Carila di sini beb...

Bagila hamster ni makan..

Nak bagi makan, klik saja dalam kotak tu..
Nak bagi minum, klik penutup botol susu tu..
Nak dia jalan di bulatan balik, klik butang tengah bulatan tu..

Lampu Solar

Wallpaper RR Raudah

Acuan Simen

Acuan Simen
Klik di sini untuk melihat pelbagai gambar dari pelanggan

KISAH PUTERI RAJA RATU

Thursday, April 2, 2015

Berhati-Hati Dengan Penipuan GST

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Hari ini bermulalah perlaksanaan GST. Apa-apapun kita sebagai pengguna perlu bijak dalam membuat pilihan dan membuat pembayaran. Perlu difahamkan ada barang yang naik harga dan ada barangan yang akan turun harga. Tidak kurang juga ada barangan yang tidak dikenakan GST. Jangan mudah tertipu !!!! Fahami betul-betul barangan yang mana dikenakan GST.

Ratu ingin ceritakan di sini, salah seorang rakan Ratu hari ini ingin membeli telefon bimbit jenama Oppo. Dia pergi ke kiosk di salah sebuah pusat membeli belah. Seperti mana yang kita tahu telefon bimbit sebelum ini tidak dikenakan caj SST. Tapi bila sudah ada GST. Ini bermakna harga telefon bimbit akan naik setelah dicaj 6%. Sekali penjual itu mengenakan GST ke atas telefon bimbit tersebut kepada rakan Ratu. Nasib baik rakan Ratu ni ada ilmu sedikit. Ingat ya, kita sebagai pengguna berhak minta penjual itu tunjukkan surat kelulusan dan pendaftaran GST. Surat tersebut yang dikeluarkan oleh pihak KASTAM yang mana ada menyatakan no CPB atau no pendaftaran GST. Adalah menjadi 1 kesalahan jika pihak tertentu yang tidak berdaftar dengan pihak kastam mengenakan caj 6% ke atas pembeli. Kita sebagai pengguna berhak mengadu kepada pihak KASTAM jika ada penyalahgunaan caj GST seperti ini. Rupa-rupanya pihak penjual itu tidak berdaftar. Nasib baik telefon bimbit yang dibelinya tidak dicaj 6%.

Bil yang dikeluarkan juga akan berubah yang mana pihak penjual perlu menyatakan no pendaftaran GST. Bil seperti ini dikenali sebagai tax invoice,


Perlu diingatkan di sini, ada barangan yang dikenakan GST dan ada barangan yang tidak dikenakan GST,


Jadi, perlulah berhati-hati. Penuhkan dada dengan ilmu. Ratu juga ada ceritakan sebelum ini mengenai GST. Kita semua boleh layari laman web KASTAM atau KPDNKK untuk maklumat lanjut mengenai senarai barangan yang dikenakan GST dan tidak dikenakan GST.

Tatapan dari,

Kipas Solar

Kipas Solar
klik la gambar ni.. boleh juga call 012-6844870/ 017-2120267