Carila di sini beb...

Bagila hamster ni makan..

Nak bagi makan, klik saja dalam kotak tu..
Nak bagi minum, klik penutup botol susu tu..
Nak dia jalan di bulatan balik, klik butang tengah bulatan tu..

Lampu Solar

Wallpaper RR Raudah

Acuan Simen

Acuan Simen
Klik di sini untuk melihat pelbagai gambar dari pelanggan

KISAH PUTERI RAJA RATU

Friday, January 20, 2017

Sepanjang Berada Di Mekah..

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Masih lagi dengan cerita umrah kami.

Sepanjang kami berada di Mekah kali ini, kami diberikan peluang untuk mengerjakan umrah sebanyak 4 kali melalui agen kami. Tapi oleh kerana masa terhad, jadual untuk mengerjakan umrah itu setiap hari. Raja dan Ratu dapat mengerjakan umrah 3 kali. Kali yang keempat itu, kami berehat 1 hari sebab kaki Raja dan ayah Ratu pecah-pecah. 

Di Madinah, cuacanya agak sejuk dan dingin manakala di Mekah pula cuacanya kering dan panas. Tapi sepanjang kami berada berada di Mekah dan Madinah, kami tidak sedikit pun rasa berpeluh. Itulah keistimewaan tanah suci ini kan.

Di sini Ratu kongsikan gambar sepanjang kami berada di sana,


Ini gambar seterusnya,


Ini pula diambil sebelum kami membuat tawaf wada' iaitu tawaf selamat tinggal,


Kami meninggalkan Mekah pada hari Jumaat 20 Januari 2017. Masa cepat berlalu. Rasa seronok berada di sana. Rasa tenang je. Kini dah nak berangkat pulang. Sebak di dalam hati ni, hanya Allah sahaja yang tahu. Dua tiga hari sebelum berangkat, Ratu dah tak leh tahan air mata ni dari mengalir selepas solat jemaah di masjid. Pastinya Ratu akan rindu keseronokkan solat jemaah di sini bila pulang nanti.. Rindu kemerduan suara imam di sini.. Rindu melihat Kaabah.. Rindu mendengar kemeriahan jemaah bersaie.. Mereka membaca doa ketika saie beramai ramai secara serentak.. Rindu hendak tawaf..

Kami suka tawaf sunat di awal pagi. Pada mulanya, kami tawaf pada siang hari. Tapi akibat terlalu ramai sebab kebanyakkan mereka di sana suka tawaf sunat selepas solat. Kami sendiri ada buat tawaf dalam pukul 11 pagi. Konon-kononnya lepas tawaf terus solat Zohor dan boleh pulang ke hotel. Tapi kami tak dapat cium kaabah. Sebab kaum Arab kepung kaabah dan benarkan bangsanya sahaja mencium kaabah. Jadi, kami tak berasa keseronokkan tawaf. Iya la, kita datang dari jauh kan. Kalau boleh semua kita nak rasa macam solat di hadapan kaabah.. solat di dalam hijir ismail.. cium kain kaabah dan hajar aswad.. kalau solat dan berdoa mengadap pintu kaabah tu kerap Ratu buat setiap hari.

Ada seorang hamba Allah ni inform Ratu buat tawaf sunat pukul 2 pagi. Masa tu tak berapa ramai sangat orang seperti siang hari untuk tawaf. Ratu pun ambil peluang ni. Ratu niatkan dalam hati hendak bangun pagi tuk tawaf. Alhamdulillah.. Ratu terjaga. Ratu terus kejutkan Raja, ibubapa Ratu dan Puteri Raja Ratu. Masing-masing bangun bersemangat hendak tawaf. Alhamdulillah, pagi tu kami dapat rasa nikmat cium kaabah.. cium Hajar Aswad.. solat di dalam Hijir Ismail.. Ratu dapat tahajud di hadapan Kaabah.. Allah Hu Akbar.. seronoknya.. Puteri Raja Ratu juga dapat cium kaabah di dalam Hijir Ismail.

Ratu hendak rasanya lagi. Alhamdulillah kami dapat rasanya lagi buat kali kedua.

Tatapan dari,

Kipas Solar

Kipas Solar
klik la gambar ni.. boleh juga call 012-6844870/ 017-2120267