Carila di sini beb...

Bagila hamster ni makan..

Nak bagi makan, klik saja dalam kotak tu..
Nak bagi minum, klik penutup botol susu tu..
Nak dia jalan di bulatan balik, klik butang tengah bulatan tu..

Lampu Solar

Wallpaper RR Raudah

Acuan Simen

Acuan Simen
Klik di sini untuk melihat pelbagai gambar dari pelanggan

KISAH PUTERI RAJA RATU

Wednesday, May 11, 2011

Tips pemotongan kuku mengikut Islam..

Segmen motivasi kali ini.. pada bulan ini.. Raja Ratu akan berkongsi ilmu berkaitan dengan aktiviti harian kita. Mungkin kita tidaklah memotong kuku setiap hari, tapi mungkin setiap minggu atau bila kuku kita sudah agak panjang dan mula rasa tidak selesa. Tapi kebanyakkan kita tidak mengetahui ada rahsia & hikmah di sebalik cara pemotongan kuku dan hari kita mememotong kuku tersebut mengikut Islam. Jadi di sini Raja Ratu mengambil kesempatan berkongsi ilmu yang Ratu perolehi ini dengan pembaca & pengunjung setia teratak ini berkaitan tips ini.

Dari segi cara pemotongan kuku mengikut Islam disunatkan memotong kuku bermula dengan jari kanan keseluruhannya daripada jari telunjuk hinggalah ke jari kelingking dan diikuti dengan ibu jari. Seperti mana yang kita tahu, apa pun aktiviti yang kita lakukan, lebih afdal mulakan dengan kanan dahulu. Macam ada orang tua-tua kata masuk rumah dengan kaki kanan dahulu.. tidur kalau boleh mengiring sebelah kanan lah.. dan sebagainya. Jadi, potong kuku pun lebih afdal mulakan dari potong kuku tangan kanan dahulu. Kemudian tangan kiri bermula dari jari kelingking hingga ke ibu jari. Bagi kuku kaki juga sama dengan bermula dengan kaki kanan & juga bermula daripada jari kelingking hingga ibu jari. Kemudian, kaki kiri bermula dengan ibu jari hingga ke jari kelingking.

Kuku yang di potong disunatkan di tanam di dalam tanah sebagai tanda menghormatinya kerana ia adalah sebahagian daripada anggota badan manusia seperti mana yang dilakukan oleh Umar r.a

Ni pula hikmah memotong kuku mengikut harinya,
Hari Sabtu : Sesiapa yang memotong kuku pada hari ini nescaya keluar dari dalam tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penyakit.

Hari Ahad : Sesiapa yang memotong kuku pada hari ini nescaya keluar daripadanya kekekayaan dan masuk kepadanya kemiskinan.

Hari Isnin : Sesiapa yang memotong kuku pada hari ini nescaya keluar daripadanya gila & masuk kepadanya sihat.

Hari Selasa : Sesiapa yang memotong kuku pada hari ini nescaya keluar daripadanya sihat & masuk tubuhnya penyakit.

Hari Rabu : Sesiapa yang memotong kuku pada hari ini nescaya akan keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan.

Hari Khamis : Sesiapa yang memotong kuku pada hari ini nescaya akan keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit.

Hari Jumaat : Sesiapa yang memotong kuku pada hari ini nescaya keluar daripadanya dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah S.W.T

Jadi dengan ilmu yang diberikan ini, maka dapatlah korang berfikir hari apa yang terbaik untuk kita memotong kuku.. Hehe.. Yang pasti hari yang terbaik adalah hari Isnin, Khamis & Jumaat.

Tatapan dari,

Kipas Solar

Kipas Solar
klik la gambar ni.. boleh juga call 012-6844870/ 017-2120267