Carila di sini beb...

Bagila hamster ni makan..

Nak bagi makan, klik saja dalam kotak tu..
Nak bagi minum, klik penutup botol susu tu..
Nak dia jalan di bulatan balik, klik butang tengah bulatan tu..

Lampu Solar

Wallpaper RR Raudah

Acuan Simen

Acuan Simen
Klik di sini untuk melihat pelbagai gambar dari pelanggan

KISAH PUTERI RAJA RATU

Wednesday, December 31, 2014

Musibah Banjir 2014

Di kala kesihatan Ratu yang agak terganggu ini, Ratu rasa tersentuh dengan musibah banjir yang melanda di negara kita ini khususnya di beberapa negeri termasuklah Kelantan.

Bagaimanalah perasaan kita kalau kita berada di tempat mereka ??? Rumah dah tenggelam. Bagaimana dengan perabot dan peralatan rumah mereka yang telah musnah ??? Tidak kurang juga ada yang terkorban ketika ingin menyelamatkan diri. Ada yang rumah mereka sudah tiada lagi akibat dibawa arus air banjir. Bagaimana dengan nasib mereka selepas ini ??? Bagaimana mereka hendak membuat persiapan persekolahan anak mereka yang bakal menjelang tiba ini ??? Bagaimana nasib peniaga-peniaga kecil dan sederhana apabila barang-barang punca rezeki mereka musnah ??? Bagaimana pula dengan kenderaan mereka ??? Bagaimana dengan pendapatan mereka bulan ini ??? 

Banyak sebenarnya yang bermain difikiran mangsa banjir ini. Betul tak ??? Ratu tersentuh dengan pandangan Dato' AC Mizal dalam temubualnya dalam rancangan Meletop.



Inilah antara gambaran apa yang berlaku di Kelantan.


Ini pula gambar ke 2,


Teruk kan. Sama-samalah kita membantu mereka apa yang terdaya untuk mengurangkan beban mereka melalui saluran-saluran tertentu.

Tatapan dari,

Saturday, December 20, 2014

Ratu Tidak Sihat

Baru seminggu Raja dan Ratu sekeluarga balik dari bercuti, Ratu pula sudah mula tidak sihat. Emm.. nampaknya Ratu berjangkit dengan ayah Ratu lah ni. Sebab ayah Ratu semasa bercuti tu tidak sihat. Batuk..

Ratu sudah mula batuk tapi tidak kerap seperti dahulu yang pernah Ratu kena. Ratu terus pergi ke klinik mengambil ubat. Inilah ubat yang Ratu ambil.



Dahulu Ratu pernah kena batuk. Tapi batuk Ratu seperti tidak lepas kahaknya. Sudah macam-macam Ratu cuba makan ubat, tapi kahaknya tidak lepas. Sakitnya perut bila batuk. Ratu mencuba ubat batuk ini. Alhamdulillah, kurang sedikit. Tapi tengok juga lah pada kesesuaian badan seseorang.

Ada juga Ratu baca pelbagai petua orang tua-tua termasuklah makan bawang putih bakar, Minum sesudu kicap yang telah diperahkan dengan limau dan sebagainya. Ratu pun ada mencuba makan bawang putih bakar. Rasa sedap seperti kentang goreng. Macam mana nak buat? Bakar bawang putih tu dengan kulit-kulitnya sekali atas dapur gas. Ratu letak atas jaring-jaring besi yang biasa diguna untuk bakar ikan tu. Ratu letakkan 2 ulas bawang atas tu. Bakar dalam 3 ke 4 minit. Bila kulit bawang tu pun dah hangus. Buangkan kulitnya dan bersihkan sedikit bekas-bekas bakar tu. Lepas tu makan. Rasa pedas bawang tu hilang. Rasanya macam kentang goreng. Lepas tu, Ratu kurang sedikit batuk. Masa tu Ratu rasa ok jer, Ratu boleh terus keluar cari barang-barang untuk rumah baru. Ya lah, kalau tak bila hendak beli barang rasa tidak selesa bila batuk ada. Ratu amalkan lagi makan bawang putih bakar ni. Ratu kurang sedikit berjaga malam. Kalau tidak tidur malam terganggu akibat batuk. Lendir atau kahak pun mudah dikeluarkan. Tapi Ratu tetap makan juga ubat batuk yang diambil di klinik. Tapi hendak katakan 100% baik terus tu tidak lah. Cuma ada kurang sedikit berbanding dahulu, Ratu tidak lagi sakit perut ini bila batuk. Tak sanggup !!!!

Kali ini Ratu rasa bukan batuk sahaja. Ratu terus kena demam, pening kepala dan Selsema. Haishh !!! Semua lah. Aduh hai, ini baru betul-betul suruh Ratu berehat ni. Raja suruh Ratu rehat je. Tapi tidak senang diam Ratu dibuatnya. Sebab ini kan sudah hujung tahun. Jadi, kebanyakkan kedai-kedai perabot ada membuat promosi hujung tahun. Jadi, Ratu ingin juga pilih perabot-perabot untuk rumah baru Raja dan Ratu. Tapi tu lah, keadaan Ratu yang tidak mengizinkan. 

Apa boleh buat..
Tahi ayam bulat..
Boleh buat Ubat..
Cap orang Kuat..
Huhu..

Moga-moga kesihatan Ratu ini cepat lah pulih seperti sedia kala. Di kala, Ratu tidak sihat ini, rezeki pula datang. Ada yang whatsapp hendak beli wallpaper dan aurawhite. Ratu sampai tidak terlayan jer ni. Aduh, cepatlah sembuh batuk ni. Banyak urusan yang perlu Ratu selesaikan. Huhu..

Tatapan dari,

Sunday, December 14, 2014

Raja Ke Labuan

Emm.. Raja sudah habis cutinya. Kali ini Raja kena berangkat ke Labuan bagi menghabiskan tugasan di sana. Nasib baik lah Raja bercuti kali ini dapat kami meluangkan masa bercuti sama-sama ke Penang. Memang seronok !!!

Tiket penerbangan Raja adalah pukul 3.00 petang. Raja Ratu kini berada di rumah ibubapa Ratu. Kebetulan ada kenduri di rumah jiran ibubapa Ratu. Jadi, Raja Ratu singgah sekejap. Alang-alang dah singgah, terus makan tengah hari di sana. Huhu. Kang tak payah nak singgah makan lagi. 

Kemudian terus Ratu bersama-sama ibubapa Ratu menghantar Raja ke KLIA 2. Kali ini Raja menaiki kapal terbang Air Asia ke Labuan. Oleh kerana kami sampai awal sedikit. Dapatlah Puteri Raja Ratu melihat kapal terbang.

Selepas itu, Ratu mengajak ibubapa Ratu pergi Nilai 3 untuk membeli serba sedikit barang-barang keperluan untuk rumah baru Raja Ratu. Niat di hati ingin mencari meja tepi katil. Tapi Ratu terpandang bidai kayu di salah sebuah kedai. Ratu hanya bertanyakan harganya sahaja. Bukan niat hendak beli pun. Pemilik kedai tu seboleh-boleh minta Ratu beli bidai tu sehinggakan dia sanggup meletakkan harga terendah. Emm.. Ratu pula bertanyakan pendapat ayah Ratu. Bidai kayu tu ukuran lebih kurang 6 x 8 harga asalnya RM5++. Tapi harganya di tawarkan kepada Ratu RM180. Emm.. apa lagi kena kebas la bidai ni.

Terus tak jadi hendak beli meja tepi. Sebab takut tak muat kereta. Ini pun nak letak bidai ini pun kena letak memanjang. Nasib baik lah tempat duduk belakang ini boleh dibaringkan. 


Kenalah letak memanjang dari bonet ke dashboard kereta. Emm.. Lain yang Ratu hendak cari. Lain yang dibeli. Tapi tak per lah. Memang hendak pakai pun. Lagipun harganya murah.

Tatapan dari,

Thursday, December 11, 2014

Bercuti Bersama Keluarga

Masih lagi Ratu bercerita mengenai aktiviti Raja dan Ratu di Penang. Kali ini Ratu ingin bercerita mengenai aktiviti kami di sebelah malam. Raja membawa Ratu bersama ibubapa Ratu ke Batu Feringgi. Di sini, susasana di sebelah malam seperti 'night market'. Berderet-deret gerai-gerai jualan pelbagai barang seperti pakaian, beg, cenderahati dan sebagainya. Boleh tahan jugalah harganya. Sempat pula singgah di Hard Rock cafe membeli pakaian yang dikirim oleh rakan Raja. Emm.. nak juga beli kat sini. Tempat sendiri pun ada Hard Rock tapi rakan Raja ini hendak juga minta Raja belikan pakaian di sini. Layan je la !!!

Keesokkan harinya, Raja dan Ratu ingin membawa Puteri Raja Ratu merasai menaiki feri. Waa.. suka lah Puteri Raja Ratu. Inilah feri yang kami naiki.


Sudah masuk ke dalam feri dengan vios yang kami bawa. Feri bergerak je, Raja dan Ratu pun keluar tengok pemandangan laut. Emm.. berposing jap.


Selepas itu, kami bergerak ke Padang Besar, Perlis. Tapi Ratu agak sedih sedikit sebab jalanraya yang menuju ke Padang Besar ini tidak berapa rata. Tayar kereta sering bersanggit. Emm.. diharapkan pihak-pihak tertentu di Perlis dapat memperbaiki struktur jalanraya tersebut sebab Padang Besar ini juga adalah salah satu tempat tumpuan utama para pengunjung yang datang ke Perlis.

Akhirnya sampai juga di Padang Besar. Emm.. sudah sampai sini. Lapar la pulak. Kenyangkan perut dulu. Huhu. Ambil tenaga dahulu, Sebab sekejap lagi nak memborong. Hehe. Sekali masuk. Mak oiii.. Rabun mata jap.. banyaknya pakaian yang dijual. Murah-murah pula tu. Maklumlah berdekatan dengan Thailand. Ini duit kat tangan ni boleh habis dibuatnya. Raja dan Ratu ada juga beli beberapa pakaian dan makanan ringan di sini. Makanan ringan pun tidak kurang hebat gak. Rasa macam nak rasa itu.. Hendak rasa ini. 

Inilah antara suasana di Padang Besar,


Mula-mula masuk tangan kososng. Sekali balik masing-masing penuh tangan. Huhu. Sudah penat berjalan. Raja mengambil keputusan untuk pulang. Atas sebab, kesihatan ayah Ratu yang kurang sihat.. Batuk.. kawan Raja pula sudah menunggu Raja kerana ingin meminta bantuan Raja untuk membeli enjin kereta. Geram pula Ratu dengan kawan Raja ini pun ada. Orang tengah bercuti. Dia sibuk ajak Raja untuk membeli enjin kereta. 

Perjalanan kami untuk pulang agak terganggu sedikit disebabkan kesesakan kenderaan di lebuh raya. Maklumlah cuti sekolah kan. Akhirnya, kami selamat juga sampai lebih kurang pukul 4 ke 5 pagi. Emm.. kami sampai Pulau Pinang pun pukul 4 ke 5 pagi, Kami sampai rumah pun pukul 4 ke 5 pagi. Huhu. Alhamdulillah, janji selamat sampai. Kecian Puteri Raja Ratu kepenatan dia. Hehe.

Tatapan dari,

Wednesday, December 10, 2014

Bercuti Di Pulau Pinang

Alhamdulillah Ratja Ratu dan keluarga selamat sampai di Pulau Pinang. Tiba di hotel kami mengambil peluang berehat melelapkan mata seketika beberapa jam sebelum kami meneruskan aktiviti kami di sini. Maklumlah bergerak malam kan. Selepas badan sudah berasa segar sedikit, kami bersiap-siap untuk keluar makan tengah hari dan Raja Ratu menuju ke Bukit Bendera untuk menaiki kereta kabel.

Setibanya kami di sana, terperanjat juga tengok. Ramainya orang. Tempat letak kenderaan juga penuh. Rayau punya rayau. Akhirnya kami jumpa juga ruang kosong untuk meletakkan kenderaan. Tapi jauh sedikit la, kenalah berjalan kaki sedikit. Tidak mengapa semangat untuk menaiki kereta kabel yang berkobar-kobar mengatasi segala-galanya. Huhu.

Tengok la ni.. Betapa ramai orang yang beratur. Ini sudah tidak boleh beratur panjang, kena beratur cam ular. Belok sana, belok sini. 


Emm.. Hendak beli tiket kena tunjuk kad pengenalan ya. Ratu terpaksa call Raja dan bapa Ratu yang menunggu di luar bersama-sama Puteri Raja Ratu untuk menghulurkan kad pengenalan. Setelah kad pengenalan di kumpul dan tiket sudah dibeli. Emm.. kena beratur pula untuk menaiki kereta kabel ni. Beratur panjang daa..

Setelah menaiki kereta kabel. Kami naik ke atas Bukit Bendera. Pehhh !!! Curam juga ya bukit ni. Tiba di atas. Dapat tengok pemadangan Pulau Piang dari atas. Wah !!! Sungguh cantik.

Inilah posing kami,


Ratu sempat juga membeli cenderahati di atas Bukit Bendera ini. Setelah kepenatan merayau-rayau di dan menikmati keindahan alam melalui pandangan di bahagian atas Bukit Bendera ini. Kami pun turun kembali melalui kereta kabel. Sekali turun. Gerun dibuatnya. Terasa curam menurun bukit. Huhu..

Tatapan dari,

Tuesday, December 9, 2014

Bercuti Bersama Keluarga

Alhamdulillah, rezeki akhir tahun ini. Kalau hendak diikutkan, Raja dan Ratu fikir kami tidak perlu pergi bercuti hujung tahun ini. Sebab budget lari untuk keperluan rumah baru. Raja Ratu fikir tunggu rumah baru kami siap seperti mana yang Raja Ratu impikan, barulah nanti mula fikir untuk bercuti. Tapi.. Alhamdulillah.. Ratu dapat rezeki terpijak. Ratu dapat peruntukkan RM1,000 untuk bercuti. Kebetulan pula Raja balik bercuti. Alhamdulillah, memang kena lah pada masanya.

Raja dan Ratu berbincang ke mana arah tujuan kami untuk bercuti. Akhirnya, kami ambil keputusan untuk bercuti ke Pulau Pinang dan singgah di Padang Besar, Perlis. Raja dan Ratu membawa ibubapa Ratu untuk turut sama bercuti. Ratu pun mula mengambil cuti selama seminggu. Maklumlah cuti Ratu ada 15 hari lagi. Kalau Ratu ambil cuti 5 hari ini sekalipun cuti Ratu ada lagi baki cuti10 hari lagi. Emm.. kena habiskan ni. Kalau tidak rugi. Sebab baki cuti ini adalah baki cuti tahun lepas dan ianya tidak boleh dibawa ke tahun hadapan. Cuti Ratu pada tahun ini sebanyak 22 hari lagi tidak berusik. Huhu.

Ratu dan Ratu bergerak ke Pulau Pinang di sebelah malam. Sebelum bergerak, Ratu telahpun booking hotel untuk kami menginap apabila sampai di sana nanti. Kalau hendak diikutkan Raja perlu cukup tidur dan berehat sebab Raja akan memandu nanti. Akan tetapi, sebelah siang tu Raja dan Ratu ada urusan yang perlu diuruskan. Jadi, kami sampai di rumah lebih kurang 7 malam. Selepas mandi dan solat, Raja tidur sekejap manakala Ratu pula menyusun pakaian kami sekeluarga yang hendak dibawa ke sana. Ibubapa Ratu sudah bersiap-siap dah dari siang tadi. Emm.. berkobar-kobar nampaknya. Huhu..

Kami mula bergerak pukul 11.30 malam. Dalam perjalanan, Raja bergilir-gilir memandu bersama ayah Ratu. Ada masanya kami berehat dan tidur seketika di R & R. Ratu menidurkan puteri kami yang comel ini dalam kereta.



Sampai di Seberang Perai lebih kurang pukul 4 ke 5 pagi. Oleh kerana kami sampai di awal pagi ini, Ratu mengajak Raja mencari hotel yang masih kosong dan lebih selasa. Memang Ratu ada booking hotel. Tapi hotelnya itu adalah di Seberang Perai sebelum merentasi Jambatan Pulau Pinang. Kalau hendak pergi ke bandar agak leceh sedikit. Perlu bayar tol. Ratu pun mengajak Raja mencari hotel di kawasan bandar Pulau Pinang. Cari punya cari akhirnya dapat juga hotel iaitu Hotel Hong Ping. Ratu pun bayar bil bilik untuk menginap dan kami semua tidur seketika dan berehat. Maklum lah penat kan. 

Nanti Ratu sambung lagi untuk aktiviti kami di Pulau Pinang ini. Tunggu !!!!

Tatapan dari,

Tuesday, November 25, 2014

Menjemput Raja di KLIA

Emm.. akhirnya Raja dapat juga bercuti. Tapi tidak lama. 10 hari sahaja. Emm.. Semalam, Ratu menjemput Raja ke KLIA. Raja tiba di KLIA kira-kira pukul 1.00 tengah hari.

Tapi macam-macam halangan untuk Ratu sampai ke KLIA. Hendak cerita pun panjang lebar. Huhu. Tapi akhirnya Ratu dan Puteri Raja Ratu bersama ayah Ratu sampai juga di KLIA pada pukul 1.30 tengah hari. 

Inilah gelagat Puteri ketika hendak minum susu di dalam kereta. Ketika ini kami dalam perjalanan pulang ke rumah. 


Emm.. sudah rindu kat ayahnya ya.. Hehe. Minum susu pun hendak kat peha ayahnya.



Nampaknya Raja dan Ratu kena rancang betul-betul apa aktiviti yang boleh kami isi dan luangkan bersama sementara Raja masih sedang bercuti ini. Ratu sudah senaraikan apa yang ingin dilakukan. Tapi Ratu ada rasa terkilan sedikit. Mana tidaknya, di waktu hujung tahun ini Ratu memang sibuk sedikit dengan urusan kerja di pejabat. Raja ni pula dapat bercuti. Bulan lepas, Ratu sudah siap semua tugas di pejabat, Raja pula tidak dapat cuti. Emm.. Tak per la.. Ratu pun kena atur betul-betul kerja di pejabat sebab Ratu ingin bercuti dan luangkan masa bersama-sama Raja.

Tatapan dari,

Saturday, November 22, 2014

Pengeposan Buku Mudahnya Menjemput Rezeki

Alhamdulillah, hari ini Ratu ingin mengeposkan buku Mudahnya Menjemput Rezeki kepada pelanggan Ratu.

Selesai sudah urusan dan inilah hasilnya,


Insya Allah, buku ini akan diposkan pada keesokkan hari. Terima kasih kepada pelanggan Ratu atas pembelian. Selamat Membaca.

Di dalam paper bag itu pula adalah Al-Quran Digital yang akan Ratu hantar kepada pelanggan Ratu. Ini Al-Qurannya,


Setiap pembelian diberikan PERCUMA --> Tasbih Digital, kompas, Beg uncang, Muqaddam

Ratu ingin mengambil gambar bersama pelanggan Ratu yang membeli Al-Quran Digital ini. Tapi malangnya, bateri telefon bimbit Ratu sangat lemah. Jadi, Ratu tidak dapat hendak bergambar bersamanya. Terima kasihlah kepada En Abdul Rahim atas pembelian.

Berminat untuk memilikinya hubungi --> 012-6844870 Ely
Anda boleh WE CHAT -- WHATSAPP -- MESEJ -- CALL  Ratu pada nombor telefon di atas
Harga buku Mudahnya Menjemput Rezeki --> RM25 termasuk pengeposan
Harga Al-Quran Digital --> RM280.00 termasuk pengeposan (Harga pasaran RM295.00)

CEPAT !!! Hubungi Ratu sepantas mungkin sementara stok masih ada.

Tatapan dari,

Thursday, November 20, 2014

Mudahnya Menjemput Rezeki

Stok untuk buku mudahnya menjemput rezeki sudah sampai. Buku ini memang menjadi tumpuan ramai orang. Kemana-mana sahaja kita pergi pasti ada yang mencari dan ada yang sudahpun memilikinya. 


Isi kandungan buku ini sangat padat dengan mendedahkan pelbagai rahsia yang kita sendiri sebenarnya tidak menyedarinya. Sekali baca suku, pasti semangat datang untuk mengetahui lebih lanjut dan menghabiskan buku ini. 
Tahukah anda, 
untuk mendapat rezeki
sememangnya sangat mudah
apabila kena caranya? Malah, sumber
datangnya tidak disangka-sangka.
Mudahnya menjemput rezeki merungkai
rahsia mudah untuk mendapat rezeki.
Ianya dikongsi penulis yang telah
mengalami 'peristiwa mendapat 
rezeki' daripada Maha Pemberi
Rezeki dengan mekanisme
yang tertentu.
Ikutilah rahsianya !!!

Ingin memilikinya ???
Harganya RM25.00 sahaja sebuah (termasuk penghantaran)
RM1 untuk sebuah buku didermakan kepada Pusat Jagaan Anak Yatim
Jika anda membeli 2 buah buku, Ratu berikan diskaun 10 %

JOM CEPAT MILIKINYA, sementara stok masih ada
Ambil telefon  012-6844870 Ely

Tatapan dari,

Sunday, November 16, 2014

Pameran Home Deco

Kali ini Ratu pun pergi menjelajah ke Pameran Home Deco untuk melihat barang-barang keperluan rumah. Mana tahu, kalau ada yang berkenan dihati barang-barang rumah yang boleh dimiliki untuk diletakkan di rumah baru. 

Bohonglah, kalau Ratu katakan semuanya tidak berkenan di hati. Ada yang berkenan, tapi Ratu tengok pada harganya. Ada yang jual pada harga yang agak mahal sedikit berbanding jika Ratu beli di kedai. Kena pandai tawar.. Kena pandai pilih mana yang terbaik

Antara yang berkenan di hati, ayat Quran ini. Cantik kan.


Gambar ni kena pilih 3 design mana yang berkenan, harganya RM200. Yang ini pun cantik ukirannya. Harganya RM750.00


Setelah berbincang dengan Raja, Ratu terus ambil ayat RM200 tu. Ayat Quran yang besar ini, Ratu tidak ambil sebab Ratu dah tempah design lain. Hehe. Ada juga Ratu berkenan dengan harga yang ditawarkan seperti 'water heater' untuk diletakkan di bilik air. Jenamanya adalah Alpha. Ratu terus merayau di kedai-kedai elektrik yang pernah Ratu singgah sebelum ini untuk mendapatkan tawaran harga yang ditawarkan kepada Ratu. Ternyata harga yang ditawarkan di kedai lebih mahal sedikit. Setelah berbincang dengan Raja dan bertanya pendapat wireman yang Ratu kenali, Ratu mengambil keputusan untuk membeli 'water heater' di pameran tersebut. 

Alhamdulillah, selesai urusan hari ini.. Barang sudah beli.. Peruntukkan duit untuk barang rumah ini sudah habis digunakan. Ratu pun pulang.

Tatapan dari,

Friday, November 14, 2014

Makan di Umbai Bersama-Sama Rakan Sepejabat Ratu

Malam tadi, Ratu membawa ibu Ratu bersama Puteri Raja Ratu makan bersama-sama rakan sepejabat Ratu di Restoren Ikan Bakar. Ayah Ratu tidak dapat menyertai kami kerana terlibat dengan kursus. Begitu juga Raja yang tidak turut serta kerana tugasan luar.

Habis sahaja waktu pejabat, Ratu bergegas pulang ke rumah untuk bersiap. Ratu siapkan Puteri Raja Ratu dahulu. Inilah gayanya dengan pakaiannya. Taraa..


Setelah siap semuanya, Ratu pun bergerak ke lokasi. Hujan masa waktu ini sangat lebat. Ratu kena berhati-hati ni. Akhirnya, sampai juga di lokasi. Ratu ingat Ratu yang lambat. Rupa-rupanya ramai lagi rakan Ratu yang belum sampai. Tidak mengapa duduk dulu di meja yang telah tersedia sambil bergambar dan menunggu makanan siap. Huhu.


Inilah kedainya,


Selesai makan.. perut pun sudah kenyang.. Mata pun dah kecik.. Ratu pun berangkatlah pulang.

Tatapan dari,

Saturday, November 1, 2014

Hari Assyura

10 MUHARAM

10 Muharam dikenali sebagai hari Asyura. Ini kerana pada hari tersebut terjadi pelbagai peristiwa penting berlaku yang menggambarkan perjuangan yang tabah dan gigih bagi menegakkan keadilan dan kebenaran.

Antara peristiwa yang telah berlaku:
1.  Nabi Adam bertaubat kepada Allah
2.  Nabi Idris diangkat ke langit oleh Allah
3.  Nabi Nuh diselamatkan oleh Allah keluar dari perahunya sesudah bumi ditenggelamkan selama 6 bulan.
4.  Nabi Ibrahim diselamatkan dari pembakaran Raja Namrud oleh Allah
5.  Allah menurunkan kitab taurat kepada Nabi Musa
6.  Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara oleh Allah
7.  Allah pulihkan penglihatan Nabi Yaakob yang kabur
8.  Nabi Ayub yang menderita akibat penyakit kulit yang dialaminya dipulihkan oleh Allah
9.  Nabi Yunus diselamatkan oleh Allah keluar dari mulut ikan paus setelah berada di dalamnya 40 hari 40 malam
10. Laut Merah terbelah dua bagi menyelamatkan Nabi Musa dan pengikutnya daripada tentera Firaun
11. Kesalahan Nabi Daud diampuni Allah
12. Nabi Sulaiman dikurniakan Allah kerajaan yang besar
13. Hari pertama Allah menciptakan Alam
14. Hari pertama Allah menurunkan rahmat
15. Hari pertama Allah menurunkan hujan
16. Allah menjadi Arasy
17. Allah menjadikan Luh Mahfuz
18. Allah menjadikan alam
19. Allah menjadikan malaikat Jibril
20. Nabi Isa diangkat ke langit

Petikan dari http://zanas.wordpress.com/awal-muharram-doa-akhir-dan-awal-tahun/

Ratu ingin kongsikan 14 perkara sunat yang dilakukan pada hari Assyura
1.  Bagi suami hendaklah melapangkan masa/belanja anak isteri. Fadilatnya, Allah akan melapangkan hidupnya sepanjang tahun ini
2.  Memuliakan fakir miskin. Fadilatnya, Allah akan melapangkan kuburnya nanti
3.  Menahan marah. Fadilatnya, di Akhirat nanti Allah akan memasukkannya ke dalam golongan yang redha
4.  Menundukkan orang sesat. Fadilatnya, Allah akan memenuhkan cahaya iman dalam hatinya
5.  Menyapu/ menyusap kepala anak yatim. Fadilatnya, Allah akan mengurniakan sepohon pokok di syurga bagi tiap-tiap rambut yang disapunya
6.  Bersedekah. Fadilatnya, Allah akan menjauhkannya daripada neraka sekadar jauh seekor gagak yang terbang tidak berhenti-henti dari kecil sehinggalah dia mati. Diberikan juga pahala seperti bersedekah kepada fakir miskin di seluuruh dunia ini.
7.  Memelihara kehormatan diri. Fadilatnya, Allah akan mengurniakan hidupnya sentiasa diterangi cahaya keimanan
8.  Mandi sunat. Fadilatnya, tidak sakit (tidak berat) pada tahun ini. Lafaz niat, "Sahaja aku mandi sunat hari Assyura kerana Allah Taala."
9.  Bercelak. Fadilatnya, tidak akan sakit mata pada tahun ini
10. Membaca Qulhuwallah sehingga habis sebanyak 1000 x. Fadilatnya, Allah akan memandanginya dengan pandangan rahmah di akhirat nanti
11. Sembahyang sunat 4 rakaat. Fadilatnya, Allah akan mengampunkan dosanya walau telah berlarutan selama 50 tahun melakukannya. Lafaz niat, "Sahaja aku sembahyang sunat hari Assyura 4 rakaat kerana Allah Taala.". Pada rakaat pertama dan kedua selepas fatihah, baca Qulhuwallah 11x
12. Membaca "Has biallahhu wa nik mal wa keel, nikmal wala wa nikmannaseer." Fadilatnya, tidak akan mati pada tahun ini
13. Menjamu orang berbuka puasa. Fadilatnya, diberikan pahala seperti memberikan sekalian orang Islam berbuka puasa
14. Puasa dengan niat, "Sahaja aku berpuasa esok hari sunat hari Assyura kerana Allah Taala." Fadilatnya, diberikan pahala seribu kali Haji, seribu kali umrah dan seribu kali syahid dan diharamkannya dari neraka

Betapa hebatnya amalan di hari Assyura ini. Jom kita sama-sama amalkan.

Tatapan dari,

Tuesday, October 28, 2014

Wallpaper Pelanggan

Hari ini, Ratu perlu menghantar 2 roll wallpaper seperti mana yang diinginkan oleh pelanggan ini yang bernama Syaripah Mastura atau lebih dikenali sebagai Mas. 

Ini dia wallpapernya,


Ini pula designnya,


Harganya RM60 untuk setiap roll + RM5 untuk kos pengeposan

Ratu ingin tunjukkan antara design lain yang boleh di pilih.


Ini adalah design yang ke 2 corak bunga,


Ini pula design yang ke 3 corak bunga,


Ini design yang ke 4, corak bunga


Ini design yang ke 5, corak bunga


Ini adalah design ke 6, corak bunga


Kesemua design di atas adalah pada harga RM60 per roll
Ukurannnya 10 meter x 45 cm
Wallpaper sudah siap gam di belakangnya.
Jadi, senang untuk pemasangan--> Tidak perlu kos upah

Berminat ??? Boleh menghubungi Ratu --> 012-6844870 Ely
Layarilah ruang facebok Ratu --> RR Raudah

Tatapan dari,

Sunday, October 26, 2014

Bersiar-siar Di Perkampungan Hang Tuah

Di kesempatan hujung minggu, Ratu bersama-sama ibubapa Ratu dan bapa saudara Ratu bersiar-siar di Perkampungan Hang Tuah. Lokasinya sangat berhampiran dengan perigi Hang Tuah yang mana ianya terletak di kampung Duyong. Perigi Hang Tuah dikatakan mempunyai kaitan dengan Hang Tuah iaitu seorang pahlawan yang terkemuka suatu ketika dahulu pada zaman Kesultanan Melayu Melaka. Beliau dilahirkan di kampung Duyong dan dipercayai menggali sendiri perigi ini untuk kegunaan dirinya. Pada asalnya perigi ini kecil. Lama-kelamaan makin besar dan makin dalam. Perigi ini dikatakan tidak akan kering walaupun di musim kemarau. Inilah kelebihan Perigi Hang Tuah ini dan airnya juga dikatakan dapat menyembuhkan penyakit. Kebanyakkan yang datang melawat perigi Hang Tuah ini akan mengambil kesempatan membasuh muka dan mandi menggunakan air perigi ini. 

Perkampungan Hang Tuah ini dibina dengan rekabentuknya yang sangat unik yang melambangkan perkampungan rumah melayu. Setiap rumah dibina untuk setiap seorang adik beradik Hang Tuah iaitu sebuah rumah untuk Hang Tuah, sebuah rumah untuk Hang Jebat, Hang Lekir, Hang Lekiu dan Hang Kasturi. Terdapat juga Rumah Tradisional Melayu, Muzium Hang Tuah, Auditorium, Balai Adat dan Pentas Kebudayaan. 

Ratu sangat sukakan rekabentuk rumahnya yang semuanya menggunakan kayu dan menggambarkan rumah seperti dahulu kala. Sekali Ratu sampai memang terpukau. Rumahnya sangat besar dan tinggi. 


Besar kan. Yang ini sebelah kiri.


Yang ini pula sebelah kanan.


Emm, sempat pula ayah Ratu ini bergambar. Huhu.


Sekali tengok teringat rumah arwah atuk, nenek dahulu. Hehe.. Marilah kita mensedekahkan Al-fatihah atuk dan nenek Ratu. Al-Fatihah.

Tatapan dari,

Friday, October 24, 2014

Awal Muharam

Muharam adalah bulan pertama dalam kalendar Islam (Hijrah). Apa itu awal Muharam? Awal Muharam atau Maal Hijrah merupakan hari yang penting bagi umat Islam yang mana ianya memperingati dalam sejarah Islam tentang penghijrahan Nabi Muhammad dari Kota Mekah ke Kota Madinah pada tahun 622 Masihi. Hijrah Rasulullah memberikan impak yang sangat besar kepada Islam. Pada asasnya, Muharam membawa maksud 'diharamkan' dari melakukan sebarang bentuk peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian, larangan ini ditamatkan setelah pembukaan kota Mekah (Rujuk surah Al-Baqarah, ayat 91).


DOA AKHIR TAHUN
Doa ini perlu dibaca sebanyak 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah.

Jom kita baca,


Barang siapa yang membaca doa ini, syaitan berkata,
"Kesusahan bagiku dan sia-sialah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku pada 1 saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun"


DOA AWAL TAHUN
Doa awal tahun ini elok dibaca sebanyak 3 kali selepas Maghrib pada malam 1 Muharam.

Jom kita baca,

Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata,
"Telah amanlah anak adam ini daripada godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan 2 malaikat memeliharanya daripada fitnah syaitan"

Ratu ingin kongsikan apa yang Ratu baca sebentar tadi iaitu antara amalan yang disunatkan dalam bulan Muharam,

1.  Berpuasa. Maksud hadis, Barang siapa yang berpuasa 1 hari dalam bulan Muharam pahalanya seumpama berpuasa selama 30 tahun. Maksud hadis lagi barang siapa yang berpuasa selama 3 hari iaitu pada hari khamis, jumaat dan sabtu, maka Allah akan tulis padanya pahala seperti mana beribadah selama 2 tahun.
2.  Banyakkan amal ibadat seperti solat sunat, zikir dan sebagainya.

Moga ilmu ini memberikan manfaat kepada semua.

Tatapan dari,

Mainlah Puas-Puas Sayang

Hari ini Rtau ingin meluangkan masa bersama-sama Puteri Raja Ratu sepanjang hari ini. Ratu rancang selepas mengemas rumah, Ratu ingin mengepos barang-barang pelanggan Ratu. Kemudian, Ratu hendak ke AEON (Jaya Jusco) untuk membeli barang. 

Setiba di sana, Puteri Raja Ratu ini sudah nampak playground di bahagian 'Food Court'. Apa lagi merengek-rengek hendak naik. Ya la.. Ratu bawakan. Mainla puas-puas. Hampir sejam juga la Puteri Raja Ratu ini bermain.

Ini lah gambarnya. Apa yang dibelek tu,


Entah apa yang Puteri Raja Rtau ini cakap dengan kawan-kawannya ni,


Dah masuk lorong lak,


Hehe.. Seronok pula Ratu tengok gelagatnya. Setelah puas Puteri Raja Ratu ini bermain. Ratu terus membawanya membeli barang di dalam Jaya Jusco itu.

Tatapan dari,

Kipas Solar

Kipas Solar
klik la gambar ni.. boleh juga call 012-6844870/ 017-2120267