Carila di sini beb...

Bagila hamster ni makan..

Nak bagi makan, klik saja dalam kotak tu..
Nak bagi minum, klik penutup botol susu tu..
Nak dia jalan di bulatan balik, klik butang tengah bulatan tu..

Lampu Solar

Wallpaper RR Raudah

Acuan Simen

Acuan Simen
Klik di sini untuk melihat pelbagai gambar dari pelanggan

KISAH PUTERI RAJA RATU

Friday, December 18, 2015

Apabila Kaum Ibu Mahu Ingin Jadi Sempurna

Ratu terleka membaca petikan di salah sebuah majalah dan Ratu ingin kongsikan di sini. Mungkin ada di kalangan kaum ibu termasuklah Ratu sendiri yang merasainya. 

Sebaik sahaja kaum ibu terjaga dari tidur, sudah pasti ada sahaja tugasan yang menanti dan perlu dibuat seperti mahu membasuh, uruskan anak, masak dan sediakan makanan, uruskan perniagaan dan sebagainya. Betul tak? Tapi perlu diingatkan bahawa kaum ibu yang fikir boleh lakukan semua ini boleh membahayakan mereka terutama sekali dalam aspek pengurusan masa dan tekanan. Ada juga beberapa kemungkinan yang akan berlaku. Antaranya,

MENGURANGKAN DAYA INGATAN
Di kala kaum ibu mula melakukan pelbagai perkara dalam 1 masa, fungsi otak mula dipaksa bekerja keras secara berlebihan untuk memahami aktiviti yang sedang dilakukan dan akan dilakukan. Akhirnya, otak tidak dapat membezakan mana yang lebih penting dan perlu diutamakan. Di sini, daya ingatan akan menjadi lebih perlahan. 

KEPUTUSAN SEDERHANA
Pelbagai kerja yang ingin dilakukan dalam 1 masa membuatkan kita kurang fokus dan adakalanya pekerjaan yang dilakukan hanya biasa-biasa sahaja. Oleh itu, disarankan kaum ibu membuat jadual dan catatan untuk melakukan sesuatu agar ianya lebih teratur dan dapat melakukan mana yang lebih penting. Selesaikan satu per satu.

TEKANAN EMOSI
Apabila kaum ibu menyudahkan pekerjaannya serentak, emosinya akan berkonflik dengan sendirinya khususnya jika ada yang mengganggu. Sudahnya kaum ibu menjadi lebih tertekan. Kerja yang sedia ada tidak dapat siap, malah terpaksa buat kerja lain. Di sini itulah pentingnya jadual dan catatan agar pekerjaan lebih teratur.

STRESS BERLEBIHAN
Konflik emosi yang berlaku akan mengundang stress. Jika tidak dikawal, stress itu akan berganda. Ianya terjadi apabila pekerjaan yang dilakukan tidak berjalan seperti yang diharapkan. Di situlah kaum ibu akan jadi pemarah dan kurang sabar. Adakalanya kaum ibu mudah melepaskan emosi pada anak-anak atau menjadi mudah menagis, cepat marah dan cepat terasa. 

Di sini ada tip untuk menghindarinya. Antaranya,

LAKUKAN TUGAS SATU PERSATU
Lakukan tugasan satu persatu supaya ianya lebih fokus. Dahulukan tugasan yang lebih penting. Senaraikan tugasan yang ingin dilakukan supaya tidak lupa dan tugasan dapat dilakukan dengan lebih teratur. Tidak kisahlah sama ada tulis melalui note dan lekatkan di pintu peti ais ataupun tulis di papan putih atau papan hitam.

BERDAMAILAH DENGAN DIRI SENDIRI
Bukannya mudah untuk berdamai dengan diri sendiri. Lakukan dengan setenang-tenangnya ikut kesesuaian dan keserasian diri kaum ibu itu sendiri. Hindari dari sikap terlalu mengejar kesempurnaan diri. Kurangkan sedikit tekanan supaya otak dapat berehat seketika dan tidak terbeban dengan perkara yang tidak sempat atau tidak dapat dilakukan dengan baik.

BELAJAR MEMINTA BANTUAN
Suami dan anak adalah orang yang paling dekat dengan kita. Tidak salah jika menurunkan standard untuk meminta bantuan suami atau anak yang sudah boleh berdikari dalam membantu menguruskan tugasan kita. Walaupun mungkin apa yang mereka lakukan tidak seperti apa yang diharapkan, yang penting hargailah apa yang telah mereka bantu sekaligus ianya mengeratkan hubungan kekeluargaan.

BEBAS TEKNOLOGI KOMUNIKASI
Sekiranya kita merupakan salah seorang daripada golongan yang 'hantu' gajet, belajarlah untuk melepaskan sedikit kegilaan anda itu kerana ianya juga mengganggu masa kita dalam menyiapkan tugasan harian kita. Tetapkan masa tertentu untuk gajet seperti twitter, facebook mahupun whatsapp. Ini biasanya berlaku bagi golongan kaum ibu yang terlibat dalam perniagaan online.

LAKUKAN AKTIVITI LAIN
Jika anda terlalu sibuk dengan urusan seharian di rumah dan perniagaan. Cuba ambil masa atau luangkan sedikit masa dengan aktiviti lain yang boleh mengurangkan tekanan anda seperti bersiar-siar bersama keluarga atau melawat ibubapa anda mahupun ibubapa mertua di kampung. Dengan cara ini, kita akan mula belajar bertenang dan dapat merehatkan otak.

Moga perkongsian kali ini dapat membantu.

Tatapan dari,

Kipas Solar

Kipas Solar
klik la gambar ni.. boleh juga call 012-6844870/ 017-2120267