Carila di sini beb...

Bagila hamster ni makan..

Nak bagi makan, klik saja dalam kotak tu..
Nak bagi minum, klik penutup botol susu tu..
Nak dia jalan di bulatan balik, klik butang tengah bulatan tu..

Lampu Solar

Wallpaper RR Raudah

Acuan Simen

Acuan Simen
Klik di sini untuk melihat pelbagai gambar dari pelanggan

KISAH PUTERI RAJA RATU

Thursday, April 5, 2018

Rahsia Daun Pandan

Pandan biasanya digunakan sebagai pewarna dan perasa dalam masakan. Daunnya akan diikat atau disimpulkan untuk dimasukkan ke dalam masakan yang sedang dimasak. Daun pandan ini juga boleh ditumbuk, dikoyak atau direbus untuk mendapatkan rasa dan baunya. Ada yang mengisar daun pandan ini untuk dijadikan sebagai pewarna dalam masakan. Bukan itu sahaja, keseluruhan daun pandan boleh dijadikan sebagai pembalut ayam dan daging sebelum ianya dibakar atau dipanggang. Emm.. banyak kegunaan daun pandan ini sebenanrnya dalam masakan.


Berdasarkan kajian dan penyelidikan mendapati daun pandan memiliki khasiat dan kebaikkan untuk kesihatan tubuh.Jom kita ketahuinya.

1. Merendahkan tekanan darah
Dikatakan daun pandan ini boleh membantu menormalkan semula tekanan darah. Caranya ialah dengan merebus 2 cawan air dengan 10 gram daun pandan. Minum separuh atau 1 cawan air rebusan itu pada sebelah pagi manakala selebihnya sebelah petang.

2. Menghapuskan kelemumur
Bagi mereka yang mengalami masalah kelemumur, anda boleh menggunakan daun pandan untuk mengatasi masalah tersebut. Caranya ialah dengan menghancurkan 10 helai daun pandan dan campurkan dengan 100 ml air. Sapukan ramuan tersebut pada kulit kepala. Biarkan selama 30 minit kemudian baru dibilas dengan air. Selain menghapuskan kelemumur, daun pandan ini juga memberikan zat pada rambut anda.

3. Menghitamkan rambut
Jika anda mahu menghitamkan rambut, anda boleh menggunakan daun pandan. Caranya ialah dengan memotong 7 helai daun pandan dan rebus dengan air. Biarkan air rebusan ini semalaman. Kemudian anda boleh menyapu air rebusan ini pada kulit kepala. Lakukan dengan kerap untuk mendapatkan kesan yang diinginkan.

4. Mengatasi rasa lemah
Anda boleh mengurangkan rasa lemah dengan menggunakan daun pandan. Caranya ialah dengan memotong 3 helai daun pandan dan rebuskannya dengan 3 cawan air. Biarkan ia mendidih sehingga air yang tinggal itu lebih kurang 2 cawan air. Sejukkan dan minum air rebusan itu pada sebelah pagi dan petang.

5. Antireumatik dan kebas
Sakit artritis boleh meberikan kesan bukan sahaja pada orang tua malah orang muda. Jika anada mengalami masalah ini, anda boleh gunakan daun pandan. Campurkan daun ini dengan minyak kelapa yang telah dipanaskan. Setelah ramuan ini sejuk, sapuan pada bahagian yang mengalami masalah tersebut.

6. Meransang selera
Daun pandan juga membantu anda apabila anda hilang selera makan. Caranya ialah rebus 10 gram daun pandan dengan 3 gelas air. Biarkan ia mendidih sehingga menjadi 1 cawan air. Bahagikan air ini kepada 2 cawan dan minumlah pada waktu pagi dan malam.

7. Memberi zat dan meransang kesihatan
Daun pandan mengandungi minyak pati seperti glycidudes, alkaloid, tannin dan isoprene ester yang boleh meransang kesihatan anda.

8. Melegakan rasa sakit
Daun pandan juga dikatakan boleh digunakan untuk melegakan kesakitan. Ini kerana daun pandan ini mengandungi sifat-sifat laksatif yang bertindak sebagai pelega kesakitan terutamanya sakit kepala, sakit telinga, dada dan arthritis.

9. Mengandungi sifat anti karsinogenik
Salah 1 kebaikan daun pandan adalah ianya bersifat anti kanser. Ianya dikatakan mampu menawarkan kesan toksin dan menghalang perkembangan sel kanser.

10. Dapat mengurangkan masalah kemurungan dan stress
Dikatakan dengan minum 2 atau 3 cawan air rebusan daun pandan setiap hari akan membantu mengurangkan masalah kemurungan dan stress.

11. Melegakan sakit gusi
Jika anda mengalami masalah sakit gusi atau sakit pada bahagian mulut, cubalah kunyah daun pandan. Ia dikatakan mampu melegakan  masalah ini.

Tatapan dari,

Kipas Solar

Kipas Solar
klik la gambar ni.. boleh juga call 012-6844870/ 017-2120267