Carila di sini beb...

Bagila hamster ni makan..

Nak bagi makan, klik saja dalam kotak tu..
Nak bagi minum, klik penutup botol susu tu..
Nak dia jalan di bulatan balik, klik butang tengah bulatan tu..

Lampu Solar

Wallpaper RR Raudah

Acuan Simen

Acuan Simen
Klik di sini untuk melihat pelbagai gambar dari pelanggan

KISAH PUTERI RAJA RATU

Monday, December 28, 2015

Penghujung Tahun 2015

Seperti mana yang diketahui, sekarang sudah jejak ke bulan Disember 2015. Bulan depan sudah tahun baru 2016. Bagaimana perjalanan korang di sepanjang tahun ini? Ada yang mengharunginya dengan penuh kegembiraan. Tak kurang juga ada yang mengharungi detik yang paling sukar dalam tahun 2015. Ada juga yang mengharungi kesedihan dan kegembiraan di sepanjang tahun ini. Itulah lumrah kehidupan. Benda yang baik kita jadikan panduan dalam perjalanan kehidupan kita dan yang buruk kita sempadan agar kita selalu beringat dan berharap ianya tidak datang kembali. 

Bagi Raja dan Ratu, kami bersyukur apa yang ada dalam kehidupan kami sekarang. Alhamdulillah dari 3 impian Ratu, dua darinya sudah tercapai. Alhamdulillah. Tapi untuk mencapai kejayaan impian itu, pasti ada cabaran yang perlu diharungi. Yang penting USAHA + DOA + TAWAKAL. Kejayaan tidak akan capai tanpa usaha dan usaha itu tidak bermakna jika tidak di alaskan dengan doa. Yang pasti sampai ke satu tahap apabila bila semua usaha dan doa kita sudah dilaksanakan semampu yang mungkin, kita perlu tawakal agar apa yang kita buat diizinkan olehNYA untuk tercapai apa yang diinginkan. Insha Allah. Jika tergelincir di tengah jalan, jangan bersedih. Pasti ada hikmah. Mungkin akan berlaku sesuatu yang buruk jika kita teruskan. Cuba yang lain. Jangan berputus asa.

Bagaimana dengan tahun hadapan ? Apa impian korang ? Setkan dalam minda kita apa yang ingin dicapai. Ratu juga sudah letakkan 3 impian yang ingin dicapai. Salah 1 impian yang tidak terlaksana tahun ini akan Ratu bawa ke tahun hadapan dan Ratu akan pastikan ianya tercapai. Insha Allah. Kumpulkan semangat, rancang strategi untuk gapainya. 


Harapan Ratu agar tahun hadapan bukan sahaja Raja dan Ratu tapi semua pembaca dan pengunjung teratak ini agar tahun depan impian kita semua terlaksana. Di bulan ini.. Di waktu ini.. Rehatkan minda seketika.. Renungkan apa yang hendak digapai di tahun hadapan. Renungkan kembali apa yang telah kita harungi tahun ini. Bila sudah ada impian di tahun hadapan, perjalanan hidup kita akan datang akan mula teratur bila kita tahu apa yang kita inginkan. Moga tercapai semua impian. 

Bermadah pula Ratu kali ini. hEHE..

Tatapan dari,

Tuesday, December 22, 2015

Apa Yang Puteri Raja Ratu Buat Tu

Tatkala Ratu sedang sibuk di dapur, Ratu tidak sedar bahawa Puteri Raja Ratu ini sedang bermain dengan telefon bimbit Ratu. Masa tu sudah malam.. Sudah mahu masuk tidur. Ratu minta Puteri Raja Ratu ini baring atas katil terlebih dahulu sementara Ratu buatkan susu, basuh muka dan ambil air sembahyang. Bila Ratu sudah selesai segala urusan, Ratu masuk bilik dan Ratu tengok Puteri Raja Ratu tengah membelek telefon bimbit Ratu. Pada mulanya, Ratu tidak sedar apa yang dibuatnya. Ratu ingatkan dia membelek gambar atau video yang ada dalam simpanan telefon bimbit tu.

Ratu pun solat la Isyak telebih dahulu dan Puteri Raja Ratu ingin ikut sama solat. Oklah, kami pun solat sama. Apa yang Ratu buat semasa solat, Puteri Raja ratu ikut. Alhamdulillah. Selesai je solat, kami pun baring lah atas katil. Sekali Ratu belek telefon bimbit. Erk !!! 

Tengok lah apa yang dibuatnya ini,


Gambar kedua,


Gambar seterusnya,


Bertuah betul. Ratu tengah sibuk kat dapur tadi. Rupa-rupanya dia buat ekperimen kat telefon bimbit ni ya. hUHU..

Tatapan dari,

Friday, December 18, 2015

Apabila Kaum Ibu Mahu Ingin Jadi Sempurna

Ratu terleka membaca petikan di salah sebuah majalah dan Ratu ingin kongsikan di sini. Mungkin ada di kalangan kaum ibu termasuklah Ratu sendiri yang merasainya. 

Sebaik sahaja kaum ibu terjaga dari tidur, sudah pasti ada sahaja tugasan yang menanti dan perlu dibuat seperti mahu membasuh, uruskan anak, masak dan sediakan makanan, uruskan perniagaan dan sebagainya. Betul tak? Tapi perlu diingatkan bahawa kaum ibu yang fikir boleh lakukan semua ini boleh membahayakan mereka terutama sekali dalam aspek pengurusan masa dan tekanan. Ada juga beberapa kemungkinan yang akan berlaku. Antaranya,

MENGURANGKAN DAYA INGATAN
Di kala kaum ibu mula melakukan pelbagai perkara dalam 1 masa, fungsi otak mula dipaksa bekerja keras secara berlebihan untuk memahami aktiviti yang sedang dilakukan dan akan dilakukan. Akhirnya, otak tidak dapat membezakan mana yang lebih penting dan perlu diutamakan. Di sini, daya ingatan akan menjadi lebih perlahan. 

KEPUTUSAN SEDERHANA
Pelbagai kerja yang ingin dilakukan dalam 1 masa membuatkan kita kurang fokus dan adakalanya pekerjaan yang dilakukan hanya biasa-biasa sahaja. Oleh itu, disarankan kaum ibu membuat jadual dan catatan untuk melakukan sesuatu agar ianya lebih teratur dan dapat melakukan mana yang lebih penting. Selesaikan satu per satu.

TEKANAN EMOSI
Apabila kaum ibu menyudahkan pekerjaannya serentak, emosinya akan berkonflik dengan sendirinya khususnya jika ada yang mengganggu. Sudahnya kaum ibu menjadi lebih tertekan. Kerja yang sedia ada tidak dapat siap, malah terpaksa buat kerja lain. Di sini itulah pentingnya jadual dan catatan agar pekerjaan lebih teratur.

STRESS BERLEBIHAN
Konflik emosi yang berlaku akan mengundang stress. Jika tidak dikawal, stress itu akan berganda. Ianya terjadi apabila pekerjaan yang dilakukan tidak berjalan seperti yang diharapkan. Di situlah kaum ibu akan jadi pemarah dan kurang sabar. Adakalanya kaum ibu mudah melepaskan emosi pada anak-anak atau menjadi mudah menagis, cepat marah dan cepat terasa. 

Di sini ada tip untuk menghindarinya. Antaranya,

LAKUKAN TUGAS SATU PERSATU
Lakukan tugasan satu persatu supaya ianya lebih fokus. Dahulukan tugasan yang lebih penting. Senaraikan tugasan yang ingin dilakukan supaya tidak lupa dan tugasan dapat dilakukan dengan lebih teratur. Tidak kisahlah sama ada tulis melalui note dan lekatkan di pintu peti ais ataupun tulis di papan putih atau papan hitam.

BERDAMAILAH DENGAN DIRI SENDIRI
Bukannya mudah untuk berdamai dengan diri sendiri. Lakukan dengan setenang-tenangnya ikut kesesuaian dan keserasian diri kaum ibu itu sendiri. Hindari dari sikap terlalu mengejar kesempurnaan diri. Kurangkan sedikit tekanan supaya otak dapat berehat seketika dan tidak terbeban dengan perkara yang tidak sempat atau tidak dapat dilakukan dengan baik.

BELAJAR MEMINTA BANTUAN
Suami dan anak adalah orang yang paling dekat dengan kita. Tidak salah jika menurunkan standard untuk meminta bantuan suami atau anak yang sudah boleh berdikari dalam membantu menguruskan tugasan kita. Walaupun mungkin apa yang mereka lakukan tidak seperti apa yang diharapkan, yang penting hargailah apa yang telah mereka bantu sekaligus ianya mengeratkan hubungan kekeluargaan.

BEBAS TEKNOLOGI KOMUNIKASI
Sekiranya kita merupakan salah seorang daripada golongan yang 'hantu' gajet, belajarlah untuk melepaskan sedikit kegilaan anda itu kerana ianya juga mengganggu masa kita dalam menyiapkan tugasan harian kita. Tetapkan masa tertentu untuk gajet seperti twitter, facebook mahupun whatsapp. Ini biasanya berlaku bagi golongan kaum ibu yang terlibat dalam perniagaan online.

LAKUKAN AKTIVITI LAIN
Jika anda terlalu sibuk dengan urusan seharian di rumah dan perniagaan. Cuba ambil masa atau luangkan sedikit masa dengan aktiviti lain yang boleh mengurangkan tekanan anda seperti bersiar-siar bersama keluarga atau melawat ibubapa anda mahupun ibubapa mertua di kampung. Dengan cara ini, kita akan mula belajar bertenang dan dapat merehatkan otak.

Moga perkongsian kali ini dapat membantu.

Tatapan dari,

Thursday, December 10, 2015

Bermain Playground Di Molly Fantasy

Beberapa hari lepas, Ratu bersama-sama Puteri Raja Ratu pergi ke Jaya Jusco untuk habiskan kupon yang diberikan kepada Ratu sebelum ini. Sayangnya kupon ini ada tarikh luput. Kalau tak, pasti Ratu akan kumpul lama sedikit. Lepas itu guna sekaligus untuk beli barang. Kupon itu bernilai RM20. Emm.. rugi kalau tak beli barang kan. Kebetulan Ratu memang hendak beli salah satu antara periuk multi cooker, pengisar untuk buat kek atau grill elektrik. Ingat nak beli steamer. Tapi bila difikirkan balik, rugi jer beli. Sebab bukan selalu guna. Semak je dalam kabinet simpan banyak barang kan. Ratu fikir balik, baik Ratu beli multi cooker yang siap boleh kukus. Senang.. Jimat wang.. Jimat ruang nak simpan. Lagipun, multi cooker ni pelbagai guna. Boleh masak itu, masak ini guna periuk yang sama. 

Sampai sahaja di Jaya Jusco, Ratu sudah tepuk dahi. Haishhh !!! macam mana boleh lupa ni. Akibat tukar beg tangan dan beg duit, Ratu boleh tertinggal J-Card kat rumah. Emm.. Tak perlah, Ratu terus pergi ke kaunter khidmat pelanggan dan minta note no J-card untuk tujuan pembayaran nanti. Puteri Raja Ratu ini pula tidak duduk diam. Habis semua barang atas kaunter tu dia nak usik. Akibat kecomelan Puteri Raja Ratu ni, kakitangan di situ memberikan kupon sebanyak 18 keping untuk bermain di Taman Permainan Molly Fantasy dalam bangunan Jaya Jusco ini kepada Puteri Raja Ratu. Haha.. Tergamam Ratu seketika. Alhamdulillah.. Ini namanya rezeki. Bak kata pepatah rezeki jangan ditolak, musuh jangan dicari. hUHU.. Inilah hikmah j-card tertinggal kat rumah. Huhu.

Terus Ratu pergi beli barang Ratu terlebih dahulu. Kemudian, baru Ratu tukar kupon ini kat taman permainan Molly Fantasy. Belek punya belek, fikir punya fikir. Ratu pula yang buntu mana nak beli dulu. Mana nak pilih.. Mata sudah rambang. Emm.. Belek punya belek. Akhirnya, Ratu ambil pengisar ini. Emm.. dah boleh buat kek ni. Haha..


Kemudian, Ratu dan Puteri Raja Ratu makan terlebih dahulu. Kenyangkan perut sebelum kami ke Taman Permainan. Perut pun kenyang Ratu pun tuju ke Molly Fantasy. Tapi sebelum itu solat dulu bersama Puteri Raja Ratu ni, lepas tu barulah Ratu buat pertukaran kupon. Peh !!! Banyaknya siling untuk bermain ni. Berat beg duit untuk simpan siling ni. Puteri Raja Ratu sudah rambang mata. Kalau boleh, semua dia nak main. Emm..


Ini yang sempat Ratu ambil gambar. Huhu.


Seronok juga bermain dengan Puteri Raja Ratu kat sini. Bukan Puteri Raja Ratu sahaja yang main, Ratu pun main bersama. Haha.. Tapi Ratu tidak habiskan semua kupon sebab sudah lewat sangat ni. Pujuk Puteri Raja Ratu ini balik. Mengamuk-ngamuk dia tak nak balik. Hendak main lagi. Haha. Jenuh pula pujuk dia. 

Dalam perjalanan balik, Puteri Raja Ratu ini sudah kepenatan bermain. Terus dia terlelap dalam kereta. Huhu..

Tatapan dari,

Tuesday, December 8, 2015

Rawat Diri Dengan Sumber Alam Semulajadi

Hendak tahu beberapa tips kesihatan. Di sini Ratu kongsikan melalui ilmu yang Ratu perolehi dari salah sebuah majalah.

HILANGKAN KELEMUMUR
Perahkan air limau purut atau limau nipis di atas kulit kepala. Lumurkan rata-rata dan biarkan beberapa jam. Ingin hasilnya lebih baik, biarkan rambut diperap dengan tuala. Kemudian basuh dengan air suam. Selain itu, petua ini juga dapat membantu mengurangkan pening kepala.


MERAWAT PANAU
Panau memang membuatkan kita rasa kurang selesa kan. Ambil halia dan tumbuk lumat. Kemudian tempelkan pada kawasan panau. Amalkan sehingga panau hilang.

BEBAS DARI JERAWAT
Rebus segengam biji kani di dalam periuk tanah sehingga menggelegak dan pekat. Manjakani atau buah kani ini boleh dibeli di kedai-kedai india. Apabila suam, sapukan pada wajah atau bahagian kulit yang bermasalah jerawat. Tunggu sehingga kering dan cuci dengan bersih. Amalkan setiap hari.

TEGANGKAN KULIT MUKA
Ambil tepung ubi kayu dan mentimun. Timun hendaklah di sagat atau dihancurkan terlebih dahulu. Kemudian campurkan kedua-duanya dengan sedikit air. Kacau hingga rata dan jangan terlalu cair. Pekat lagi bagus. Tampalkan pada muka seperti memakai masker. Biarkan selama 20 minit dan kemudian bilas dengan air bersih.

KULIT CERAH DAN LICIN
Ambil sebiji limau nipis dan dibelah dua. Semasa mandi, gosokkan pada muka dan seluruh badan. Insya Allah, kulit akan licin, cerah dan harum.

NYAH BAU BADAN
Potongkan limau kasturi dan buangkan bijinya. Kemudian makanlah kulit limau kasturi bersama airnya. Amalkan selalu. Boleh juga diamalkan dengan minum air rebusan serai, halia, kulit kayu manis dan lada hitam.

MEMERAHKAN KULIT MUKA
Ambil sebiji buah tomato masak, lecek hingga halus. Kemudian pupurkan di seluruh muka. Biarkan kering selama 20 minit.  Bilas dengan air bersih. Amalkan seminggu 2 hingga 3 kali seminggu. Seluruh kulit muka akan kemerah-merahan, ia juga menjadi licin.

Selamat mencuba !!!

Tatapan dari,

Tuesday, December 1, 2015

Gegar Vaganza 2015

Gegar Vaganza ini adalah rancangan terbitan Astro yang mana Ratu juga menyukainya. Para pesertanya tidak kurang hebatnya kali ini berbanding dengan Gegar Vaganza yang pertama. 

Pada awalnya, Ratu tidak menyedari kehadiran pertandingan ini. Ratu pun dapat tahu pun melalui pejabat Ratu. Di pejabat Ratu ada Astro. Sekali tengok ulangan rakamannya, Ratu terkejut. Salah seorang rakan Ratu memberitahu mengenainya dan kali ini peserta-pesertanya lebih menyengat berbanding sebelum ini. 

Ratu pun mula mengikuti perkembangan rancangan Gegar Vaganza yang ditayangkan secara langsung di Astro Ria pada hari Ahad.

Ahad lepas Ratu tengok para peserta membuat persembahan yang sehabis baik sehingga para juri susah unuk membuat keputusan. Inilah antara peserta yang berjaya ke peringkat separuh akhir Gegar Vagamza:

1. Acong Sweetchild
2. Ezad Exist
3. Siti Nordiana
4. Nassier Wahab
5. Haiza
6. Faradhiya
7. Azian Mazwan Safuan

Pada Ahad lepas, sepetutnya Acong Sweetcild terkeluar. Tapi immunity telahpun digunakan oleh Datuk Vida yang membawa kembali Acong Sweetchild ke peringkat seterusnya. Acong ini memang power juga lah suara dia. 


Tapi kali ini Ratu pun tak tahu hendak kata apa-semuanya hebat-hebat belaka. Agak-agak siapa yang akan ke peringkat akhir ya.

Tatapan dari,

Sunday, November 22, 2015

Khasiat Sesudu Madu

Ratu ingin kongsikan di sini melalui apa yang Ratu baca melalui majalah mengenai madu. Seperti mana yang kita tahu sejak zaman dahulu lagi, madu bukan sahaja dijadikan makanan kesihatan malah ia juga digunakan secara meluas untuk merawat pelbagai masalah kulit dan dipercayai mampu merawat kecantikan dalaman wanita. 

Antara khasiat madu :-

MENYEGARKAN TUBUH DAN WAJAH
Pengambilan secara konsisten mampu memberi tenaga kepada tubuh sekaligus menaikkan seri wajah. Amalkan 1 sudu madu setiap hari ketika perut kosong. Tapi perlu diingatkan !!! Elakkan menggunakan sudu besi sebaliknya gunakan sudu plastik kerana ianya dikatakan dapat mengekalkan khasiat madu. 

MELINDUNGI DAN MELEMBAPKAN KULIT
Kandungan antioksidan dalam madu dapat melindungi kulit daripada jangkitan. Ianyanya juga membantu memulihkan luka dan mengatasi pelbagai masalah seperti bintik-bintik hitam serta jerawat. 

Gunakan madu sebagai masker wajah. Oles madu pada wajah, kemudian biarkan kering. Bersihkan wajah dengan air perahan limau nipis. Lakukan petua ini 2 kali seminggu, kulit wajah akan kelihatan lembap dan kemerahan. 

AWET MUDA
Khasiat dalam madu dikatakan dapat menentang radikal bebas. Ianya bersifat antipenuaan. Minum madu bersama perahan lemon atau madu bersama air suam. Ia bukan sahaja melawas malah membantu membuang toksin dalam tubuh badan.

SEBAGAI PEMBERSIH WAJAH
Madu juga boleh dijadikan sebagai pembersih wajah. Kandungan enzim dalam madu apabila dicampur dengan air menjadi cairan lembut yang dapat membersihkan kotoran dari dalam dan membuatkan kulit wajah lembut dan tegang. Ia adalah pembersih semulajadi yang selamat dan berkesan. 

MENGATASI JERAWAT DAN PARUT
Madu sangat mujarab untuk mengecutkan dan menghilangkan jerawat tanpa meninggalkan parut. Madu merawat kulit dari dalam seterusnya menjadikan kulit lebih sihat dan licin. Ia juga dikatakan dapat menghilangkan parut pada wajah. Sapukan madu pada bahagian yang bermasalah, biarkan sehingga kering. Kemudian, bilas dengan air suam.

MENCERAHKAN KULIT
Untuk mendapatkan kulit tubuh yang halus dan cerah, kita boleh berendam dalam tab yang dicampur dengan madu, susu dan air mawar. Kombinasi ramuan ini mampu meredakan tekanan dan menjadikan kulit gebu. Ia juga merawat tubuh  dengan cara yang lembut.

ATASI BIBIR HITAM
Bagi anda yang mengalami masalah bibir gelap atau hitam, sapukan madu pada bibir setiap malam. Sebaik sahaja bangun tidur, bersihkan bibir dengan air suam. Lakukan secara konsisten sehingga bibir anda menjadi kemerahan. 

Semoga tip ini dapat membantu anda.

Tatapan dari,

Friday, November 20, 2015

Tuan Anas Mikael

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Sejak kebelakangan ini, Ratu sudah mula terjebak dengan kisah drama bersiri. Emm.. Selalunya, Ratu kurang sedikit mengikuti drama bersiri ini. Kalau tengok pun tidak ikuti sepenuhnya setiap episod. Tapi kali ini TUAN ANAS MIKAEL telah menarik perhatian Ratu untuk menontonnya dari mula hingga akhir.

Ratu tertarik dengan jalan ceritanya melalui iklan atau sedutan drama bersiri ini sebelum ianya mula ditayangkan di Astro Ria. Emm.. kadangkala kalau Ratu bermalam di rumah ibubapa Ratu, berebut jugalah tengok tv dengan mak Ratu. Mak Ratu hendak menonton TV3 untuk drama bersiri Dhia Sofea, Ratu pula hendak menonton Astro Ria untuk drama bersiri Tuan Anas Mikael. Ayah Ratu pula tidak kisah. Dua-dua cerita tu dia tengok. Haha.. Puteri Raja Ratu ? Puteri Raja Ratu pula hendak tengok rancangan rakamannya Robocar Poly. Jadi, berebut lah nak tengok tv. Nasib baik Ratu ambil Astro Beyond yang siap boleh rekod. Apa lagi, Ratu mengalah. Ratu rekod drama bersiri Tuan Anas Mikael dan Ratu akan menontonnya kembali selepas drama bersiri Dhia Sofea habis. Huhu.

Inilah antara pelakon drama bersiri yang menjadi kegilaan Ratu ni,



Cerita ni memang best. Yang buat menarik perhatian Ratu adalah rekabentuk rumahnya yang sangat cantik. Rumah siapa la agaknya yang tersergam indah ini. Ratu difahamkan salah 1 rumah dalam drama bersiri ini adalah milik Dato Aliff Syukri pemilik D Herbs. Ini rumahnya,


Cantik kan rumahnya dan Ratu difahamkan rumah yang diduduki oleh Tuan Anas Mikail pula adalah milik Ziela Jalil. Pehh, sangat tersergam indah rumahnya. Ratu amat menyukainya. Tapi apapun Ratu amat bersyukur sangat dengan apa yang Allah berikan kepada Raja Ratu untuk rumah baru kami, Walaupun tidaklah sebesar rumah Ziela Jalil tu, tapi Alhamdulilah Allah permudahkan kami menyiapkannya seperti apa yang kami impikan.

Apa-apapun Ratu bagi 10 bintang untuk drama ini. Haha. Awal-awal lagi Ratu dah bagi bintang sedangkan drama ini sedang berjalan dan belum habis ditayangkan lagi. Huhu..

Tatapan dari,

Thursday, November 12, 2015

Habiskan Masa Bersama Puteri Raja Ratu

Kebelakangan ini Raja sangat sibuk dengan tugasnya di Penapisan Petronas Melaka. Jadi, Ratu mengambil keputusan di hujung minggu ini ingin mencari kasut di Jaya Jusco. Kebetulan kasut yang sedia ada ini sudah rosak. Ratu pun keluar bersama-sama Puteri Raja ratu dan ibubapa Ratu.

Ibubapa Ratu kebetulan beberapa hari lepas ada membeli baju baru untuk Puteri Raja Ratu. Emm, cucu kesayangan la katakan. Kejap-kejap belikan baju. Malangnya, kali ini baju tersebut saiznya seperti kurang sesuai untuk digayakan dengan Puteri Raja Ratu. Kebetulan hendak keluar ini, singgah sekali ke kedai pakaian tu untuk buat pertukaran.

Sampai sahaja, Puteri Raja Ratu sudah nampak dan merengek hendak naik. Inilah permainannya,


Bukan main suka dia naik bot pelampung air ni.. Hehe.. Lepas itu singgah pula di sini,


Emm. naik motor besar,


Naik keretapi pulak,


Sampai di Jaya Jusco hendak bergambar pula. Emm.. Lama-lama ni Ratu ni tak beli kasut jugak ni kang. Hasihhh....


Gambar seterusnya,


Sudah puas hatinya, barulah Ratu boleh bergerak untuk mencari kasut. Tapi perut lapar. Singgah dulu makan di Chicken Rice Shop. Kemudian barulah mencari kasut. Hari ini Ratu rasa, masa banyak dihabiskan dengan melayan keinginan Puteri Raja Ratu ini. hUHU.. Tapi tak per. Janji dia gembira, Ratu pun suka hati.. hUHU..

Tatapan dari,

Wednesday, November 4, 2015

Hasil Testimoni Dari Pelanggan

Kali ini Ratu ingin kongsikan beberapa keping gambar yang dihantar oleh salah seorang pelanggan Ratu dari Perlis Encik Syed Shukran. Ratu terpegun melihat keunikan rentak dan kreativiti yang dipersembahkan oleh pelanggan Ratu dalam menggunakan acuan simen ini. 

Inilah antara gambar testimoninya,


Ini gambar yang kedua,


Ini pula gambar ketiga,



Ini gambar seterusnya,



Inilah cara saya membantu anda dalam mencantikkan halaman rumah anda mengikut citarasa anda.
Lebih berpuashati jikalau anda dapat lakukannya sendiri. Jimat masa, jimat kos. 
Lakukannya ikut kelesaaan masa anda. 
Dengan adanya alatan ini, ianya membantu anda dalam merealisasikan impian anda.
Anda berpuashati, Ratu lagi sukahati.

Berminat --> hubungi 012-6844870 Ely

Kunjungilah ruangan facebook --> RR Raudah

Tatapan dari,

Tuesday, November 3, 2015

Alhamdulillah.. Majlis Berjalan Lancar

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua pengunjung Teratak Istana Raja Ratu. Alhamdulillah, Ratu bersyukur sangat apa yang Raja Ratu rancangkan berjalan dengan lancar. Akhirnya, majlis untuk kenduri Rumah Baru Raja Ratu terlaksana. 

Raja dan Ratu memang merancang hendak buat kenduri rumah baru kami dan tahlil arwah. Tapi Raja pula menambah aktiviti majlis dengan merancang membuat Aqiqah untuk Puteri Raja Ratu. Jadi, majlis sekali jalan.. sekali penat.. tetamu sekali datang untuk 3 aturcara majlis. Hehe..

Raja dan Ratu rancang pada mulanya, ingin buat pada hari sabtu 17 Oktober 2015. Tapi Raja menolak kerana kena ada urusan luar. Jadi kami tunda ke tarikh 24 Oktober 2015. Raja menolak sekali lagi kerana tarikh ini belum gaji lagi. Nanti susah saudara mara yang jauh hendak datang. Jadi, kami tunda ke tarikh 31 Oktober 2015 iaitu pada hari Sabtu. Kalau hendak diikutkan pada tarikh ini Raja memang sibuk sebab Penapisan Petronas Melaka sudah mula 'shutdown'. Kalau ikut jadual Ratu difahamkan sepatutnya 'shut down' pada 15 November 2015. Tapi kali ini jadual shutdown diawalkan pula tarikhnya di saat-saat akhir. Oleh kerana, Ratu pun sudah siap urusan majlis termasuklah makanan, khemah, tahfiz dan anak yatim serta penyewaan bas untuk membawa anak yatim dan pelajar tahfiz datang ke rumah, majlis kena berjalan mengikut tarikh yang telah ditetapkan. 

Aturcara majlis dimulakan dengan kehadiran anak yatim dan pelajar tahfiz pada pukul 11.00 pagi. Mereka mulakan dengan bacaan surah Al-Baqarah untuk rumah baru dan Yassin untuk tahlil. Selepas Zohor barulah mula menjamu selera dan tetamu mula membanjiri rumah baru kami. 

Inilah antara gambar yang sempat diambil,


Gambar kenangan,


Khemah yang dipasang,


Anak yatim dan budak tahfiz mulakan bacaan,


Antara menu kambing yang dihidangkan,


Antara tetamu yang hadir,


Alhamdulillah, ramai tetamu yang hadir. Majlis berakhir pada pukul 10.30 malam. Raja dan Ratu memang sudah kepenatan. Esok adalah sesi Raja dan Ratu mula mengemas. Nasib baik ibubapa Ratu datang membantu mengemas. Kalau tidak terkejar-kejar juga Ratu dibuatnya. Hehe..

Alhamdulillah, terima kasih kepada semua yang hadir. Bersyukur kerana tercapai salah satu lagi matlamat Ratu pada tahun ini. 

Tatapan dari,

Apa Yang Puteri Raja Ratu Buat Tu ???

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pengunjung setia teratak istana ini. Apa khabar semua ? Hari ini Ratu leka tengok gelagat Puteri Raja Ratu ini bermain di rumah ibubapa Ratu.

Ratu tengah lipat baju. Sekali tengok Puteri Raja Ratu ni tengah main masak-masak. Bila di tanya masak apa tu ? Katanya masak kari.. ooo.. karii.. Huhu..

Inilah gelagatnya,


Bila Ratu leka menonton tv sambil lipat baju. Tak alih-alih Puteri Raja Ratu bawa makanan katanya untuk dihidangkan kepada Ratu. Katanya dah siap masak. Makanlah.. Erkk !!! Oklah, Ratu pun layankan kehendaknya. hUHU.. Buat-buatlah makan. Hehe..


Lepas itu, Puteri Raja Ratu bawa pula pingggan dan air minuman. Emm.. Katanya, senang nak makan dah ada pinggan. Senang nak minum dah ada air minuman. Emm.. Geli hati Ratu tengok gelagatnya.


Kasi layan !!!!

Tatapan dari,

Friday, October 30, 2015

Rawat Diri Dengan Sumber Alami

Kali ini Ratu ingin kongsikan beberapa tip merawat diri menggunakan bahan-bahan semulajadi. Ratu terbaca tips ini di dalam salah sebuah majalah. 

*  GARAM UBATI SAKIT GIGI
Petua ini elok dilakukan bagi menghindarkan diri dari sakit gigi. Caranya, campurkan sedikit garam halus pada ubat gigi apabila hendak menggosok gigi setiap pagi, Jika ini diamalkan, anda bukan sahaja dapat menghindarkan sakit gigi dan mulut, malah gigi anda juga akan jadi lebih putih berseri. 

*  MENGHILANGKAN BISUL
Apabila anda terkena bisul, jangan dibiarkan begitu sahaja hingga ia membesar yang bukan sahaja sakit malah akan sukar diubati. Oleh itu, bila anda sedar terkena bisul, cepat-cepat ambil bawang putih. Gosoklah bisul anda dengan bawang putih. Berkat air bawang putih yang berbau tengik itu, bisul tidak sempat membesar akhirnya akan mengempis tanpa meninggalkan kesan parut.

*  LIMAU WANGIKAN RAMBUT
Ambil beberapa biji limau nipis dan hiris. Kemudian gosokkan ke seluruh kepala. Biarkan beberapa minit, selepas itu cuci bersih. Selain mewangikan rambut, limau nipis juga boleh menghilangkan pening dan menyejukkan rambut.

*  GULA UBAT LUKA
Jika bibir luka dan berdarah kerana terhantuk pada benda keras, ambil sedikit gula dan sapukan pada bibir yang berdarah. Anda akan dapati darah itu akan berhenti dengan segera.

*  BINTIK-BINTIK MERAH DI BADAN
Kadang-kadang tanpa disedari, badan terkena bintik-bintik merah. Ia mungkin disebabkan terkena bisa serangga atau ulat bulu yang menyebabkan gatal-gatal atau pedih. Sekiranya anda mengalami keadaan demikian, jangan panik. Ambillah sepotong kunyit, parut dan bubuh kapur sirih serta air. Panaskan ramuan tersebut di atas api, kemudian sejukkan. Setelah sejuk sapukan pada bahagian bengkak itu. Insya Allah dalam waktu 5 minit penyakit tersebut akan hilang.

*  UBI KAYU UBAT SAKIT GASTRIK
Sudah tentu kita tidak selesa kalau gastrik menghampiri. Menurut orang tua-tua cara mengubatinya ialah dengan mencari ubi kayu yang masih segar atau masih muda. Kupas kulitnya dan dicuci bersih. Kemudian potong ubi kayu itu sepanjang 5 cm. Makanlah ubi kayu itu sehari 3 potong iaitu pada sebelah pagi, tengah hari dan petang. Pada sebelah pagi sebelum makan ubi tersebut, makanlah nasi terlebih dahulu walaupun sedikit. Lakukan ini setiap hari sampai 3 minggu atau sebulan.

Semoga tips ini dapat membantu anda semua.

Tatapan dari,

Thursday, October 22, 2015

Acuan Simen Menjadi Tumpuan

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Acuan simen menjadi buruan ramai. Alhamdulillah.

Antara mereka yang bertanya,


Mereka bertanya melalui whatsapp. Insha Allah stok ada lagi jika anda berminat.


 Boleh whatsapp, we chat, mesej Ratu jika berminat..


Harganya pasti berpatutan,


Inilah antara mereka yang bertanya dan membeli acuan simen. Acuan simen ini membantu anda dalam mencantikkan halaman rumah, Anda boleh buat ikut kreativiti dan imiginasi anda sendiri sebab anda yang lakukannya sendiri. 

Bentuk bulat.. 
Memanjang.. 
Lakukan sebagai lalulan pejalan kaki.. 
Laluan di tengah kolam air.. 
Kaki 5 keliling rumah.. 
Apa sahaja yang anda ingin lakukan boleh tercapai dengan adanya acuan simen ini.


Berminat --> 012-6844870 Ely
Boleh
Harganya cuma RM89.00 sahaja termasuk pengeposan..

Ruangan facebook Ratu --> RR Raudah

Tatapan dari,

Sunday, October 18, 2015

Sarapan Yang Mengeyangkan

Beberapa hari lepas Ratu ada bertanyakan kepada Raja menu apa Ratu hendak masak hujung minggu ini. Hendak makan nasi ayam ker? Nasi Tomato ker? Nasi Jagung ker? Tom Yam ker? Emm.. Puteri Raja Ratu cakap dia hendak makan nasi ayam. Apabila ditanyakan kepada Raja, Raja pula cakap hendak makan rendang. Erkk.. Kebetulan kerisik memang Ratu baru beli. Ratu mula terfikir mana yang Ratu hendak ikutkan. Kehendak Raja ataupun kehendak Puteri Raja Ratu. Emm..

Fikir punya fikir.. tenung punya tenung.. Ratu fikir kali ini Ratu ikutkan kehendak Raja. Hujung minggu depan, Ratu buat pula nasi ayam pula untuk Puteri Raja Ratu. Jadi minggu ni, Ratu masak rendang, rebus nasi empit, goreng cekodok dan masak sayur lodeh. Haha.. penat sikit pagi ni. Tapi sekali masak untuk sarapan pagi dan tengah hari sekali. Nanti tengah hari masak nasi sahaja. Hehe.

Inilah hasilnya,


Maaf, sekali ambil gambar.. Ikan lak dah terusik,


Raja pula tolong masak sambal ubang. Sudah siap masak, apa lagi makan. Kenyangkan perut. Bila sudah kenyang, hati pun senang. Lalalalala !!!!!

Tatapan dari,

Kipas Solar

Kipas Solar
klik la gambar ni.. boleh juga call 012-6844870/ 017-2120267