memandangkan ramai staff sudah bertanya. Maka, ditetapkan pada hari ini 20 September 2012 untuk diadakan Majlis Jamuan Hari Raya walaupun Raya Aidilfitri sudah habis.. Hehe..

Inilah antara menu yang dihidangkan, 


Apa-apa pun pastinya perut Ratu akan kenyang dengan hidangan yang tertera. Maklumlah, jamuan ni pun diadakan di pejabat Ratu. Ratu rasa lapar jer.. Ratu ambillah menu makanan mana yang diingini. Cuma tak pasti nanti Ratu dapat merasai keesemua menu yang terhidang ataupun tidak. Sudah pastinya ramai tetamu yang hadir. Yang pasti, rancangan Jamuan Hari Raya ni sudah dilaksanakan. Perut Ratu pun sudah terisi. Kalau menu ni tak habis, pasti Ratu dan member-member sepejabat akan membawa pulang untuk sanatapan malam nanti di rumah. Hehe..

Tatapan dari,

Tuesday, September 18, 2012

Selamat Hari 1 Malaysia

Hari ini Ratu bercuti tapi sayangnya Raja pula tidak turut sama bercuti dengan Ratu walaupun kita semua tahu bahawa ini merupakan cuti umum dan 1 Malaysia bercuti. Sepatutnya Hari 1 Malaysia ni jatuh pada hari Ahad 16 September 2012. Tapi hari Ahad ni kan dah memang cuti. Jadi, cuti tu ditolak ke hari Isnin. Maknanya Ratu bercuti 3 hari iaitu Sabtu, Ahad dan Isnin. Esok pula adalah harijadi Ratu yang ke.... Hehe.. Tapi sedihnya Raja pula tiada di rumah. Dia outstation. Macam mana ni. Bulan ni pun harijadi Puteri Raja Ratu iaitu pada 22 September 2012 ni. Macam mana nak raihkan ni. Emm.. Sedihkan.. SEDIH.. SEDIH.. SEDIH.. (Bak kata Upin dan Ipin).

Hari ni kebetulan jiran sebelah kiri rumah ada buat kenduri cukur jambul. Semalam pula jiran sebelah kanan pula buat Rumah Terbuka. Maklumlah masih lagi di bulan Syawal kan. Walaupun dah nak penghujung dah ni. Tapi ni kira rezeki. Orang dah jemput kan. Tapi yang tak seronoknya, Raja tidak turut serta bersama Ratu dan Puteri kesayangan kami. Hari ni, Puteri Raja Ratu betul-betul menunjukkan semangat patriotiknya. Pantang dengar lagu berkisar tentang 1 Malaysia. Bila Puteri Raja Ratu tengok tv.. Tengok orang tu kibarkan benderanya, dia pun nak kibar.  Ayah Ratu pun berikan 2 bendera kecil. Bukan main semangat lagi dia kibarkannya. Macam dalam lagu ni,


Ratu pula terfikir ingin mengambil gambar Puteri Raja Ratu dan hantarkan pada Raja melalui telefon bimbit. Lagipun Ratu dan Puteri Raja Ratu memang merindui Raja. Emm.. Mana tidaknya dari seminggu lepas Raya Aidilfitri sampai sekarang ni Raja masih lagi outstation. Emm, apa boleh buat tugas lah katakan. Emm.. Raja pun memang ada minta mms kan gambar kami kepadanya. Emm..

Nah lah Raja hatiku, tengoklah salah 1 dari gambar ni,


Sesungguhnya kami semua merunduimu Raja !!!! HEHE.. Raja kena ucapkan selamat Hari Jadi kepada kami di sini. Kami kat sini nak tuntut hadiah ni.. Hehe..

Tatapan dari.

Friday, September 14, 2012

Titian Shiratal Mustaqim

Kisah kali ini yang sungguh menarik perhatian Ratu dan semestinya Ratu ingin kongsikan bersama korang semua dalam sesi motivasi kali ini ialah berkaitan tititan Shiratal Mustaqim. Titian inilah yang akan kita lalui kelak dalam perjalanan menuju ke Syurga. Sebenarnya, Ratu dapat tajuk ni dari blog Dunia Pemikiran Nurul Fatihah Mohd ketika Ratu berblogwalking. Ratu sungguh tertarik dengan mesej yang disampaikan.

"Rasulullah SAW mengumpamakan bahawa sifat titian itu adalah lebih tipis daripada rambut dan lebih tajam daripada pedang" (Hadis Riwayat Ahmad)

Korang fikirlah sendiri bagaimana kedaaan titian tu. Terfikir di kotak fikiran Ratu bagaimanalah agaknya perjalanan kita nanti. Sudah pastinya ada pelbagai corak perjalanan dari pelbagai golongan manusia dalam menempuh titian ini ke Syurga. Bagaimana lah kita sebagai umat Islam bakal melepasi KEBAHANGAN NERAKA untuk sampai ke syurga? Jawapannya pasti dengan melihat bagaimana kita menguruskan masa sepanjang hayat kita di dunia. 

Rasa takut tergambar di kotak fikiran Ratu bila melihat gambar ni,




















ADA YANG BERJAYA MELINTASINYA SEPANTAS KILAT..
ADA YANG BERJAYA MELINTASINYA SEPERTI TIUPAN ANGIN..
ADA YANG BERJAYA MELINTASINYA SEPERTI BURUNG TERBANG..
ADA YANG BERJAYA MELINTASINYA SECEPAT KUDA LUMBA..
ADA YANG MELINTASINYA SECEPAT LELAKI PERKASA..
ADA YANG MELINTASI SECEPAT BINATANG PELIHARAAN..
TIDAK KURANG JUGA..
ADA YANG MELINTASINYA SEHARI SEMALAM..
ADA YANG MELINTASINYA SELAMA 1 BULAN..
ADA YANG MELINTASNYA BERTAHUN-TAHUN..
ADA YANG MELINTASINYA 25 RIBU TAHUN LAMANYA..
PALING SEDIHNYA..
ADA YANG MELINTASINYA TERTATIH-TERTATIH..
ADA YANG LANGSUNG TERJATUH KE JURANG APA NERAKA..
Jadi kajilah dan renungkan lah diri kita.. 
bayangkan kita berada di mana kelak..

"Suasana pada saat itu sangatlah mengerikan. Suara teriakan, raungan, jeritan meminta tolong, tangisan dan ketakutan terdengar dari pelbagai arah. Lebih mengerikan suara gemuruh api neraka dari bawah sirath yang siap menelan orang terjatuh ke dalamnya. Tidak henti-henti Rasulullah SAW dan Nabi-Nabi yang lain termasuk malaikat berdoa untuk keselamatan manusia"

"Ya Allah, Selamatkan! Selamatkan!"
"Ia (jambatan sirath) adalah sebuah jambatan yang sangat licin. Dan kaki sulit sekali berdiri di atasnya" (Hadis Riwayat Muslim)

Moga-moga gambaran ini dapat menginsafkan kita semua. Ratu juga menjalankan tanggungjawab Ratu untuk saling ingat mengingati kerana kita semua manusia biasa yang memang tidak lepas dari membuat kesalahan. Perlu diingatkan bahawa kita ni manusia biasa. Tak semua SEMPURNA. Tapi apa yang penting kita lakukan apa yang terbaik untuk diri kita di dunia ni selagi diberikan kesempatan. Jauhilah diri dari perbuatan terlarang. 

Tatapan dari,

Thursday, August 30, 2012

Urusan Penggantian Al-Quran Digital: Al-Razzaq

Emm.. Ratu menerima 1 panggilan dari pelanggan Ratu mengenai Al-Quran Digital yang baru dibelinya beberapa bulan lepas iaitu Norhafizah. Dia memaklumkan kepada Ratu bahawa Al-Quran Digitalnya mengalami masalah. Al-Quran Digital yang dibelinya itu adalah jenis Al-Razzaq. Ratu pun tengok punya tengok. Emm.. memang bermasalah. Ratu juga ada menerima beberapa panggilan mengenai masalah chager bagi Al-Quran Digital ini. 

Al-Quran Digital Al-Razzaq ini memang masih baru dalam pasaran. Ratu pun telah mengutarakan masalah ini kepada pihak pembekal. Walabagaimanapun, Ratu difahamkan mereka baru sahaja selesai urusan pertukaran kilang yang membekal charger tersebut. Dan Ratu difahamkan kilang yang baru ini siap bagi waranty jika produk yang dikeluarkan mempunyai masalah. Jadi tiada masalah lagi mengenai charger selepas ini.

Inilah Al-Qurannya yang dari pelanggan Ratu,

 
Ratu pun uruskan pemulangan produk ini untuk dilihat sama ada perlu dibaiki ataupun di ganti baru. Seminggu selepas itu, al-Quran Digital ini sampai ke tangan Ratu. Seterusnya, Ratu hantar pula kepada pelanggan Ratu.

Usah risau kerana produk ini mempunyai waranty selama 1 tahun. Lagipun, kini Ratu difahamkan oleh pihak pembekal bahawa mereka telahpun mengemaskini produk dengan mengambil tindakan menukar kilang bagi pengeluaran chargernya yang terbaru. Jadi, selepas ini tiada masalah lagi tentang charger. Lagipun, produk ini masih baru di pasaran. Ratu percaya dengan pengemaskinian produk ini daripada pembekal akan menambahkan lagi keyakinan pembeli. Setakat ini Ratu tidak menerima sebarang rungutan daripada pelanggan mengenai produk ini mahupun Khaleefa. Cuma kebanyakkan mereka mengadu mengenai chargernya sahaja yang kadangkala tidak berfungsi.

Untuk maklumat lanjut sila layari,
ataupun

boleh juga dihubungi melalaui talian telefon 012-6844870/ 017-6611202

Tatapan dari,

Kipas Solar

Kipas Solar
klik la gambar ni.. boleh juga call 012-6844870/ 017-2120267