Carila di sini beb...

Bagila hamster ni makan..

Nak bagi makan, klik saja dalam kotak tu..
Nak bagi minum, klik penutup botol susu tu..
Nak dia jalan di bulatan balik, klik butang tengah bulatan tu..

Lampu Solar

Wallpaper RR Raudah

Acuan Simen

Acuan Simen
Klik di sini untuk melihat pelbagai gambar dari pelanggan

KISAH PUTERI RAJA RATU

Sunday, April 15, 2018

Tips Ajar Anak Berdikari

Anak yang pandai berdikari sudah semestinya menjadi kebanggaan ibubapa. Persoalannya, bagaimana untuk memupuk sikap berdikari sejak kecil lagi. 

Bagi mereka yang mempunyai anak yang masih kecil, jom kita praktikkan 4 tip ini,

* Menggosok gigi
Ajarkan anak menggosok gigi sebaik sahaja mereka makan.  Jadikan rutin menggosok gigi 2 kali sehari iaitu setelah sarapan dan sebelum tidur di waktu malam.  Tunjukkan contoh gerakkan yang betul di hadapan cermin dan lakukan aktiviti ini bersama-sama agar anak-anak kita ini lebih bersemangat.

Walaubagaimanapun, pastikan anda memilih berus gigi dan ubat gigi yang khusus untuk kanak-kanak. Jika perlu biarkan mereka memilih warna dan perisa yang mereka suka untuk menaikkan semangat mereka menggosok gigi.

Ciptakan suasana yang menyeronokkan semasa menggosok gigi. Jangan lupa selitkan kebaikan menggosok gigi agar anak-anak kita tahu kenapa mereka perlu melakukan rutin ini setiap hari.


* Mengemas tempat tidur
Anak-anak mungkin belum boleh melipat selimut dengan cantik atau betulkan cadar tempat tidur dengan baik. Kalau Puteri Raja Ratu ni lipat memang tak betul. Alahai, sakit lak mata. Lebih baik Ratu jer yang kemas. Huhu. Tapi tak salah jika kita libatkan si kecil dalam kerja-kerja mengemas ni. Kita latihkan dirinya bangun tidur dan kemas katil walaupun kadangkala cara anak-anak ni kemas katil tu tak cantik. Huhu..

Ajarnya dengan mulakan tugas ringan seperti kemas dan susun bantal, rapikan cadar dan lipat selimut yang dipakai. Tunjukkan contoh pada setiap perkara yang kita ajarkan. Kalau kita sendiri tidak mengemas tempat tidur kita, bagaimana pula anak-anak kita hendak jadikannya sebagai rutin harian.
*  Menyikat rambut
Selain kelihatan kemas apabila menyikat rambut, ianya juga membantu menghilangkan kotoran pada rambut dan membuat rambut kelihatan lebih sihat. Latih anak menyikat setelah mandi dan sebelum keluar rumah. Lakukan di hadapan cermin untuk memudahkan anak mempelajari tekniknya.

Pilih sikat yang khusus untuk anak-anak menyikat. Pastikan ianya mudah digenggam, bergigi jarang dan memiliki hujung yang lembut. Untuk memastikan rambut mudah disikat, gunakan syampoo khusus untuk anak-anak kita dan juga losen untuk rambut. Pastikan sikat dicuci secara rutin, 2 kali seminggu dengan air bersih.

* Memilih pakaian untuk dipakai
Biasanya kanak-kanak boleh memakai pakaian sendiri pada sekitar usianya 2 tahun ke atas. Kemampuannya bertambah dengan mahu memilih baju sendiri. Anak-anak kita ini lebih cenderung memilih baju yang dianggap cantik di matanya walaupun kadangkala tak sesuai kan. Tarikan gambar kartun atau corak pada baju itu yang mempengaruhi kanak-kanak ini memilih baju. 

Dicadangkan kita asingkan pakaian si kecil kita mengikut aktiviti seperti pakaian untuk dipakai di rumah, pakaian untuk aktiviti luar dan pakaian untuk majlis rasmi. Untuk mengelakkan si kecil tersalah pilih baju yang kurang sesuai, kita boleh berikan pilihan antara 2 ke 3 pasang baju untuk anak-anak kita ini pilih.

Tahan keinginan kita untuk menawarkan bantuan kepada si kecil jika tidak diminta untuk memakai baju. Kita perhatikan sahaja dan betulkan jika mereka silap.

Tatapan dari,

Kipas Solar

Kipas Solar
klik la gambar ni.. boleh juga call 012-6844870/ 017-2120267